۱۰ میلیون دز واکسن آنفلوآنزای پرندگان در ۹ استان توزیع می‌شود

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
  • بازدید : ۴۸۵
مدیرکل دفتر بهداشت و پیشگیری از بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی گفت: یک سویه مناسب از واکسن آنفلوانزای پرندگان از یک شرکت آمریکایی خریداری و در ابتدای سال آینده در مرغداری‌های مرغ تخم‌گذار ۹ استان بحرانی کشور توزیع می‌شود.
به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، علیرضا اکبرشاهی پیش از ظهر امروز در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه قرار بود، تا برای جلوگیری از شیوع آنفلوانزای پرندگان واکسن تهیه و تزریق شود، تاکنون چه کاری در این زمینه انجام داده‌اید، گفت: پس‌ از آن که فراخوان خرید واکسن را اعلام کردیم، شرکت‌های مختلف خارجی و داخلی سویه‌های واکسن خود را به‌عنوان نمونه عرضه کردند که بعد از بررسی‌های بسیار در کمیته‌های دارویی سازمان دامپزشکی یک مورد واکسن مورد تأیید قرار گرفت که مربوط به یک شرکت آمریکایی و قرار است از ابتدای سال آینده به‌مرور این 10 میلیون دز واکسن وارد کشور شود.
وی تأکید کرد: این واکسن‌ها تحت نظارت دقیق سازمان دامپزشکی انبار شده و صرفاً در 9 استانی که آنفلوانزا به صورت انفجاری در آنها رخ داده، بین مزارع مرغ تخم‌گذار و مرغ مادر توزیع می‌شود.
وی در مورد هزینه تأمین واکسن نیز گفت هزینه برعهده خود مرغداری‌هاست، اما با نظرات سازمان دامپزشکی تزریق می‌شود که امیدواریم در کاهش بار بیماری‌ها مؤثر باشد.
وی همچنین از تدابیر جدید سازمان دامپزشکی با سازمان حفاظت از محیط‌زیست خبر داد و گفت: از آنجا که 320 پنجره ورود ویروس یعنی تالاب‌ها و مرداب‌های کشور محل عبور و مرور پرندگان وحشی مهاجر وجود دارد، قرار شده است تا سازمان محیط‌زیست ریز اطلاعات زمان ورود و خروج و همچنین نوع پرندگان وحشی را به ما اعلام کند، تا در آن زمان‌های خاص نمونه‌برداری‌ها را تا یک شعاع مشخص تشدید کنیم.
وی همچنین از ممنوعیت ایجاد واحدهای مرغداری به‌ویژه مرغ تخم‌گذار تا شعاع 50 کیلومتری از تالاب‌ها و مرداب‌های محل تردد پرندگان وحشی مهاجر خبر داد و گفت: همچنین بنا داریم،‌تا اگر در این شعاع مرغداری وجود داشته باشد، به‌مرور آن را جابه‌جا کنیم.
اکبرشاهی همچنین خاطرنشان کرد: در برخی استان‌ها تراکم مزارع پرورشی بسیار بالاست، به‌عنوان نمونه در استان مازندران عمده مزارع مرغ گوشتی، نیمچه گوشتی و مزارع جوجه وجود دارد و در کنار آن بیش از 10 میلیون قطعه طیور بومی مانند غاز، اردک و مرغابی در این منطقه پرورش پیدا می‌کند.
به گفته این مسئول در سازمان دامپزشکی 1800 مزرعه پرورش مرغ تخم‌گذار در کشور فعال است که 1350 تا از این مزارع در 9 استان آذربایجان شرقی، قزوین، قم، تهران، البرز، مرکزی، اصفهان، فارس و خراسان رضوی واقع شده‌اند.
مدیرکل دفتر بهداشت و پیشگیری از بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی همچنین بابیان اینکه به دلیل تنوع تعداد واحدهای صنعتی مرغداری متأسفانه مدیریت‌های متنوعی هم در کشور اعمال می‌شود، گفت:‌ در بحث پرورش، نحوه واکسیناسیون، حمل‌ونقل که خود می‌تواند عامل جابه‌جایی ویروس در این واحدها باشد، مدیریت‌ مختلفی وجود دارد و وزارت جهاد کشاورزی به دنبال تشکیل زنجیره‌ها در این حوزه است.
اکبرشاهی همچنین شکار پرندگان مهاجر به‌ویژه در نقاط شمالی کشور را یکی دیگر از مشکلات در انتقال ویروس آنفلوانزا برشمرد و افزود: با اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست شکار این پرندگان را ممنوع کرده، اما متأسفانه ما شاهد شکار این پرندگان هستیم؛ چراکه این پرندگان همواره سویه‌های مختلفی از آنفلوانزا را به همراه دارند که می‌توانند آن ویروس را انتقال دهند.
وی اظهار امیدواری کرد تا با طرحی که ستاد اجرای آنفلوانزای کشوری با مدیریت وزارت کشور در دست اجرا دارد، ظرف 3 تا 5 سال مرغداری‌هایی که ساختار نامناسب داشته یا دارای تراکم زیاد در مناطق خاص هستند را طبق یک الگوی مناسب جابه‌جا و یا اصلاح نمایند.
مدیرکل دفتر بهداشت و پیشگیری از بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی به آخرین آمار تلفات پرندگان ناشی از بیماری آنفلوانزا اشاره کرد و گفت: 25 میلیون و 140 هزار و 187 قطعه پرنده تا امروز معدوم‌سازی شده است که 25 میلیون و 96 هزار قطعه آن در کانون‌های صنعتی بوده است. همچنین 40 هزار قطعه پرنده در 117 کانون بومی و روستایی، 2100 قطعه8 پرنده در 11 کانون پرنده وحشی معدوم شده‌اند.
به گفته اکبرشاهی 53 درصد پرندگانی که از بین رفته‌اند در واحدهای مزارع مرغ تخم‌گذار بوده‌اند که 19 میلیون و 380 هزار قطعه پرنده در این مناطق معدوم‌سازی شده‌اند. همچنین 9 درصد مزارع پولت تخم‌گذار و 50 درصد مزارع مرغ مادر دچار خسارت شده‌اند.
به گزارش فارس، در پاییز سال 95 و همچنین سال جاری موجی از آنفلوانزای حاد پرندگان در کشور منتشر شد که سبب از بین رفتن بیش از 30 درصد مرغ‌های واحد مرغ تخم‌گذار شد، به‌طوری‌که امسال دولت برای تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت تخم‌مرغ مجبور به واردات این محصول شد.

خبرگزاری فارس – 96/12/23

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.