نرخ دستوری مرغ یک مشکل جدی برای تولید است

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
  • بازدید : ۲۳۷
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: اکنون کارگروه تنظیم بازار به دنبال تعیین قیمت دستوری ۶۳۵۰ تومان برای هرکیلوگرم مرغ زنده گوشتی درب مرغداری ها است که چنین اقدامی با توجه به هزینه های تمام شده تولید، می تواند این صنعت را با مشکلات جدی مواجه سازد.
برومند چهارآیین درباره وضعیت تولید و بالا بودن قیمت این محصول در بازار مصرف افزود: با این اقدام کارگروه، تولیدکنندگان روی هرکیلوگرم مرغ تولیدی نزدیک 1500 تومان متضرر خواهند شد که می تواند به خروج بخش عمده ای از تولیدکنندگان از چرخه تولید منجر شود و در ما را به یک وارد کننده گوشت مرغ تبدیل کند.
وی با بیان اینکه پیش از این 18 هزار و 100 واحد تولیدی گوشت مرغ در کشور فعال بوده است، گفت: در بین سال های 1391 تا 1395 نزدیک به 5200 واحد پرورش مرغ گوشتی از چرخه تولید خارج شد و اکنون تعداد واحدهای پرورشی فعال به 14 هزار واحد رسیده است که قیمت گذاری دستوری می تواند در کاهش این واحدها موثر باشد.
وی ادامه داد: اکنون 165 میلیون قطعه جوجه ریزی در سالن های تولیدی صورت گرفته که نشان می دهد ما به تولید خطی خود ادامه می دهیم و نه فقط نسبت به ماه های گذشته کاهش تولید نداشته ایم بلکه افزایش تولید داریم؛ بنابراین این حجم تولید تاثیری در افزایش قیمت ها نداشته است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی افزود: با توجه به افزایش هزینه های تمام شده تولید همچون نهاده های تولید، دستمزد کارگری، دارو، ریزمغذی ها، مکمل ها، واکسن ها و هزینه های حمل ونقل، قیمت منطقی هر کیلوگرم گوشت مرغ برای مصرف کنندگان بین 11 تا 12 هزارتومان است.
وی اضافه کرد: تا جایی که امسال قیمت ریزمغذی ها بیش از 200 درصد و کنجاله سویا 83 درصد نسبت به پارسال افزایش داشته که سبب شده امروز قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری ها با سود حداقل 10 درصد بین 7500 تا 7750 تومان باشد.
وی براین باور است که پرورش دهندگان مرغ گوشتی به دلیل افت 25 درصدی تولید و قیمت 300 تومانی کشتار می توانند بین 10 تا 16 درصد حاشیه سود داشته باشند اما به دلیل شرایط کنونی کشور و همراهی با مردم به سود حداقلی خود برای ادامه تولید راضی هستند.
چهارآیین، با بیان اینکه صادرات اندک گوشت مرغ در افزایش قیمت این محصول در بازار مصرف بی تقصیر است، ادامه داد: صادرات گوشت مرغ ماهانه نزدیک 2500 تن است که چندان قابل توجه نیست.
به گفته وی، عرضه روزانه این محصول در بازار داخلی بیش از پنج هزار تن است یعنی ماهانه کمتر از 40 درصد مصرف داخلی صادرات انجام می شود.
این مقام صنفی، میزان تولید گوشت مرغ سالانه کشور را بیش از 2 میلیون تن برشمرد و افزود: در تبادلات تجاری گوشت مرغ از سه ماه پیش خریداری می شود بنابراین اگر بخواهیم واردات با حجم بالا داشته باشیم نمی توانیم به میزان کافی و با قیمت های مناسب خرید و وارد کنیم. چهارآیین، از دولت خواست تا در تعیین نرخ دستوری گوشت مرغ تجدید نظر کند، زیرا استمرار تولید به خطر خواهد افتاد.
به تازگی محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی درباره عبور قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ از مرز 12 هزارتومان در بازار گفته بود ارزیابی های ما و سازمان حمایت از مصرف کنندگان نشان می دهد اکنون قیمت منطقی هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار باید نزدیک 10 هزار تومان باشد و عرضه این محصول با قیمت هایی بیش از این اجحاف است بنابراین برای جلوگیری از نوسان در عرضه و تقاضا و افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار، در حال عرضه ذخایر مرغ منجمد به بازار هستیم تا مشکلی ایجاد نشود.
وضعیت کنونی بازار مرغ نشان می دهد هر کیلوگرم گوشت مرغ در سطح عمده فروشی ها و خرده فروشی های سطح شهر بنا به مناطق مختلف بین 10 هزار و 700 تا 12 هزارو 800 تومان عرضه می شود.
اکنون متوسط قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده 7800 تومان و در میدان بهمن 10 هزار و 700 تومان است

خبرگزاری ایرنا – 97/9/27

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.