چرا نهاده های با ارز دولتی به دست مرغداران نمیرسد

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
  • بازدید : ۳۷۶
دبیر کانون مرغداران کشور گفت که نهاده‌های دامی علیرغم میلیاردها دلار ارز دولتی صرف شده ،به دست مرغداران نمی‌رسد.
طی سال گذشته قیمت گوشت مرغ در بازارهای آزاد تفاوت فاحشی با قیمت تصویب شده آن در ستاد تنظیم بازار داشت. ازسویی دیگر حدود ۳.۷ میلیارد دلار طی سال قبل ارز دولتی برای واردات نهاده‌های دامی از جمله سویا صرف شد ، اما به گفته مرغداران این محصول در طی سال قبل با نرخ مصوب به دست آنها نرسیده و این موضوع باعث شده که آنها ، این نهاده ها را در طول سال با نخر آزاد از دلالان خریداری نمایند.
دبیر کانون مرغداران کشور پرویز فروغی نیز در این باره گفت ارز دولتی برای خرید نهاده طی سال قبل به میزان مورد نیاز به مرغداران نرسیده و این باعث ایجاد این مشکل گردیده است.
وی در این باره ادمه داد که اگر چه مسوول و متولی توزیع نهاده های با ارز دولتی 4200 ، وزارت جهاد کشاورزی بوده است اما نظارت در این حوزه بسیار ناچیز است و بنابراین مشخص نیست که نهاده های وارداتی با ارز دولتی در اختیار چه افرادی قرار گرفته است.
فروغی میگوید در حالی که قیمت مصوب سویا ۲,۵۰۰ تومان مشخص شده اما این محصول در بازار آزاد به قیمت 5000 تومان خرید و فروش می شود .
فروغی از نایاب شدن ذرت و سویا از اواخر سال قبل خبر داد و گفت: طبق بخشنامه آخر وزارت جهاد کشاورزی، مرغداران باید متعهد شوند که به ازای دریافت ۱۰ تن سویا به قیمت دولتی ۱۲.۵ تن مرغ به قیمت مصوب تحویل دهند.
به گفته وی در این بخشنامه سایر مؤلفه‌های تولید مانند کنسانتره و حمل و نقل در نظر گرفته نشده است.
طبق آخرین اطلاع رسانیهای مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی در ۱۱ ماهه سال قبل بیش از ۱۱ میلیون و ۵۴۱ هزار تن خوراک دام و طیور به ارزش بالغ بر سه میلیارد و ۶۸۵ میلیون دلار توسط ارز دولتی به کشور وارد شده است .
خبرگزاری تسنیم – 98/1/27

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.