فرصت‌طلبان به دنبال پیش‌خرید محصولات کشاورزان

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
  • بازدید : ۳۴۲
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مشکلات کشاورزان ناشی از سیل را اسفبار توصیف کرد و گفت: از یکسو زمین‌های کشاورزان زیر آب رفته و هر آنچه کاشته بودند، نابود شده و از سوی دیگر عده‌ای سرمایه‌دار فرصت‌طلب به سراغ کشاورزان آمده و محصولات آینده آنها را به قیمت ناچیز پیش‌خرید کرده‌اند.
علی‌محمد مرادی معضل سیل برای کشاورزان را تشریح کرد و گفت: در اینکه محصولات کشاورزی زیر آب رفته و دسترنج کشاورزان نابود شده، شکی نیست.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشاورزان به ویژه گندمکاران در اردیبهشت ماه محصولاتشان را برداشت می‌کنند، گفت: این در حالی است که هنوز بسیاری از زمین‌ها زیر آب است و محصولات آنها از بین رفته است.
نماینده قروه در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه سیل، ویرانی منازل کشاورزان و نابودی لوازم و اثاثیه منزل مردم بخش اول مشکلات است، گفت: معضل اصلی با ورود عده‌ای فرصت‌طلب رقم خورده است. بدین معنا که این افراد با کشاورزانی که همه چیزشان را از دست داده‌اند، قرارداد پیش‌خرید محصولات سال آینده را امضا می‌کنند و کشاورز بخت برگشته مبالغی بابت این قرارداد دریافت می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه کشاورزان برای جبران مشکلات زندگی و تهیه لوازم خانه ناچار هستند محصول سال آینده را پیش‌فروش کنند، گفت: سرمایه‌داران فرصت‌طلب محصولات کشاورزان را به قیمت پایین پیش‌خرید می‌کنند و توجیه‌شان این است که سرمایه‌هایشان برای مدتی می‌خوابد اما سود این خواب سرمایه را از کشاورزان می‌گیرند.
مرادی پیش‌خرید محصولات کشاورزی و پرداخت پول ناچیز به کشاورزان را باعث بحران برای سال‌های آینده توصیف کرد و گفت: تصور کنید کشاورزی که امروز تمام محصولش زیر آب رفته و امیدی به کسب درآمد ندارد، با خانه‌ای روبه‌رو است که تا سقف زیر آب بوده و اکنون اثاثیه منزلش را از زیر گل بیرون می‌آورد درحالی‌که اصلا به درد نمی‌خورند.
وی افزود: در این شرایط این کشاورز در وهله اول می‌خواهد سرپناهش را برای اعضای خانواده‌اش به هر قیمتی درست کند که یکباره سروکله دلالان "مفت خر" پیدا می‌شود تا نتیجه زحمات سال آینده‌اش را به ثمن بخس، مال خود کند. اگر ما به جای این کشاورز بودیم، چه کار می‌کردیم؟
نماینده قروه در پاسخ به اینکه مگر دولت قول نداده خسارت‌های سیل را به کشاورزان بدهد، گفت: کشاورزان امیدی به دریافت هزینه‌ها و خسارت‌های ناشی از سیل ندارند زیرا در سالهای گذشته تجربه خوبی در قبال خشکسالی نداشته‌اند اما این بار امیدواریم دولت به وعده‌های خود عمل کند.
وی با طرح این پرسش که وقتی کشاورزان می‌دانند محصول سال آینده را پیش‌فروش کرده و پولش را هم دریافت و هزینه کرده‌اند، برای سال آینده باید چگونه زندگی کنند، گفت: کشاورز می‌داند که باید سال آینده را با قرض اداره کند اما وقتی زندگی تمامی نزدیکانش را هم سیل برده و شرایط آنان نیز مانند خود اوست باید چشم امید به چه داشته باشد؟

خبرگزاری فودنا – 98/1/24

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.