هیچ کشتی صیادی غیرایرانی در آب‌های خلیج فارس نیست

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
  • بازدید : ۲۳۲
رئیس سازمان شیلات ایران گفت:‌ هیچ کشتی صیادی غیرایرانی در آب‌های خلیج فارس و حتی آب‌های مشترک فعالیت ندارد و دامن زدن به فعالیت کشتی‌های چینی کار دشمنان جمهوری اسلامی است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسن صالحی امروز در نشست خبری به این نکته اشاره کرد که در سال ۹۶ از برنامه مصوب جلوتر عمل کردیم به طوری که یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع آبزیان در حوزه صید و صیادی و آبزی‌پروری برداشت شده است و از این رقم بیش از ۱۳۰ هزار تن صادرات داشته‌ایم که ۵۰۷ میلیون دلار برای ما درآمد صادراتی داشت و تراز تجاری ما در بخش شیلات مثبت است.
* پرورش قورباغه و زالو در دستور کار
وی همچنین در مورد توسعه صیادی در آبهای خلیج فارس گفت: بنا داریم تا صید با رشته قلاب را توسعه دهیم که این کار از طریق قایق‌ها در حال انجام است مضاف بر آنکه توسعه پرورش ماهیان زینتی، خاویار، قورباغه، زالو و گیاهان آبزی در دستورکار سازمان شیلات قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه ایران به عنوان تنها کشوری است که بزرگترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در دنیا را دارد،‌گفت:‌ البته بزرگترین پرورش‌دهنده ماهی قزل‌آلا هم هستیم و این وعده را می‌دهیم که امسال قزل‌آلای ایرانی بر سر سفره اروپایی‌ها قرار می‌‌‌گیرد.
* وزیر شیلات نروژ به عنوان گردشگر وارد کشور شده و با هیچ مسئولی دیدار نکرده است
صالحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید داخل گفت: تا حد ممکن سعی می‌کنیم تا تجهیزات مورد نیاز را از محل داخل تأمین کنیم و تنها در بخش پرورش ماهی در قفس مجبوریم تا برخی امکانات را از کشورهای ایتالیا، فرانسه و نروژ وارد کنیم.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره حضور وزیر شیلات نروژ در ایران که منجر به برکناری وی شده است، خاطرنشان کرد:‌ از وزیر شیلات برای حضور در ایران دعوت نشده بود و دیداری هم صورت نگرفته است. ایشان به عنوان یک فرد عادی و به شکل گردشگر ویزا گرفته و به ایران آمده است.
وی در توضیح بیشتر این موضوع تصریح کرد: اینکه دولت نروژ تصمیم به برکناری این فرد گرفته ارتباطی به ما ندارد چرا که ما با وزیر نروژی تماس یا رفت و آمدی نداشته‌ایم و حتی از حضور این شخص در ایران مطلع نبودیم.
* هیچ شناور خارجی در آبهای خلیج فارس برای صیادی فعالیت نمی‌کند
صالحی همچنین درباره اخباری که طی چند ماه گذشته مبنی بر فعالیت کشتی‌های چینی در آبهای خلیج فارس منتشر شده و اینکه این کشتی‌ها ذخایر آبزی خلیج را به یغما می‌برند، با تکذیب این موضوع گفت:‌ با قطعیت می‌گویم هیچ شناور خارجی در خلیج فارس یا آبهای مشترک که متعلق به ایران نباشد نیست، اما از دانش سایر کشورها در حوزه صید استفاده می‌کنیم که امیدواریم نیروهای ایرانی به تدریج جایگزین نیروهای خارجی شوند و این فضا که کشتی‌های چینی در آبهای ما فعالیت می‌کنند را مخالفان جمهوری اسلامی ایران دامن می‌زنند که صحت ندارد.
رئیس سازمان شیلات همچنین در مورد توسعه فعالیت شیلاتی در سواحل مکران هم اظهار داشت: براساس فرمان مقام معظم رهبری، توسعه سواحل مکران در دستوکار قرار گرفته و ما از سازمان‌های پیشرو در این زمینه هستیم.
* ۱۵ مایل به دامنه فعالیت صیادی ایران در خزر افزوده شد
صالحی همچنین در مورد سهم ایران از دریای خزر و تغییرات اخیر در رژیم حقوقی دریای خزر بین پنج کشور مشترک نیز اینگونه توضیح داد که از سالهای قبل فضای فعالیت ما ۱۰ مایل از ساحل بود که از سال ۹۲ بر این موضوع تأکید داشتیم که علاوه بر این طرح، ۱۵ مایل آبهای سرزمینی خودمان و ۱۰ مایل هم برای ماهیگیری باید به آن اضافه شود که محقق شد و مشکلی در این زمینه نداریم.
* ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در خزر ادامه داد
صالحی در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه پرورش میگو در استان گلستان اشاره کرد و گفت: در جنوب شرقی دریای خزر رکورد جدیدی اتفاق افتاده که قبلاً صفر بوده است امسال 2500 تن میگو پرورشی در هزار هکتار از سواحل گمیشان استان گلستان برداشت شده و قرار است که این رقم به 4 هزار هکتار افزایش یابد و در 10 سال آینده به 10 هزار هکتار به عنوان مزارع پرورش میگو خواهد رسید.
وی در مورد صید ماهیان خاویاری در دریای خزر هم گفت: در سال 2010 رؤسای جمهوری پنج کشور در باکو توافق کردند که صید تجاری ماهیان خاویاری برای پنج سال ممنوع شود و از در سال 2015 به بعد این مسأله سالانه مورد ارزیابی قرار گیرد و چون ذخایر ماهیان خاویاری بازیابی نشده پنج کشور تأکید کردند که ممنوعیت صید به جز موارد تحقیقاتی ادامه پیدا کند.
* صد مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در ایران فعال است
رئیس سازمان شیلات به این نکته هم اشاره کرد که همه جای دنیا نام ماهی‌های خاویاری را با جمهوری اسلامی ایران می‌شناسند و اکنون صد مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور فعالند که امسال 5 تن خاویار و 3 هزار تن گوشت ماهیان خاویاری را از این مزارع تولید کرده‌اند.
وی در مورد اصلاح وضعیت رودخانه‌های منتهی به دریای خزر و آلودگی‌های موجود در این رودخانه‌ها که سبب از بین رفتن تخم‌ریزی ماهیان دریای خزر می‌شد گفت: طی دو، سه سال گذشته با سازمان محیط زیست جلساتی را داشته‌ایم و با وزارت نیرو در این موضوع مکاتبات بسیار کرده‌ایم.
* وزارت نیرو حقابه رودخانه‌های منتهی به دریای خزر برای کمک به تخم‌ریزی ماهیان را تأمین کند
صالحی در ادامه و در توضیح بیشتر این موضوع خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست هم در این موضوع تأکید دارد که رودخانه‌ها باید احیا شود و از ورود فاضلاب‌های صنعتی جلوگیری می‌‌کند و در کنار این موضوع همان گونه که حقابه تالاب‌ها برای احیای آنها در نظر گرفته می‌شود رودخانه‌ها هم باید از حقابه خود برخوردار شوند و از وزارت نیرو درخواست می‌کنیم زمان مهاجرت ماهیان به رودخانه حقابه این رودخانه را تأمین کنند تا شاهد مهاجرت و تخم‌ریزی ماهیان شمال در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر باشیم.
رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه طی سه، چهار سال گذشته با کمک صیادان محلی و روستاییان و مهار رودخانه‌ها به تخم‌ریزی ماهیان دریای شمال در رودخانه‌ها کمک شده تصریح کرد: با این کار 30 میلیون قطعه بچه ماهی تولید و در دریای خزر رهاسازی شده است.
* پرورش تیلاپیلا در 4 استان کشور آغاز شد
وی همچنین در مورد وضعیت واردات و تولید ماهی تیلاپیلا در کشور، گفت: از ابتدای سال 96 صدور حواله برای واردات ماهی تیلاپیلا ممنوع شده است و با مجوزهایی که از سازمان محیط زیست گرفته‌ایم پرورش تیلاپیلا در آب‌های شور کویری 4 استان یزد، سمنان، خراسان جنوبی و کرمان در حال انجام است و به زودی تیلاپیلای ایرانی در سفره مردم قرار می‌گیرد.
رئیس سازمان شیلات همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا وزیر جهاد کشاورزی بدون مشورت با تشکل‌های مرتبط به یکباره دستور ممنوعیت صادرات خوراک آبزیان را صادر کرده و این موضوع به زنجیره فرآوری آبزیان و صادرات و ارزآوری لطمه وارد می‌کند، گفت: توسعه صنعت آبزی‌پروری ما مدیون خوراک آبزیان است اما بعد از خروج داعش از عراق آبزی‌پروری در این کشور گسترش پیدا کرده و از آنجایی که صنعت این کار در عراق وجود ندارد کارخانجات خوراک آبزیان ما بخشی از نیاز اینها را وارد کرده‌اند به طوری که در سال گذشته 6 هزار تن خوراک آبزیان از کشور صادر شده که بخش زیادی از آن به عراق بوده و مابقی به کشورهایی همچون ارمنستان و حاشیه دریای خزر ارسال شده است.
* 25 درصد از مواد مصرفی در خوراک آبزیان از ارز یارانه‌ای است
صالحی در مورد ارزبری مواد اولیه خوراک آبزیان را یکی از عوامل مانع صادرات این محصول باشد، گفت: 20 تا 25 درصد از ماده اولیه خوراک آبزیان از نهاده‌هایی تشکیل می‌شود که با ارز یارانه‌ای وارد کشور می‌شود اما ما برای آنکه کارخانجات خوراک آبزیان بتوانند به تعهدات صادراتی‌شان عمل کنند مکاتبات، استدلال و جلساتی را با معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی انجام داده‌ایم و تلاش می‌کنیم که این کارخانجات بتوانند به تعهدات خود عمل کنند.
وی در پاسخ به اینکه آیا قرار است که ممنوعیت صادرات خوراک آبزیان همچنان ادامه پیدا کند، گفت: قطعاً صادرات غذای کپور ماهیان بلامانع می‌شود اما در آینده باید ببینیم که وضعیت کشور به چه سمتی پیش می‌رود و سیاست‌های دولت بر اساس شرایط زمان خواهد بود.
* ضرورت تأمین شناورهای صیادی از کشتی‌سازی‌های داخلی
وی در پایان بر این نکته تأکید کرد: طبق سیاست‌گذاری‌های انجام شده تا یک دهه آینده صادرات یک میلیارد دلار انواع محصولات شیلاتی را در دستور کار قرار داده‌ایم و این نکته را هم گفت که بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری که تأکید به مصرف کالای ایرانی دارند با وزارت صنعت مذاکراتی داشته‌ایم که به جز شناورهای بزرگ پرساینر هر گونه صدور مجوز جدید صیادی حتی شناورهایی که کهنه می‌شود منوط به ساخت شناور در کشتی‌سازی‌های ایرانی باشد.

خبرگزاری فارس – 97/5/25

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.