۶ واحد مرغ گوشتی در قم درگیر آنفولانزا شده‌اند

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
  • بازدید : ۵۹۸
مدیرعامل اتحادیه صنعت مرغداری کشور گفت: جدیدا در گیلان دو تالاب پرندگان وحشی این بیماری را انتقال داده‌اند و مورد انسانی هم مشاهده شده است که باز هم کنترل شده است.
حمید فاضلی مدیرعامل اتحادیه صنعت مرغداری کشور، در خصوص شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های تولید مرغ گوشتی اظهار کرد: مرغ داری مرغ گوشتی در تهران با مشکلی مواجه نشده اما گزارشاتی از قم در این زمینه به دست ما رسیده است.
وی افزود: حدود 6 واحد مرغ گوشتی در قم در دو سه هفته اخیر با این بیماری درگیر شده‌اند که جای نگرانی نیست و اوضاعشان تحت کنترل است.
فاضلی در رابطه با میزان آلودگی در استان قم خاطرنشان کرد: قم از آلوده‌ترین استان‌ها در بحث آنفولانزای پرندگان بود که بیشترین تلفات را داشت. واحدهای درگیر به خاطر نزدیکی به واحدهای مرغ تخم گذار به بیماری آلوده شدند.
مدیرعامل اتحادیه صنعت مرغداری کشور با اشاره به عدم گزارش واگیر آنفولانزای پرندگان به انسان تصریح کرد: آنفولانزایی که در واحدهای مرغداری شیوع پیدا کرده از نوع خطرناک برای انسان نیست و از نوع H5N8 است اما جدیدا در گیلان دو تالاب پرندگان وحشی این بیماری را انتقال داده‌اند و مورد انسانی هم مشاهده شده است که باز هم کنترل شده است.
وی افزود: ورود پرندگان مهاجر آلوده به منطقه باعث آلودگی هوا و شیوع بیماری در مناطق مختلف شده است.
فاضلی در خصوص لاشه‌های پیدا شده از پرندگان مهاجر در پارک چیتگر تشریح کرد: سه پرنده مهاجر هم در پارک چیتگر پیدا شده که طبق نظر دامپزشکی و محیط زیست مبتلا به آنفولانزا بودند که زنگ هشداری برای تهران و واحدهای مرغ گوشتی محسوب می‌شود اما در خصوص مرغ تخم گذار در تهران واحد فعال زیادی دیگر وجود ندارد.
در چند روز گذشته تعدادی واحد مرغداری مرغ تخم گذار در شهریار هم به صورت کامل معدوم شدند. استان‌ها هنوز با آنفولانزا درگیر هستند و واحدهای مرغداری یکی پس از دیگری با معدوم سازی پرندگان خود کاملا نابود می‌شوند. این درحالی است که طبق قول‌های داده شده قرار است 30 درصد از خسارت فورا پرداخت شود اما واحدهای مرغداری اعلام به ورشکستگی کرده و برخی دیگر حاضر به جوجه‌ریزی نیستند.

خبرگزاری آی تی پی – 96/11/29

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.