ممنوعیت صادرات دام زنده قاچاق را تشدید می کند

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
  • بازدید : ۳۰۶
نایب رییس مجمع ملی صادرات دام زنده و گوشت ایران با انتقاد از ممنوعیت صادرات دام زنده از بنادر جنوبی کشور بیان کرد: ممنوعیت صادرات دام زنده قاچاق را تشدید می کند و منافع ملی را در درازمدت با مخاطرات جدی رو به رو خواهد کرد.
خلیل کریمی نسب در اهواز افزود: با وجود ممنوعیت صادرات دام زنده از بنادر جنوبی ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس ، ولی قاچاق دام همچنان ادامه دارد و تداوم این روند غیرقانونی به تجار محلی لطمه زده است.
وی گفت: بر اساس بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی، صادرات دام زنده از ششم خرداد ماه سال جاری ممنوع شد و پس از آن به مدت کوتاهی اجازه صادرات به آن دسته از کسانی داده شد که دام صادراتی آنان در مرحله قرنطینه قرار داشت و مجوز صادرات را نیز دریافت کرده بودند.
نایب رییس مجمع ملی صادرات دام زنده و گوشت ایران در ادامه جلوگیری از افزایش بهای گوشت قرمز در داخل کشور را از دلایل ممنوعیت صادرات دام عنوان کرد و افزود: با وجود ممنوعیت صادرات دام زنده ، قیمت گوشت قرمز کاهش نیافته است و چشم اندازی برای کاهش بهای آن در درازمدت نیز متصور نیست.
وی گرانی نهاده های دامی و واسطه گری را از دلایل گرانی گوشت در کشور بیان کرد.
کریمی نسب صادرات دام زنده در قبال واردات گوشت منجمد را منطقی ترین راه برای تثبیت قیمت گوشت قرمز و تنظیم بازار فراورده های پروتئینی عنوان کرد و افزود: هم اکنون واردات گوشت قرمز منجمد صورت می گیرد ولی صادرات دام زنده که منافاتی با منافع ملی ندارد متوقف شده است.
وی خواستار اتخاذ تمهیدات لازم از سوی وزارت جهادکشاوزی برای ازسرگیری صادرات قانونی دام زنده از بنادر کشور شد و افزود: قاچاق دام به خارج منافع بسیار ناچیزی برای کشور دارد ضمن آنکه امکان نظارت بر آن نیز وجود ندارد و تنها دلالان و سودجویان از آن سود می برند.
کریمی نسب تاکید کرد: چنانچه گره صادرات دام زنده سبک در کوتاه مدت باز نشود دامداران متضرر خواهند شد.
نایب رییس مجمع ملی صادرات دام زنده و گوشت ایران با بیان اینکه برخی از صادرکنندگان دام زنده خوزستان بلاتکلیف هستند و نتوانسته اند به تعهدات خود درقبال تجار خارجی عمل کنند افزود: توقف یکباره صادرات دام زنده با توجه به مازاد بودن آن در کشور ، به دامدار و صادرکنندگان آسیب زده و می زند.
وی با بیان اینکه صادرات دام زنده چرخه اشتغال در بنادر اروندکنار ، چوئبده ، آبادان و شادگان خوزستان را به حرکت در آورد افزود: هم اکنون بسیاری از لنج های این چهار بندر به دلیل توقف صادرات دام غیرفعال شده اند.
کریمی نسب با تاکید بر اینکه نباید جلوی صادرات را گرفت و این خواسته اصلی بازرگانان و صادرکنندگان دام است گفت: قانون صراحت دارد که نباید جلوی صادرات قانونی کشور گرفته شود چون این مساله سبب می شود تا بازارهای هدف از دست رفته و در اختیار رقبای سرسخت ما قرار گیرد.
رفع ممنوعیت صادرات دام زنده به کویت
نایب رئیس مجمع ملی صادرات دام زنده و گوشت ایران از رفع ممنوعیت صادرات دام زنده از بنادر آبادان به کویت خبر داد و افزود: با پیگیری های این مجمع ، درهای بنادر کویت برای واردات دام زنده ایران با رعایت کامل موازین بهداشتی و قرنطینه باز شده است.
کریمی نسب ، نزدیکی بنادر اروندکنار ، آبادان و چوئبده به کویت را برای صادرات دام سبک ایران ، اقتصادی و باصرفه توصیف کرد و در این ارتباط خواستار رفع ممنوعیت صادرات دام زنده سبک از سوی وزارت جهادکشاورزی شد.
وی گفت: پیش تر کویت بخش مهمی از دام زنده مورد نیاز خود را از کشور عمان وارد می کرد که با گشوده شدن مسیر مستقیم صادرات دام زنده به این کشور ، فرصت مناسبی برای صادرکنندگان دام استان خوزستان فراهم شده است.
پارسال بیش از 30هزار راس دام زنده از بنادر آبادان ، چوئبده، اروندکنار و شادگان به مقصد عمان صادر و گردش مالی مناسبی نصیب صاحبان شناورها و کارگران فصلی در این بنادر شد.

خبرگزاری ایرنا – 97/4/2

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.