مصوبه گمرک حاشیه سود چایکاران را کاهش می‌دهد

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
  • بازدید : ۵۴۹
اعلام برداشته شدن مالیات بر ارزش افزوده واردات چای، هم به تولید ضربه می‌زند و هم نشان می‌دهد که مسئولان برای این کارمطالعه کارشناسی نکرده‌اند.
علی رمضانی، رئیس اتحادیه چایکاران شمال معتقد است که برداشته شدن مالیات بر ارزش افزوده واردات چای نشان می‌دهد که در این مورد کار کارشناسی انجام نشده است.
او در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا عنوان می‌کند: حذف مالیات بر ارزش افزوده فقط دست واردکنندگان را باز می‌گذارد و اجازه رقابت به تولید کنندگان داخلی نیز نمی‌دهد. چراکه با این کار قیمت چای خارجی ارزان‌تر می‌شود.
وی اضافه می‌کند: در جایی که دولت ادعا می‌کند از کشاورزی و تولید داخل حمایت می‌کند و به کشاورزی یارانه می‌دهد، برداشتن مالیات بر ارزش افزوده و راحت‌تر کردن واردات چه معنایی می‌دهد. این کار انگیزه کشاورزان و تولیدکنندگان چای را از بین می‌برد.
رمضانی در مورد کیفیت چای داخلی و فراز و فرود میزان تولید برگ سبز چای توضیح می‌دهد: زمانی (حدود سال‌های ۷۸) برداشت برگ سبز چای حدود ۲۷۰ هزار تن بود. میزان برداشت سال‌های بعد نوسان داشت، اما در سال‌های ۹۱ تا ۹۳ به پایین‌ترین میزان خود رسید.
علی رمضانی اضافه می‌کند: در سال ۹۵ برداشت برگ سبز به ۱۲۹ هزارتن رسید، اما امسال با توجه به خشکسالی و مشکلات دیگر برداشت امسال به ۱۰۸ هزارتن رسیده است. هرچند که در حالت عادی پیش‌بینی می‌شد که برداشت به ۱۴۵ هزارتن هم برسد.
رئیس اتحادیه چایکاران شمال با اشاره به اینکه مصوبه اخیر گمرک قیمت چای خارجی را بسیار کاهش می‌دهد، در مورد عواقب این کار می‌گوید: در حال حاضر کشاورزان چایکار به اندازه کافی مشکلات دارند و با برداشتن مالیات بر ارزش افزوده فقط قیمت چای خارجی ارزان‌تر می‌شود و قدرت رقابت با توجه به مقدار تولید داخل هم کاهش پیدا می‌کند.
وی همچنین اضافه کرد بهتر بود حداقل برای چنین تصمیمی از سازمان چای کشور، درخواست نظر کارشناسی می‌کردند و همه چیز را به شیوه درست و کارشناسی پیش می‌بردند. دولت هنوز تکلیف چای‌های باقی مانده در انبارهای تعاون روستایی را تعیین تکلیف نکرده که چنین مصوبه‌ای را ابلاغ می‌کند.
رمضانی با اشاره به سرانه مصرف ۱,۶ تا ۱.۹ کیلو گرمی چای در کشور توضیح می‌دهد: با وجود تولید ۱۲۰ هزارتن چای در داخل کشور و سرانه مصرف میزان واردات باید بسیار محدود باشد، اما مسئولان با این مصوبه نشان دادند که به این موضوع توجهی ندارند.
وی افزود این مصوبه تنها به نفع وارد کنندگان و دلالان است که چیزی از رنج تولید چای داخلی نمی‌دانند. این کار حاشیه سود تولید کنندگان چای داخلی را بسیار کاهش می‌دهد. باتوجه به تخصصی بودن این موضع بهتر بود گمرک این موضوع را به سازمان چای واگذار می‌کرد یا با هماهنگی سازمان چای این کار را انجام می‌شد.

خبرگزاری ایانا – 96/11/30

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.