1.2 میلیارد مترمکعب آب کشاورزی امسال صرفه جویی شد

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
  • بازدید : ۴۱۳
مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی از صرفه جویی 1.27 میلیارد متر مکعب آب با اجرای 288 هزار و 341 هکتار سامانه های نوین آبیاری در سال جاری خبر داد.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «عباس زارع» با اعلام این خبر گفت: اجرای این سطح از سیستم آبیاری نوین حداقل 30 درصد افزایش عملکرد محصولات کشاورزی و 25 درصد کاهش مصرف سم، بذر و کود شیمیایی را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: از ابتدای سال 1396 تا پایان بهمن ماه، 146 هزار و 949 هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده اند.
مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: همچنین در سال 96 میزان 141 هزار و 392 هکتار از پروژه های سیستم آبیاری نوین در اراضی کشاورزی کشور در حال اجراست.
زارع، مجموع پروژه های مربوط به سیستم های نوین آبیاری را در سال جاری 17 هزار و 360 مورد عنوان کرد.
وی یادآور شد که برای انجام پروژه های اجرا شده تا ماه گذشته یک هزار و 559 پیمانکار ذیصلاح، 306 مشاور و 428 تولید کننده لوله و لوازم و تجهیزات آبیاری مجاز به کارفرمایی بهره برداران استفاده شده است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی، مجموع اراضی تجهیز شده به سیستم های نوین آبیاری از ابتدای اجرای طرح تا پایان بهمن ماه سال 96 را یک میلیون و 748 هزار و 29 هکتار عنوان کرد.
به گفته وی استان های فارس با 21 هزار و 757 هکتار، اصفهان 12 هزار و 423 هکتار و همدان با هفت هزار 714هکتار بیشترین سطح اجرای سیستم آبیاری نوین را به خود اختصاص داده اند.
به گزارش ایرنا، «عباس زارع» پیش از این در نشست خبری عنوان کرده بود که امسال سه هزار و 117 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه سامانه های نوین آبیاری از محل صندوق توسعه ملی و بودجه سنواتی در نظر گرفته شده که تاکنون ٤١ درصد آن به این بخش تخصیص یافته است.
به گفته وی اجرای توسعه سامانه های نوین آبیاری، سالانه به میزان ٢٥٠ هزار هکتار در برنامه های وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و امسال برنامه تجهیز ٢٨٥ هزار هکتار از اراضی آبی کشور به سامانه های نوین آبیاری در دستور کار بود که از این میزان ١٤٠ هزار هکتار آن تجهیز و تحویل داده شده است.

خبرگزاری ایرنا – 96/12/22

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.