استفاده از پسماند کشاورزی برای تامین خوراک ارزان قیمت دام

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
  • بازدید : ۶۳۱
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام گفت: از زمان تولید دام تا مصرف سه تا چهار واسط فعالیت می‌کنند که سبب افزایش قیمت می‌شوند و به دنبال ایجاد زنجیره گوشت قرمز از تولید تا مصرف هستیم.
مرتضی رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه با توجه به خشکسالی‌های اخیر، افزایش جمعیت و نیاز به تولید گوشت قرمز بیشتر چه سیاست‌هایی در دستور کار دارید، تا میزان تولید را افزایش داده و میزان واردات را کاهش دهید، گفت: توان تولیدی کشور در حوزه گوشت قرمز محدود است، از یک طرف کشور ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته و از طرف دیگر خشکسالی‌های پی در پی سبب شده، تا امکان تولید علوفه به میزان کافی با قیمت بسیار پایین وجود نداشته باشد.
وی اضافه کرد: صنعت تولید گوشت قرمز از دو بخش تشکیل شده، یکی بحث گله‌های مولد است که حداقل سالانه باید یک رأس بره پروار را تولید کنند و در بخش صنعتی هم بره‌های گوساله پرواری و صنعتی است که در کشورهای پیشرو در تولید گوشت قرمز مانند برزیل در زمینه گوشت گوساله و نیوزیلند و استرالیا در حوزه تولید گوشت گوسفند با مراتع بسیار وسیع، ارزان‌قیمت و حتی بی‌قیمتی که دارند تا جایی که دولت‌ها این زمین‌ها را برای چرا اجاره می‌دهند، تا خطر آتش‌سوزی اتفاق نیفتد. در نتیجه تولید گوشت قرمز با قیمت‌های بسیار پایین در این کشورها مقرون به صرفه است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام بر این نکته تاکید کرد که توان اکولوژیک ایران برای تولید علوفه پایین است و در حوزه کالاهای اساسی بیشتر اقلام کشاورزی از جمله گندم و تولید شکر را پوشش می‌دهیم، در نتیجه خوراک ارزان قیمت برای گله‌های مولد در کشور نداریم و ممکن است، تنها دام‌هایی که متکی به علوفه مراتع هستند، از این موضوع مستثنی باشند . خشکسالی‌های اخیر نیز سبب شده تا تولید مراتع کاهش یابد و حتی دامداران دام سبک مجبورند برای نگهداری گله‌های مولد خود علوفه دستی بخرند که هزینه تمام شده هر رأس برای پرواری را بالا می‌‌برد.
رضایی این مسئله را عاملی برای افزایش قیمت گوشت قرمز تولید داخل نسبت به سایر کشورهای تولید کننده در این حوزه دانست و افزود: با توجه به میزان مصرف گوشت قرمز در کشور سرانه مصرف ما 12 کیلوگرم است که سالانه ما در کشور چیزی حدود 950 هزار تن تا یک میلیون تن گوشت قرمز نیاز داریم که رقمی حدود 800 تا 850 هزار تن آن در کشور تولید می‌شود که در سال‌های بسیار خشک این رقم به 750 هزار تن هم کاهش می‌یابد و مابقی نیاز ما باید از طریق واردات تأمین شود و در نهایت برای اینکه بتوانیم تعادل بازار را حفظ کنیم، حدود 150 هزار تن گوشت قرمز باید سالانه وارد کشور شود.
وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: واردات گوشت قرمز در قالب گوشت منجمد گوساله از برزیل و گوشت گرم گوسفندی از کشورهای شمال ایران و استرالیا وارد می‌شود.
معاون حجتی به صراحت گفت: تا زمانی که ما نتوانیم مواد خوراکی ارزان قیمت برای دام تأمین کنیم، تقریباً غیرممکن است که قیمت گوشت قرمز از یک رقمی پایین‌تر بیاید.
خبرنگار فارس، پرسید یک زمانی می‌گویند عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند و اگر در بازار کمبودی اتفاق بیفتد، قیمت‌ها افزایش می‌‌یابد، اما سال گذشته هم واردات داشته‌ایم و هم تولید داخل به وفور در بازار وجود داشت اما قیمت گوشت قرمز به ویژه گوشت گوسفندی مدام در حال افزایش بود تا جایی که روی مرز هر کیلوگرم 50 هزار تومان ایستاد که رضایی در پاسخ به این موضوع گفت: بازار کشاورزی ایران به ویژه در محصولاتی که خرید تضمینی نمی‌شوند بازار سنتی است که عموماً که بین 3 تا 4 واسطه از تولید به مصرف فعالند و طبیعی است که هر واسطه درصد سود خود را محاسبه می‌کند که قیمت تمام شده بیشتر از آنچه که باید بشود.
به گفته این مسئول در وزارت جهاد کشاورزی اگر قیمت هر کیلوگرم گوسفند پرواری 20 هزار تومان باشد، باید هر کیلوگرم گوشت 40 هزار تومان به دست مردم برسد.
وی راهکار کاهش قیمت تمام شده گوشت قرمز در داخل کشور را کاهش تعداد واسطه‌ها دانست و افزود: حتی در بخش پرواربندی نیز واسطه‌گری وجود دارد و ایجاد زنجیره در تولید گوشت قرمز تنها راه این مسأله است.
رضایی همچنین استفاده از پسماندهای کشاورزی را برای تغذیه دام در راستای کاهش قیمت تمام شده بسیار مؤثر برشمرد و گفت: ما پسماند زیادی پس از برداشت محصول در کشور داریم مانند کاه و پسماندهای پس از برداشت نیشکر و اگر تکنولوژی فرآوری آن در کشور فراهم شود مطمئناً قیمت تمام شده خوراک دام بسیار کاهش خواهد یافت و یکی از برنامه‌های اصلی ما عملیاتی کردن استفاده از پسماندهای کشاورزی به منظور ارزان کردن خوراک دام است.

خبرگزاری فارس – 97/4/25

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.