مرغ سنگین نخورید

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
  • بازدید : ۳۶۱
رئیس شرکت پشتیبانی امور دام گفت: با توجه به احتمال ضرری که ممکن است مرغ های سنگین تر برای سلامت مصرف کننده داشته باشد، مصرف مرغ های بالای 2 کیلوگرم توصیه نمی شود.
حمید ورناصری گفت: بعضی از تولیدکنندگان مرغ گوشتی برای رساندن مرغ به وزن های سنگین تر،­ مدت بیشتری مرغ خود را در مرغداری نگه می دارند که این هم به دولت که تامین کننده نهاده یارانه ای در بازار است ضرر می رساند و هم برای مصرف کننده ها از نظر سلامتی توصیه نمی شود.
وی افزود: عوامل موثر بر قیمت تمام شده گوشت مرغ به چندین مورد­­­ بستگی دارد اما مهمترین آنها میزان نهاده ای است که هر مرغ برای پرورش باید استفاده کند و نگه داشتن مرغ گوشتی در مرغداری با هدف افزایش وزن آن،­ باعث مصرف بیشتر نهاده ­شده که این خود هم باعث افزایش قیمت مرغ و هم باعث افزایش هزینه تولید برای تولیدکننده می شود.
او گفت: مرغ باید بین 42 تا 45 روزه باشد و به بازار عرضه شود اما گاهی اوقات مرغدارها محصول خود را تا 70 روز هم در مرغداری نگه می دارند تا وزن لاشه آن به بالای دو کیلوگرم برسد هرچند که بارها ازجانب کارشناسان بهداشتی در مورد ضرری که ممکن است مرغ های سنگین تر برای مصرف کننده داشته باشد تذکر داده شده است اما به دلیل تغییر ذائقه مصرف کننده های ایرانی و علاوه به خرید مرغ های درشت،­ تولیدکننده ها ­­مرغ خود را بیش از زمان استاندارد در مرغداری نگه می دارند.
ورناصری تاکید کرد: مرغ گوشتی در همین زمان 45 روز یا حتی 42 روز آماده­ استفاده­ می شود و اگر در مرغداری­ مدیریت و ­­کارشناسی خوبی باشد می تواند به اصطلاح تولیدکننده های این حوزه با ضریب تبدیل یک به هفت اقدام به تولید مرغ گوشتی کنند اما هم برای تامین آنچه که ذائقه مردم می پسندد و هم کسب سود بیشتر، گاها بجای ضریب یک به هفت ( ضریب استاندارد برای تولید مرغ ) بعضی از مرغداری ها حتی با ضریب دو به یک اقدام به تولید مرغ گوشتی می کنند.
­رئیس شرکت پشتیبانی امور دام افزود: اینگونه مدیریت های ضعیف در تولید مرغ گوشتی،­ هم باعث افزایش مصرف نهاده و هم باعث پایین آمدن کیفیت گوشت مرغ می شود ضمن اینکه این نهاده با نظارت و گاها با یارانه دولتی تامین شده است اینگونه تولیدکننده ها به شدت باعث ضرر در حوزه واردات غلات دولتی می شود.
ورناصری گفت: وزن استانداردی که در همه دنیا برای مرغ آماده طبح در نظر­ گرفته شده ­­وزن بین ­یک کیلو و 200 گرم تا یک کیلو و 800 گرم است و­ ­مصرف گوشت مرغ با وزن بیشتر هم برای تولیدکننده باعث افزایش قیمت تولیدمی شود و هم ­مصرف کننده­ محصول با قیمت بالا­تری پرداخت کند.

خبرگزاری فلرس – 97/10/15

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.