مدیریت لحظه‌ای در بخش کشاورزی جواب نمی‌دهد

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
  • بازدید : ۳۳۸
مدیرکل ترویج دانش و فناوری کشاورزی مجمع ملی خبرگان، گفت: با توجه به افزایش جمیعت و کاهش ذخایر آبی و خاکی دیگر مدیریت لحظه‌ای در بخش کشاورزی جوابگو نیست و باید داده محور و براساس کشاورزی هوشمند پیش برویم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، خان محمدی امروز در مراسم رونمایی از همایش ملی کشاورزی هوشمند اظهار داشت: امروز دیگر کشاورزی ما به علت کارکرد سنتی جوابگوی جمعیت آینده کشور نیست و در همین راستا با دانشگاه صنعتی شریف و معاونت ترویج وزارت جهاد کشاورزی وارد مذاکره شده‌ایم و به این نتیجه رسیدیم که کشاورزی هوشمند را آغاز کنیم.
وی به مزایای این نوع کشاروزی اشاره کرد و افزود: بهینه‌سازی کیفیت محصول، کاهش هزینه‌ها، کاهش فرسایش خاک و اثرات مخرب زیست‌محیطی، بهبود عملکرد در مدیریت مزرعه، کاهش ریسک و ضایعات در بخش کشاورزی از مزایای شاخص کشاورزی هوشمند است، به عنوان مثال در برداشت محصول و یا کاشت چون ماشین‌آلات ما سنتی و نیمه مکانیزه هستند، ضایعات بسیار بالا است که باید جلوی آن را گرفت.
مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی به اجرای پایلوت سه طرح هوشمند در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: 350 هکتار از مزارع و باغات انگور تاکستان، 500 هکتار از باغات زراعی زنجان و 3 هزار هکتار در مزارع کرمانشاه به صورت پایلوت تحت طرح‌های کشاورزی هوشمند قرار گرفته است، تا به مرور بتوانیم نتایج آن را در همه بخش‌ها گسترش دهیم.
در بخش دیگری از این برنامه بهمن امیری لاریجانی مدیرکل ترویج دانش و فناوری کشاورزی مجمع ملی خبرگان گفت: تا سال 2050 ، 2 میلیارد و 600 میلیون نفر به جمعیت جهان اضافه خواهد شد که این مساله همراه با کاهش ذخایر آبی، افزایش مصرف انرژی و کاهش سطح زیر کشت زمین‌های کشاورزی است که سیستم فعلی پاسخگوی آن نیست و ما باید با استفاده از زیرساخت‌های IT دانش در هکتار را افزایش دهیم.
امیری لاریجانی تصریح کرد: در سال 2016 ، 10 میلیارد دلار گردش مالی صنعت کشاورزی هوشمند در دنیا بوده است که این رقم تا سال 2026 به 40 میلیارد دلار خواهد رسید.
وی تاکید کرد: بحث کشاورزی باید به گونه‌ای باشد که داده محور بوده و از مدیریت لحظه‌ای اجتناب کنیم و اینکه میلیاردها تومان صنعت بیمه باید به بخش کشاورزی خسارت بدهد، ناشی از ناکارآمدی مدیریت ما است.

خبرگزاری فارس – 97/5/25

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.