افزایش قیمت ذرت و سویا غیرطبیعی است

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
  • بازدید : ۵۰۶
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت:افزایش قیمت دو تا سه برابری ذرت و سویا در بازار کشور غیر طبیعی است و رشد غیر منطقی قیمت‌ها نشان از عدم نظارت‌ها، سوء استفاده تجار و واردکنندگان از فضای حاکم بر جامعه دارد.
علی ابراهیمی ، در خصوص نوسانات قیمت مرغ در بازار و واردات نهاده‌های دامی، اظهار داشت: باتوجه به اینکه نهاده‌های وارداتی بخش کشاورزی مانند ذرت و سویا در گذشته ارز 3 هزار و 800 تومانی دریافت می‌کردند و اکنون نیز ارز 4 هزار و 200 تومانی دریافت می‌کند، هیچ توجیهی برای افزایش قیمت بیش از حد ندارند.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هرچند که قیمت جهانی ذرت و سویا رشد کرده؛ اما افزایش قیمت دو تا سه برابری آنها در بازار کشور غیر طبیعی است، گفت: رشد غیر منطقی قیمت‌ها حاکی از عدم نظارت‌ها و سوء استفاده تجار و واردکنندگان از فضای حاکم بر جامعه است اگر نظارت دقیق و صحیح صورت می‌گرفت نباید شاهد افزایش قیمت دو تا سه برابری نهاده‌ها می‌بودیم.
نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه افرادی که به منظور واردات نهاده‌ها ارز دریافت کرده‌اند باید پاسخگوی نیاز جامعه باشند، ادامه داد: 70 درصد هزینه‌های تولید به خوراک دام و طیور مربوط است، زمانیکه 70 درصد هزینه‌ها به خوراک مربوط می‌شود که عمده آن وارداتی است می‌توان با نظارت صیحیح بر روی قیمت‌ها کنترل بیشتری کرد.
وی با تاکید بر اینکه هر چند با شرایطی که در حال حاضر بر اقتصاد کشور حاکم است قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده بیشتر از 5 هزار تومان است این نشان می‌دهد مرغ آماده طبخ نیز بیش از 8 هزار تومان است، در صورتی که بازار کشش لازم را نداشته باشد تولید کننده آسیب می‌بیند در این شرایط توان تولید خود را از دست می‌دهد و کشور یا باید با پرداخت هزینه زیاد واردات کند و یا اینکه مرغ گران‌تری را خریداری کنند که زیان هر دو آن برای مصرف کننده است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه نداشتن برنامه قابل دفاع برای تولید به کل جامعه مصرف کننده و تولید کننده ضرر وارد می‌کند، خاطرنشان کرد: علی رغم اینکه در دولت در زمینه لازم برای واردات و صادرات محصولات دامی وجود دارد اما عملکرد آنها به گونه‌ای نبوده است که به بازار ثبات قابل اطمینان بدهند


خانه ملت – 97/4/27

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.