نحوه تعویض غشاء و فیلتر پست کربن دستگاه تصفیه آب به روش اسمز معکوس

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
  • بازدید : ۸۶۹
در مقاله قبل نحوه تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب به روش اسمز معکوس را برای شما شرح داده ایم در این مقاله قصد داریم تا چگونگی تعویض غشای این سیستم و همچنین تعویض فیلتر پست کربن آن را برای شما شرح دهیم. پس با ما همراه باشید.
کارشناسان معمولا توصیه می کنند که فیلترهای دستگاه تصفیه آب به روش اسمز معکوس را طبق برنامه زیر تعویض نمایید.
پیش فیلتر رسوب : در هر 6-12 ماه تغییر دهید که این عمل در مناطق با آلودگی های مختلف تغییر می کند.
پیش فیلتر کربن : در هر 6-12 ماه تغییر دهید. این امر باعث افزایش طول عمر و کیفیت غشای سیستم شما می شود.
غشاء اسمز معکوس : غشای اسمز معکوس را هر 24 ماه تغییر دهید.
فیلتر پست کربن (Carbon Post ) - این فیلتر را هر 12 ماه را برای اطمینان از کیفیت آب تغییر دهید. زمانی که آب تغییر مزه دهد نشان دهنده زمان تعویض این فیلتر است.
همه سیستم های تصفیه به روش اسمز معکوس نیاز به تعمیرات و نگهداری دوره ای دارند تا این اطمینان حاصل شود که کیفیت آب مانند کیفیت آب در زمان نصب سیستم جدید است. مهمترین عمل در تعمیر و نگهداری از یک سیستم اسمز معکوس تعویض به موقع فیلترهای آن است.
دستورالعمل های تعویض غشای اسمز معکوس
سیستم های اسمز معکوس استاندارد دارای یک غشاء هستند که به صورت افقی در بالای 2-3 فیلتر عمودی قرار می گیرند. مراحل تعویض این غشاء بدین صورت است:
مرحله 1: شیر تغذیه کننده آب ورودی به سیستم اسمز معکوس را خاموش کنید.
مرحله 2: شیر ورودی آب را در مخزن ذخیره اسمز معکوس ببندید. این کار معمولا با چرخاندن شیر آبی رنگ در بالای مخزن به میزان یک چهارم در جهت ساعت گرد انجام می شود.
مرحله 3: اگر شما یک خط ورودی از سیستم RO به یخچال و فریزر و یا یخ ساز خود دارید، دریچه آب ورودی به سمت یخساز را نیز قطع نمایید.
مرحله 4: دریچه سیستم RO را باز کنید و اجازه دهید که فشار موجود در سیستم تخلیه شود.
مرحله 5: یک سینی یا ظرفی را در زیر محفظه فیلتر قرار دادن تا آبی را که ممکن است در طول فرآیند تغییر فیلتر از دستگاه خارج شود را جمع آوری نماید.
مرحله 6: با فشار دادن پایین حلقه کوچک قرار گرفته در محل اتصال لوله آب به کلاهک ، لوله آب را از کلاهک محفظه غشاء (معمولا در سمت راست محفظه) جدا کنید. در حالی که لوله را خارج می کنید، حلقه را فشار داده و آن را نگه دارید.
مرحله 7: کلاهک محفظه غشاء را از محفظه غشاء باز کنید و غشای اسمز معکوس (RO) را بردارید. غشاء اغلب برای مدت 1-3 سال در آن قسمت قرار گرفته است و ممکن است خارج کردن آن دشوار باشد. به همین دلیل شاید به انبردست بینی سوزنی نیاز داشته باشید.
مرحله 8: اگر می خواهید محفظه غشا را تمیز کنید، دو لوله ی انتهایی مخزن کلاهک را جدا کنید. بر هر لوله یک برچسب بزنید به طوری که شما بتوانید بعدا هر لوله را در جای صحیح خود قرار دهید. به طور معمول دو گیره وجود دارد که محفظه غشا را در محل خود نگهداری می کند. محفظه غشاء را از گیره ها خارج کنید و داخل محفظه غشا را با آب گرم و صابون بشویید. مطمئن شوید که تمام صابون باقی مانده در غشا کاملا شسته شده است.
مرحله 9: غشاء جدید را داخل محفظه قرار دهید طوری که انتهای حلقه o اول وارد شود و خروجی پلاستیکی بزرگ تر نزدیک به کلاهک باز شده باشد. غشاء را در محفظه غشا قرار دهید طوری که مطمئن شوید که حلقه O به درستی در مکان خود جای گرفته است. ممکن است لازم باشد که غشا را به صورت دایره ای کوچک حرکت دهید تا درست در مرکز غشاء قرار گیرد و فشار مثبتی را برای اطمینان از قرار گیری کامل غشا در مکان خود بر روی آن اعمال کنید. اگر غشا به درستی در محلش قرار نگیرد، آب تصفیه نشده بدون هیچ فیلتری از طریق سیستم لوله کشی جریان می یابد.
مرحله 10: کلاهک محفظه غشا را جایگزین کرده و آن را محکم کنید. دوباره لوله آب را بر روی اتصالات مناسب نصب کنید. برای اطمینان از اینکه لوله به درستی بسته شده است، لوله را تا جایی که ممکن است در مکان خود محکم نمایید، و سپس به آرامی لوله را بکشید تا آن در محل مناسب خود قرار بگیرد.
مرحله 11: اگر لوله را در انتهای مخالف کلاهک محفظه غشا قرار داده اید، هر لوله را به محل صحیح بازگردانید و با پیروی از دستورالعمل در مرحله 10، از اتصال درست آن مطمئن شوید.
مرحله 12: شیر ورودی آب را باز کنید و سیستم را از نظر نشت آب بررسی نمایید.
مرحله 13: شیر آب دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس را فعال کنید. در عرض چند دقیقه، شما باید یک جریان ثابت مداوم آب و یا یک چکه سریعی را دریافت کنید، این به این معنی که فیلترهای جدید شما به درستی کار می کنند.
مرحله 14. اجازه دهید چندین گالن از طریق سیستم اسمز معکوس شما خارج شود اما شما هنوز باید شیر دریچه RO مخزن ذخیره آن را بسته نگه دارید.
مرحله 15: شیر ورودی را ببندید و دریچه مخزن را با چرخاندن سوپاپ آبی رنگ بالای آن به صورت ¼ در جهت عقربه های ساعت بچرخانید به طوری که دسته ی آبی موازی با لوله ی متصل به مخزن ذخیره سازی قرار بگیرد.
مرحله 16 : اگر مخزن ذخیره سازی خالی است، ممکن چند ساعت برای تکمیل کردن مخزن آب ذخیره زمان بگیرد. در هنگام پر کردن مخزن آب ذخیره، شما می توانید از آب استفاده کنید.
مرحله 17: زمانی که مخزن ذخیره پر شد شیر آب ورودی به یخچال و یخ ساز را باز کنید.
مرحله 18: سیستم شما اکنون برای استفاده مجدد آماده است.
دستورالعمل تعویض فیلتر پست درون خطی
سیستم های اسمز معکوس استاندارد معمولا دارای یک فیلتر پست کربن درون خطی هستند که به طور افقی بالای و یا در کنار محفظه غشاء اسمز مکوس (RO) قرار گرفته است. برخی از فیلترهای خطی دارای اتصالات در انتهای خود هستند و برخی دیگر دارای اتصالات سریع هستند. مراحل تعویض این فیلتر نیز به صوررت زیر است:
مرحله 1: مراحل 1-5 بالا را انجام دهید، اگر قبلا انجام نداده اید.
مرحله 2: با فشار دادن حلقه کوچک در جایی که لوله آب به فیلتر و یا اتصالات وصل می شود، لوله را از هر دو انتهای فیلتر جدا کنید و یا از اتصالات متصل به هر کدام از دو انتهای فیلتر استفاده کنید. حلقه را فشار دهید و آن را نگه دارید و در این زمان لوله را تکان دهید و آن را بکشید تا از محل خود جدا شود.
مرحله 3: اگر فیلتر شما دارای اتصالات جداگانه ای در هر قسمت از انتهای فیلتر است ، اتصالات را از فیلتر قدیمی پس از قطع لوله از آن جدا کنید. انتهای نرینه هر یک از اتصالات را با نوار کاغذ لوله کش 2-3 بار بپیچانید. رشته اتصالات را به فیلتر جدید پیچ کنید.
مرحله 4: لوله آب را به فیلتر با قراردادن لوله به داخل اتصالات و یا فیلتر موجود بر روی هر یک از دو انتها تا جایی که ممکن است محکم متصل کنید. سپس، به آرامی لوله را بکشید تا این اطمینان حاصل شود که لوله در جای امنی قرار گرفته است. (اگر نشتی از این اتصالات بعد از عبور دادن آب صورت بگیرد، به طور معمول این بدان معنی است که لوله به اندازه کافی در مکان خود محکم وصل نشده است)
مرحله 5: مرحله 5 تعویض این فیلتر برای تکمیل فرایند نصب، همانند مرحله 12 راهنمایی قبل است.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.