مشاهده بیماری آنفلوانزای مرغی در استان زنجان

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
  • بازدید : ۴۹۱
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان از مشاهده بیماری آنفلوانزای مرغی در استان زنجان خبر داد.
محمدباقر حاج‌کاظمی ; با اشاره به مشاهده آنفلوانزای مرغی در زنجان اظهار کرد: از ابتدای امسال دو واحد روستایی و چهار واحد صنعتی (مرغ مادر گوشتی) درگیر بیماری آنفلوانزای مرغی بودند.
وی با بیان اینکه دو واحد صنعی از این چهار مورد در آبان ماه بود، افزود: دو واحد دیگر صنعتی نیز در اوایل بهمن ماه درگیر این بیماری بودند که به خاطر مسائل بهداشتی و جلوگیری از انتقال به انسان و یا گسترش به واحدهای دیگر در تمام واحدهای آلوده معدوم سازی صورت گرفت.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه در مجموع 170 هزار قطعه مرغ معدوم سازی شدند، ابراز کرد: در بهمن ماه 70 هزار قطعه و در آبان ماه نیز 100 هزار قطعه مرغ معدوم سازی شده‌اند.
وی با بیان اینکه شیوع این بیماری از نیمه دوم سال در کشور و از آذربایجان شرقی آغاز شده بود، خاطرنشان کرد: در قزوین مشکلات زیادی ایجاد شد و البرز، تهران، قم و اصفهان درگیر این بیماری هستند.
حاج‌کاظمی با اشاره به اینکه در استان زنجان کمترین مشکل در این زمینه وجود دارد، گفت: خوشبختانه ما در حال حاضر مشکلی در استان نداریم و اقدامات پیشگیرانه به صورت جدی در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه بازرسی، نمونه‌گیری و مراقبت‌های فعال در مرغداریها انجام می‌شود، تصریح کرد: در کشتارگاه‌های طیور علاوه بر بازرسان دائم دامپزشک دولتی نیز به صورت اختصاصی حضور دارد و نظارتهای لازم را بر روند کارها انجام می‌دهد.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان اظهار کرد: خوشبختانه به جز این چهار واحد ما درگیری دیگری در واحدهای مرغداری نداشتیم.
وی با بیان اینکه این موضوع گاهی باعث نگرانی مردم می‌شود، افزود: این توصیه را به مردم داریم که با خیال راحت از مرغها و تخم مرغ‌های برچسب‌دار بازار که تاریخ دارد، استفاده کنند.
حاج‌کاظمی تصریح کرد: توصیه مهم دیگر ما این است که مردم در این شرایط از مرغ‌های بومی و دستفروشان خرید نکنند و تنها از مغازه‌هایی که تحت نظارت دامپزشکی هستند، خرید کنند.
وی با اشاره به اینکه ما نیز در دستگاه‌های دولتی و در ستاد آنفلوانزای استان کارها را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در استان زنجان هماهنگی بین دستگاه‌ها بسیار خوب است و ما مشکلی در این زمینه نداریم.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه اکنون در فصل مهاجرت پرندگان مهاجر قرار داریم، ابراز کرد: توصیه‌هایی در این زمینه به روستاییان داریم که با رعایت آن می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد.
وی با اشاره به اینکه پرندگان مهاجر ممکن است در آبگیرها، سدها و رودخانه‌ها با پرندگان محلی و آزاد پرواز و وحشی در تماس باشند، عنوان کرد: در این شرایط ممکن است مرغهای محلی و پرندگان نیز آلوده شوند که در این راستا توصیه می‌کنیم که روستاییان از تماس مرغها با پرندگان آزاد پرواز جلوگیری کنند و در صورت امکان محصور کنند.
حاج‌کاظمی بیان کرد: اگر مرغ و تخم‌مرغ با درجه حرارت بیش از 70 درجه جوشانده شوند، هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت و در هنگام پرکنی نیز از دست کش استفاده کنند.

خبرگزاری راه دانا – 96/11/24

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.