قاچاق زعفران ایران به افغانستان و صادرات به اتحادیه اروپا

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
  • بازدید : ۴۸۳
نمایندگان کشاورزان و فعالان اقتصادی امروز در اتاق بازرگانی ایران و در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی ، از مشکلات این حوزه گفتند و وزیر جهاد نیز پاسخ داد.
قاچاق زعفران ایران به افغانستان و صادرات به اتحادیه اروپا
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نمایندگان کشاورزان و فعالان اقتصادی امروز در اتاق بازرگانی ایران در دیداری که با وزیر جهاد کشاورزی و معاونانش به عنوان صبحانه کاری گرد هم آمده بودند،مسائل و مشکلات این بخش را مطرح کردند، البته این صحبت‌ها منحصر به بیان مشکلات نبود، در بسیاری از موارد انتقادهایی بود که راجع به بخش کشاورزی داشتند.
وزیر جهاد کشاورزی هم که به نظر می‌رسد با احتمال استیضاح در مجلس روبه‌رو شود، به این مشکلات و انتقادات پاسخ داد و البته در برخی موارد هم پاسخ انتقادها را با انتقاد ارائه کرد.
روز گذشته 50 نماینده مجلس طرحی را امضا کردند و از عملکرد وزیر جهاد کشاورزی انتقاد کرده و خواستار استیضاح وی در مجلس شدند. ابتدا قرعه طرح سؤال از وزیر به نام فاروقی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در آمد.
وی از بخشنامه‌های خلق‌الساعه در حوزه کشاورزی انتقاد کرد و گفت: حتی ترامپ هم که یک خارجی است، وقتی می‌خواهد ما را تحریم کند، زمان به ما می‌دهد و چارچوب‌های آن را هم مشخص می‌کند، اما بخشنامه‌های حوزه کشاورزی خلق‌الساعه است و دستورالعملی را اعلام می‌کنند که بلافاصله باید اجرا شود.
به نظر می‌رسد صحبت‌‌های فاروقی به بخشنامه‌های پیمان‌سپاری ارزی برمی‌گردد که صادرکنندگان معتقدند، پروسه‌های واردات و صادرات زمان‌بر است و نمی‌توان یک شبه برای آن تصمیم گرفت، بلکه برای اجرای این بخشنامه‌ها نیاز است که با یک بازه زمانی مشخص شود.
وی همچنین گفت: ما فکر می‌کردیم اگر احمدی‌نژاد رفت، همه چیز به ریل خود برمی‌گردد، اما واقعاً این طور نشد.
فاروقی از نبودن بسترهای مناسب در خرید تضمینی هم گلایه کرد و پیشنهاد داد که وزارت جهاد اتاق بازرگانی و دانشگاه در این زمینه کار تخصصی انجام دهند که از نظر وی این روش بسیار پرهزینه است.
با پایداری سیاست‌های تجاری عدم پرداخت به موقع و به میزان مناسب خسارت‌های کشاورزی از سوی بیمه از دیگر مواردی بود که عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به آن انتقاد کرد.
وی گفت: مثلاً با کمبود شدید واکسن مرغ مواجه هستیم که می‌تواند معضل بزرگی برای مرغداری باشد، تأخیر در ثبت سفارش‌ها به وضوح دیده می‌شود و تأمین ارز هم مشکل دارد.
فاروقی گفت: سرکوب قیمت‌ها نشان دهنده عدم کارآمدی دولت است در 5 سال گذشته صنعت مرغداری به واسطه همین سیاست دولت هیچ سودی نکرده است و با لحاظ نرخ تورم مرغداری‌های کشور متضرر شدند. مرغداری‌ها تنها طی 6 ماه 500 میلیارد تومان خسارت دیدند، خریدهای تضمینی و خریدهای پشتیبانی امور دام هنوز اصلاح نشده است.
وی گفت: سیاست الگوی کشت به ویژه برای گیاهان کم‌ آب‌بر اجرایی نمی‌شود و قیمت خریدهای تضمینی هم که بر اساس قانون باید قبل از سال زراعی جدید اعلام شود نیز هنوز اعلام نشده است.
طولانی شدن فرآیند ثبت سفارش
در ادامه کاوه زرگران از کانون صنایع غذایی ایران طولانی شدن پروسه ثبت سفارش را به عنوان مسأله جدی مطرح کرد و گفت: گمرک هم در ترخیص کالاها تسریع ندارد و کالاها در انبارهای گمرک 30 تا 40 روز می‌مانند و برای واردات کالاهای جدید شرایط بسیار نامناسب است.
مشکلات پسته‌کاران
طبیب‌زاده از اتاق کرمان با اشاره به مشکلات پسته‌کاران این منطقه، گفت: عدم حمایت دولت از کشاورزان خسارت دیده باعث خواهد شد محصولی که سالانه بیش از یک میلیارد دلار ارزآوری دارد از بین برود. 280 هزار هکتار پسته در کرمان وجود دارد که 30 هزار میلیارد ریال ارزش آنهاست اگر به داد کشاورزان پسته‌کار نرسید این محصول از بین خواهد رفت. این در حالی است که پسته به عنوان دومین محصول ارزآور در کشور پس از نفت محسوب می‌شود.
به گفته طبیب‌زاده پیمان‌سپاری ارزی باعث توقف صادرات این محصول شده است و برای خرما هم این چنین مشکلی به وجود آورده است و تاکنون برای جبران خسارات این پسته‌کاران تسهیلاتی پرداخت نشده است، در حالی که جبران خسارت آنها مصوبه دولت بود.
وی همچنین از مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی انتقاد کرد وتولید بسیاری از محصولات را به واسطه آب زیادی که مصرف می‌کنند، به صرفه ندانست و گفت: با احتساب آب 3 دلاری 18 میلیارد دلار آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که درآمد آن 14 الی 15 میلیارد دلار است و هیچ بهره‌وری در مصرف آب وجود ندارد.
درادامه گیل‌آبادی از انجمن تولیدکنندگان سموم هم از اختصاص ناقص ارز 4200 تومانی به سموم انتقاد کرد و گفت: ارز 4200 تومانی فقط به بخش تکنیکال سموم تعلق می‌گیرد و به لوازم جانبی آن نظیر بطری‌ها و بسته‌بندی‌ها شامل نمی‌شود و با توجه به استفاده گسترده از این نهاد در بخش کشاورزی تولیدکنندگان سموم با مشکل مواجه می‌شوند.
واردات لاشه گوسفند 3.5 برابر شد
آگاهی از انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی با بیان اینکه واردات بی‌رویه در حوزه دام ادامه داد، گفت: در حالی که واردات لاشه گوسفند 3.5 برابر شده اما قیمت‌ها کاهش نیافته است، از مهر پارسال تا امروز واردات دام سنگین 200 درصد و دام پروار 140 درصد افزایش داشته و این روند هنوز ادامه دارد.
وی گفت: ما نیاز به دام قابل پروار داریم و نیاز به واردات دام سنگین نیست. آگاهی خطاب به وزیر این را هم گفت که آقای وزیر قیمت گوشت کیلویی 70 هزار تومان است و مردم وسعشان برای خرید آن نمی‌رسد.
پیمان‌سپاری ارزی عامل کاهش صادرات زعفران
احتشام از شورای زعفران در این نشست دو چالش عمده برای صنعت زعفران کشور مطرح کرد و گفت: برنامه پیمان‌سپاری ارزی دولت صادرکنندگان را با مشکلات زیادی مواجه کرد و باعث کاهش صادرات و کاهش قدرت رقابت تولیدکنندگان شده است.
وی همچنین گفت: قاچاق زعفران از ایران به افغانستان انجام می‌شود و از آنجا هم به اتحادیه اروپا صادر می‌شود.
احتشام تأکید کرد که نرخ خرید زعفران باید بر اساس قیمت جهانی تعیین شود. معضل دلالی در این حوزه باید حذف شود و وزارت جهاد کشاورزی باید نگاه ویژه‌ای به افزایش عملکرد این محصول داشته باشد.
به گفته احتشام، در حال حاضر عملکرد زعفران 3.5 کیلوگرم در هر هکتار است که می‌توان این رقم را تا 12 کیلوگرم در هر هکتار افزایش داد.
بانک آب چرا تشکیل نشد
نماینده فدراسیون صنعت آب ایران هم تلاش کرد تا بحث‌های خود را با طرح سؤال از وزیر پیش ببرد.
وی گفت: آقای وزیر چگونه می‌توانیم مدیریت مصرف را در کشاورزی کنترل کنیم؟ آب مجازی را چگونه می‌توانیم کنترل کنیم؟ «بازار آب» و «بانک آب» چرا تشکیل نشد؟
وی در ادامه پیشنهاد کرد که تعرفه آب کشاورزی اصلاح شود تا تکنولوژی به بخش آب ورود پیدا کند.
پیشنهاد همراه با انتقاد نماینده فدراسیون صنعت آب ایران با انتقاد تند وزیر مواجه شد.
وزیر جهاد کشاورزی پاسخ داد که این افزایش قیمت آب را برای چه کسی باید انجام دهیم؟ برای کشاورزی که صبح تا شب زحمت می‌کشد و آیا عواقب آن را ما نخواهیم دید، به جای این حرف‌ها باید ما ابزار کنترل مصرف آب را در اختیار کشاورز قرار دهیم. هیچ مردمی به اندازه مردم ایران قدر آب را نمی‌داند.
سیاست حاکمیت درباره کنترل آب باید تغییر یابد
قادری از شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه جهان به سمت خشکسالی می‌رود، گفت: باید راه‌های استراتژیک‌تری درباره کنترل آب انتخاب کرد.
وی ادامه داد: سیاست‌های حاکمیتی باید تغییر یابد و آنها تصمیم بگیرند که در زمینه کنترل مصرف آب باید از تکنولوژی استفاده کرد.
واردات کوکوپیت انجام می‌شود
حسینی از انجمن واردکنندگان سم هم با اشاره به اینکه درباره سموم پرخطر سیاست‌های غلط داشتیم، گفت: در حال حاضر بانک‌ها تا 31 درصد به بهانه‌های مختلف سود از مردم و تولیدکنندگان می‌گیرند و عرصه را برای آنها تنگ کردند.
وی همچنین از اینکه وزارت کشاورزی اجازه واردات انواع کوکوپیت (خاک درخت نارگیل) را نمی‌دهد انتقاد کرد و گفت: این سیاست باعث تخریب جنگل‌ها و انتقال خاک حاصلخیز آنها شده است.
عبدالمهدی بخشنده معاون اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ گفت که این مسأله حل شده است، یعنی اینکه اجازه واردات کوکوپیت داده می‌شود.
دولت بدون علت صادرات سیب‌زمینی را ممنوع کرد
نیازی انجمن سیب‌زمینی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود، امسال 4.9 میلیون تن سیب‌زمینی در کشور تولید شود، گفت: این بیشتر از نیاز کشور است و پیشنهاد می‌کنم که دولت ممنوعیت صادراتی سیب‌زمینی را بردارد و به جای آن تعرفه صادراتی بگذارد.
به گفته وی، افزایش اخیر قیمت سیب‌زمینی در کشور به دلیل اعتصاب کامیون‌داران بود، در حالی که در تأمین نیاز و عرضه هیچ مشکلی وجود ندارد.
وی پیشنهاد کرد که کارخانه‌داران با تولیدکنندگان قرارداد میان مدت و طولانی مدت ببندند.
در این جلسه برخی از نمایندگان بخش کشاورزی از عدم اجرای مصوبه امهال تسهیلات کشاورزی خسارت‌دیده انتقاد کردند و اعلام کردند که بانک‌ کشاورزی دستورالعمل را به طور کامل اجرا نمی‌کند و بخشودگی جریمه دیرکرد را اعمال نمی‌کند.

خبرگزاری مهر – 97/7/25

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.