جای پای افغانستان در صادرات زعفران ایران

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
  • بازدید : ۳۹۵
با اجرای بخشنامه‌های ارزی توسط دولت عملا صادرات رسمی شکل دیگری گرفته است و طور مثال به جای صادرشدن این محصول از داخل کشور، صادرات زعفران از افغانستان صورت می‌گیرد. تاجران افغانستان زعفران را به نرخ ریال از ایران می‌خرند و به یورو صادر می‌کنند
جای پای افغانستان در صادرات زعفران ایران
صادرکنندگان از باز شدن پای افغانستان به صادرات و افزایش قاچاق زعفران خبر می‌دهند. اتفاقی که به ادعای آنها به دلیل سیاست ارزی دولت به وجود آمده است.
دوگانگی ارزی که به گفته محسن احتشام رییس اتاق بازرگانی بیرجند، مهم‌ترین دلیل رکود صادرات زعفران کشور باعث شده‌است که انگیزه صادرات از صادرکننده داخلی گرفته شود. او بر همین اساس اجرای بخشنامه‌های صادراتی را عملاً غیرممکن و بخشنامه‌های ارزی را علت مشکلات جدی در امر صادرات طلای سرخ می‌داند.
رییس اتاق بازرگانی بیرجند در پاسخ به خبرنگار «خبرگزاری ایانا» در توضیح مشکلاتی که برای صادرات زعفران افتاده است، می‌گوید: «با اجرای بخشنامه‌های ارزی توسط دولت عملاً صادرات رسمی شکل دیگری گرفته است و به‌طور مثال به جای صادرشدن این محصول از داخل کشور، صادرات زعفران از افغانستان صورت می‌گیرد. تاجران افغانستان زعفران را به نرخ ریال از ایران می‌خرند و به یورو صادر می‌کنند؛ اگر این شرایط ادامه یابد حتی توان رقابت را با بازار افغانستان هم از دست می‌دهیم. باید به این نکته هم توجه کنیم که صادرات از افغانستان برای صادرکننده توجیه اقتصادی بیشتری دارد، زیرا تفاوت ارزی وجود ندارد و ارز با قیمت بازار به فروش می‌رسد.»
احتشام، صادرات زعفران را همانند سایر محصولات کشاورزی، یک اهرم کلیدی در اشتغال‌زایی و ارزآوری برای کشور می‌داند و ادامه می‌دهد: «با تک‌نرخی شدن ارز و دوگانگی ارزی ایجاد شده صادرکنندگان با مشکلات بسیار جدی در امر صادرات دست و پنجه نرم می‌کنند.»
او راه حل این مشکل را آزاد کردن ارز صادرات محصولات کشاورزی توسط دولت بیان کرد و گفت: «دولت باید برای صادرکنندگان بخش کشاورزی ارز را توافقی اعلام کند، چرا که زعفران یک محصول ارزآور و بسیار مهم برای اقتصاد کشور است و در شرایطی که کشور گرفتار مشکلات و مسائل مربوط به کم آبی و خشکسالی است، زعفران یک محصول استراتژیک بوده و باید از صادرات و تولید آن حمایت شود.»
به گفته محسن احتشام دست بخش خصوصی به کلی بسته شده و این بخش نمی‌تواند در مقابله با مشکلات صادرات هیچ اقدام مثبتی انجام دهد.
رییس اتاق بازرگانی بیرجند اعلام کرد: «در میان صادرکنندگان بخش خصوصی که زعفران را از داخل کشور صادر می کنند و کسانی که این امر را از طریق فرستادن زعفران به افغانستان و سپس روانه کردن به بازار جهانی انجام می‌دهند؛ یک رقابت منفی و غیرمنصفانه ایجادشده است.

خبرگزاری ایانا – 97/3/2

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.