تمامی نیروهای دامپزشکی گیلان به حالت آماده باش درآمده اند

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
  • بازدید : ۵۸۴
مدیرکل دامپزشکی استان گیلان از آماده باش تمامی نیروهای عملیاتی این نهاد با هدف پیشگیری از احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بین جمعیت انسانی و طیور استان خبر داد.
دکتر سهراب عاقبتی افزود: پس از تایید سویه خطرناک H5N6 بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در پارک ملی بوجاق آستانه اشرفیه، وضعیت پایش بیماری در طیور بومی بصورت سختگیرانه تر نسبت به قبل دنبال می شود و از آنجایی که زمستان گذرانی پرندگان مهاجر و حضورشان در استان تا ماه های آینده ادامه دارد، احتمال بروز بیماری در سایر آبگیرها و تالاب ها و همچنین طیور بومی مجاور این مناطق وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه اوضاع استان به لحاظ درگیری با این بیماری کاملاً تحت کنترل است، گفت: تاکنون چهار کانون بیماری آنفلوآنزا در استان شناسایی شده و به این معنی است که سیستم مانیتورینگ بیماری در استان فعال است و پس از تائید بیماری، بلافاصله در سامانه جی آی اس ثبت می شود.
به گفته عاقبتی، برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و پیشگیری از انتشار آن، نیروهای فنی در استان به حالت آماده باش هستند و الزامی است در اجرای عملیات بهداشتی و قرنطینه ای از پتانسل اداره های حفاظت محیط زیست ، نیروی انتظامی و حمایت مسئولان استانی استفاده شود.
وی با اشاره به همکاری مشترک با اداره کل حفاظت محیط زیست استان و ردیابی بیماری در پرندگان حیات وحش اعلام کرد با رعایت موارد بهداشتی جای هیچ نگرانی نخواهد بود.
عاقبتی یادآور شد: پرورش دهندگان و فعالان عرصه طیور در استان باید ضوابط امنیت زیستی و قرنطینه ای را به درستی رعایت کنند تا دچار مشکل نشویم .
مدیر کل دامپزشکی گیلان به مردم هشدار داد جداً از خرید پرندگان زنده و شکار شده در بازارهای محلی خودداری و برای قطعه قطعه کردن مرغ، حتماً از دستکش استفاده کنند.
وی از مردم خواست با مشاهده موارد مشکوک و تلفات غیرعادی، سریعاً مراتب را به دامپزشکی اطلاع دهند.
بیماری آنفلوانزای پرندگان از طریق ویروس آنفلوانزای A تیپ H5 N1 و H7 و مورد جدید H5N6 ، در حیوانات بخصوص ماکیان ایجاد می شود و می‌تواند به انسان منتقل شود.
این ویروس انسان را آلوده کرده و موجب بیماری شدید با میزان مرگ بالا می شود و حتی این توانایی را دارد که خود را با انسان تطبیق داده و به عنوان یک عامل بالقوه بیماری زا برای انسان مطرح شود یا با سایر ویروس های آنفلوآنزای انسانی ترکیب شده و موجب پدیدار شدن یک عامل بیماریزای جدید ‌شود.
تاکنون حدود 500 قطعه از طیور خانگی روستای مرزدشت بخش خمام از توابع شهرستان رشت به علت تایید آلودگی عامل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و جلوگیری از شیوع آن معدوم شده است. همچنین آنفلوآنزای مرغی سبب تلف شدن بیش از 2 هزار قطعه پرنده در پارک ملی بوجاق بندرکیاشهر شده است.

خبرگزاری ایرنا – 96/11/28

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.