فکری به حال نرخ تضمینی نکنید باید دوباره گندم وارد کنیم

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
  • بازدید : ۳۵۵
بنیاد ملی گندمکاران در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور نوشت: نرخ خرید تضمینی گندم به گونه ای لحاظ شود که افرایش هزینه سربار تولید لحاظ شود که در غیر این صورت با کاهش تولید گندم و واردات مواجه خواهیم شد.
به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، طی دو سال اخیر با وجود آنکه بر اساس قانون مصوب مجلس باید هر ساله نرخ تضمینی کالاهای استراتژیک از جمله گندم هر ساله تا پایان شهریور و بر اساس نرخ تورم توسط دولت تأیید و اعلام شود، اما این اتفاق در دو سال اخیر نیفتاده و نه‌ تنها نرخ خرید تضمینی با تأخیر چندماهه اعلام شده، بلکه میزان افزایش آن صفر تا ۲ درصد بوده است، در حالی که نرخ تورم بر اساس اعلام بانک مرکزی رقمی بین ۱۲ تا ۱۷ درصد بوده است.
تمام این مسائل در حالی است که به دلیل نوسانات نرخ ارز طی ۶ ماه اخیر هزینه‌های تولید گندم در داخل کشور افزایش داشته است تا جایی که به گفته گندمکاران قیمت سموم مصرفی در بخش کشاورزی چند برابر شده، قیمت بذر و کود افزایش ۲۰ درصدی داشته و هزینه ماشین‌آلات و مکانیزاسیون کشاورزی ۴۰ درصد افزایش داشته است.
طی دو سال گذشته واردکنندگان همواره برای آنکه بتوانند راهی برای واردات گندم پیدا کنند، کیفیت گندم داخل و قیمت بالای آن را چماقی بر سر این محصول می‌کردند که نتیجه‌ای نداشت. اکنون که نرخ گندم داخلی به مراتب پایین‌تر از نرخ جهانی است باید دولت فکری به حال افزایش هزینه‌های سربار تولید در بخش کشاورزی بکند.
علیقلی ایمانی رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با انتقاد از عملکرد شورای عالی اقتصاد نسبت به تعیین نرخ خرید تضمینی گندم و حمایت از تولید داخل گفت: با آنکه مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی بر حمایت از تولید داخل به ویژه کشت گندم تأکید دارند، اما متأسفانه طی دو سال گذشته بیشترین بی‌توجهی نسبت به افزایش نرخ گندم و اعلام به هنگام آن صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه فصل کشت گندم در استان‌های سردسیر کشور آغاز شده تصریح کرد: اما هنوز همچنان خبری از تعیین نرخ گندم نیست و این نگرانی وجود دارد که مانند سال‌های گذشته افزایشی متناسب با افزایش هزینه کشاورزان از سوی دولت نداشته باشیم. در همین راستا نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور نوشته و ارسال کرده‌ایم که شاید در این زمینه فکری بکند.
بنیاد ملی گندمکاران در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور این مشکلات را تشریح کرده است.
متن نامه به شرح زیر است:
محضر مبارک جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
با عرض سلام و احترام همان‌طور که پیداست در دولت یازدهم و دوازدهم با مساعدت‌های حضرت‌عالی، برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی و همراهی و تلاش کشاورزان سخت‌کوش ایران اسلامی ضریب خوداتکایی کشور در محصولات کشاورزی علیرغم شرایط سخت اقلیمی و کاهش نزولات جوی در حد قابل قبولی افزایش داشته تا جایی که در محصول استراتژیک گندم و شکر به خودکفایی و در سایر محصولات چه کامی چه زراعی چه باغی و طیور در وضعیت بسیار خوب و مناسب تولیدی هستیم.
متأسفانه علیرغم تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از بخش کشاورزی و کشاورزان و عنایت و توجه حضرت‌عالی به بخش کشاورزی دو سالی است که تیم اقتصادی دولت محترم خصوصاً سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شورای عالی اقتصاد در شرایطی که کشاورزان در وضعیت سخت اقتصادی حاکم قادر به تأمین معیشت خود نیستند حمایت‌های خود از جمله قیمت‌گذاری مناسب محصولات را با توجه به افزایش هزینه‌های خانوار کشاورز و هزینه‌های تولیدمثل سم، کود، بذر، ماشین‌آلات، ادوات و دستمزدهای حمل‌ونقل، برق، گاز و ... از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد در بخش کشاورزی رشد پیدا نموده اسم چند برابر تراکتور ۲۰ درصد، ادوات ۴۰ درصد و افزایش نداده‌اند که این موضوع گلایه‌مندی کشاورزان را به دنبال داشته و دارد لذا هم‌اکنون که در آغاز سال زراعی ۹۸ -۹۷ قرار داریم خواهشمند است دستور فرمایید شورای عالی اقتصاد نظر کارشناسی متولی تولید محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌های مردم نهاد که خود مستقیماً با کشاورز و کشاورزی سر و کار دارند را در قیمت‌گذاری محصولات مدنظر قرار دهند.
زیرا اگر این اتفاق نیفتد با توجه به شرارت‌های دشمنان قسم‌خورده انقلاب در بحث تحریم‌های ظالمانه و همراهی بعضی از افراد داخل فرصت‌طلب و زالوصفت و بی‌انصاف که به‌نوعی با آنها همراهی می‌نمایند و شرایط را بر تولیدکنندگان بسیار سخت نموده‌اند تولید محصولات کشاورزی تحت تأثیر قرار گیرد زیرا وقتی کشاورز بنیه اقتصادی‌اش تضعیف شود قادر به ادامه فعالیت نمی‌باشد و در این شرایط تولید کاهش می‌یابد در آن صورت باید به واردات روی آوریم که این فعل مسبوق به سابقه می‌باشد و هم زندگی کشاورزان دچار مشکل خواهد شد که باید آن‌ها را تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار داد که این نیز خود مشکلات عدیده‌ای را به دنبال دارد.
بدین وسیله به عنوان تشکل مردم نهاد از جنابعالی تقاضا داریم دستاوردهای بزرگ در بخش کشاورزی در دولت یازدهم و دوازدهم را با تصمیمات افرادی که هیچ‌گونه ارتباطی با کشاورزان ندارند و هیچ اطلاعی از وضع کشاورز و کشاورزی گره نزنند و طوری تصمیم بگیرند که هم تولید، پایدار بماند و هم کشاورزان با امید به آینده روشن به تولید محصولات کشاورزی ادامه دهند و در این شرایط سخت مملکت را از واردات محصولاتی که امکان تولیدشان در کشور وجود دارد بی‌نیاز سازند.

خبرگزاری فارس – 97/6/26

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.