واردات بی رویه سم 10 هزار شغل را از بین می‌برد

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
  • بازدید : ۳۷۳
رییس انجمن کود و سم البرز گفت: اگر وضعیت واردات سم به کشور به این شکل ادامه داشته باشد؛ در آینده نزدیک 10 هزار شغل در کشور از بین می‌رود.
به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد خصوصی در نشست مطبوعاتی عصر امروز چهارشنبه 24 مرداد اظهار کرد: در حال حاضر سالانه 24 میلیون لیتر انواع سموم کشاورزی در کشور مصرف می‌شود که 30 درصد از آنها وارداتی است. 70 شرکت در حوزه تولید سم کشاورزی در کشور فعالیت دارند که می‌توانند چند برابر ظرفیت مصرفی سالانه کشور را تولید و حتی به کشورهای اطراف هم صادرات داشته باشند.
وی افزود: با وجود اینکه تولیدکنندگان ایرانی هم از لحاظ کمی وکیفی توان برطرف کردن نیاز داخلی را دارند ولی باز هم شاهد واردات بی رویه سم و کود کشاورزی هستیم.
این مسئول توضیح داد: قرار بود که تنها 12 درصد از سموم مصرفی سالانه ما وارداتی باشد ولی کم کم افزایش یافت و به 30 درصد رسیده است. اگر وضعیت واردات به همین منوال پیش برود تا چند سال آینده 10 هزار شغل مستقیم و با واسطه در این صنعت از بین می‌رود.
وی با اشاره به اینکه کیفیت سموم تولیدی در داخل به مراتب از سموم واردانی بهتر است؛ توضیح داد: اگر کیفیت سموم وارداتی از تولید داخل بهتر بود گلایه‌ها بی مورد می‌شد ولی به جرأت می‌توان گفت کیفیت محصولات داخلی در این بخش از نمونه‌های وارداتی به مراتب بهتر است. چرا باید به گونه‌ای به کشاورزان القا شود که سموم چینی و هندی که کیفیت خوبی ندارند را به راحتی خریداری کنند ولی سموم تولید داخل را بی رغبت خریداری کنند؟
وی اضافه کرد: شرکت‌های داخلی توان تولید 80 درصد از 300 قلم سمی که به کشور وارد می‌شود را دارند ولی همچنان شاهد واردات بی رویه سموم به کشور هستیم.
رییس انجمن کود و سم البرز گفت: جالب اینجاست که در کنار واردات بی رویه عده ای امکان صادرات را هم از تولیدکنندگان گرفته اند و هر چه در این خصوص پیگیر می‌شویم جواب روشنی دریافت نمی‌کنیم. قبلاً شرکت‌های تولیدکننده ایرانی به کشورهای اطراف چون عراق، پاکستان، افغانستان و... محصول صادر می‌کردند و در این زمینه موفق بودند و توانسته بودند تولیدات ایرانی را در این کشورها جا بیندازند و از رقبای چینی و هندی خود پیشی بگیرند ولی با توقف روند صادرات علاوه بر ضرر مالی، اعتبارشان هم زیر سوال رفته است.
وی ابراز کرد: با ساماندهی وضعیت واردات و بازکردن درهای صادرات از یک سو موجب جلوگیری از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور می‌شویم و از سوی دیگردر این شرایط نامناسب اقتصادی ارزآوری خواهیم داشت. مسئولان باید پاسخ شفافی در خصوص وضعیت پیش آمده برای صنعت سم و کود کشور بدهند تا فعالان این بخش بتوانند برنامه‌ریزی مناسبی برای آینده داشته باشند.

خبرگزاری ایسنا – 97/5/25

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.