راهکار دولت برای کاهش قیمت گوشت

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
  • بازدید : ۳۲۳
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس راهکار وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش نرخ گوشت قرمز را اعلام کرد.
احمدعلی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، یکی از دلایل عمده افزایش گوشت قرمز و مرغ را افزایش نرخ ارز دانست و گفت: طبق آماری که وزارت صمت به کمیسیون ارائه کرده نیاز کشور به گوشت قرمز سالیانه یک میلیون تن است که تنها از این میزان، در بیشترین زمان مورد نیاز حدود ۱۵۰ هزار تن وارداتی است.
وی ادامه داد: طی آماری که بانک مرکزی و وزارت صمت ارائه کرده‌اند در ۱۰ ماهه نخست امسال تاکنون ۱۲۶ هزار تن گوشت قرمز وارد کشور شده است که این از کل واردات سال گذشته که ۱۱۱ هزار تن بوده بیشتر است.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید براینکه با کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز، قیمت گوشت افزایش یافت و تمایل به صادرات محصولات کشاورزی نسبت به گذشته افزایش یافته است، اظهار داشت: البته در جلسه‌ای که اخیراٌ با مسئولان وزارت صمت داشتیم آنها اعلام کردند بانک مرکزی ارز مورد نیاز برای واردات ۳۰۰ هزار تن گوشت قرمز مورد نیاز را تخصیص داده و که از این مقدار، ارز مورد نیاز واردات ۲۰۰ هزار تن را به بانک‌های عامل پرداخت کرده است.
کیخا یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت گوشت را تمایل دامداران به صادرات دام‌های خود دانست و اظهار داشت: اخیراً گزارشی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در اینباره به کمیسیون ارائه شد که بر اساس این گزارش گوسفند زنده در مرز غربی کیلویی ۸۰ هزار تومان معامله می‌شود. این افزایش قیمت در صادرات، موجب افزایش نرخ داخلی گوشت می شود زیرا تولیدکنندگان تمایل دارند محصول خود را به بالاترین قیمت بفروشند.
وی با بیان اینکه برای حل این مشکل باید مجموعه ای از اقدامات انجام شود، گفت: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال افزایش میزان واردات گوشت با ارز دولتی است تا التهاب بازار فروکش کند که در همین راستا قرار شده کانال‌های جدیدی از سوی این وزاتخانه با رعایت مسائل قرنطینه‌ای برای واردات باز شود.
وی با بیان اینکه بهتر است دولت ممنوعیت صادرات دام را بردارد، گفت: باید مشخص شود به چه میزان دام به خارج از کشور صادر می شود و چه نوع دامی به خارج از کشور می رود؛ در حال حاضر دام های مولد ما صادر می شود و هیچ کنترلی بر این امر وجود ندارد که تهدیداتی را در دراز مدت برای امنیت غذایی کشور ایجاد می کند.

خبرگزاری تسنیم – 97/11/16

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.