باغداران؛ نهال را از مراکز مجوزدار تهیه کنند

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
  • بازدید : ۳۷۸
رئیس گروه نهال و ارقام معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، از باغداران کشور درخواست کرد تا با توجه به زمان جابجایی، نهال ها و اندام های تکثیری، اقلام مورد نیاز خود را از مراکز و نهالستان های معتبر مجوزدار تحت نظارت کمیته فنی نهال این وزارتخانه در استان ها تهیه کنند.
به گزارش دوشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «علی امیر آل محمد» افزود: اکنون 398 نهالستان دارای مجوز و 20 واحد کشت بافت در سایت معاونت باغبانی کشور فعالیت می کنند.
وی اظهارداشت: خرید نهال های با مبدا نامشخص، غیر تایید شده و فاقد شناسه، موجب مشکلاتی در حوزه تولید می شود و بر روی بهره وری و عملکرد باغ ها تاثیر منفی می گذارد، درعین حال ورود نهال آلوده به آفت یا بیماری به یک باغ به سایر باغ های مجاور نیز خسارت وارد می کند.
رئیس گروه نهال و ارقام معاونت امور باغبانی، تصریح کرد: فهرست مراکز معتبر مجوزدار تحت نظارت کمیته فنی نهال استان ها در سایت معاونت امور باغبانی قابل دسترسی است، ضمن آن که ما به تمامی استان ها اعلام شده که در میادین ورودی و خروجی شهرستان ها، مراکز خدمات کشاورزی و اماکن پر تردد نسبت به نصب بنر و اطلاع رسانی در مورد نهالستان های مجوز دار اقدام کنند.
به گفته وی، حمایت مادی و معنوی وزارت جهاد کشاورزی از باغدارانی صورت می گیرد که از نهالستان های دارای مجوز و معتبر نهال خریداری کرده باشند.
آل محمد گفت: کمیته های فنی استان ها نیز باید با دستگاه هایی مانند سازمان حفظ نباتات و موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال برای گواهی های بهداشتی، مسایل قرنطینه ای و اخذ گواهی های مبدا و مقصد به منظور جلوگیری از هر گونه شیوع آفت و بیماری هماهنگ شوند.
رئیس گروه نهال و ارقام معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: براساس ابلاغیه ارسال شده از سوی معاون امور باغبانی به روسای سازمان جهاد کشاورزی استان ها، انتظار می رود ضمن رعایت کامل مفاد مطرح شده و نظارت جامع، حساسیت و دقت لازم در مورد جابجایی نهال صورت گیرد.
وی اضافه کرد: هماهنگی لازم در زمینه جابجایی نهال با دستگاه های برون سازمانی مانند تعزیرات حکومتی، شورای تامین استان، فرمانداری ها، نیروی انتظامی و پایانه های حمل و نقل هماهنگی های لازم توسط سازمان های جهاد کشاورزی انجام شده است.
بنابراین گزارش، فصل جابجایی نهال با توجه به شرایط اقلیمی استان ها متفاوت است و در محدوده زمانی دو تا سه ماهه قرار دارد.

خبرگزاری ایرنا – 97/12/13

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.