رفع ممنوعیت صادرات تخم مرغ پس از گذشت سه ماه

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
  • بازدید : ۴۳۷
رضا ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار در گفتگو با خبرنگاران گفت ممنوعیت صادرات تخم مرغ پس از گذشت سه ماه برداشته شد و در این رابطه اظهار کرد که ممنوعیت صادرات این محصول ضرورتی نداشته است.
لازم به ذکر است که در سال گذشته و پس از افزایش قیمت تخم مرغ ، از دیماه صادرات تخم مرغ ممنوع شد و روز گذشته این ممنوعیت رفع گردید .
ترکاشوند در این باره گفت از نیمه دی ماه سال گذشته در شرایطی که ضروری به نظر نمیرسید ، با اعلان علنی نامه وزیر صنعت معدن و تجارت صادرات تخم مرغ لغو و ممنوع اعلام شد. وی در این باره افزود ، در آن زمان ، قیمت تخم مرغ در حال کاهش بود و ممنوع اعلام کردن صادرات این محصول تبعات منفی زیادی مانند حذف مرغهای مولد ، کم شدن انگیزه تولید کننده ها و از همه مهمتر کاهش تولید تخم مرغ بود ولی با پیگیریهایی که توسط وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت معدن و تجارت صورت گرفت ، مجددا صادرات این محصول آزاد گردید.
ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار افزود از آنجا که حدودا یکسال است که صادرات تخم مرغ نداشتیم و ان میزان از صادرات در بازه هایی که صادرات ممنوع نبود ، قابل توجه و چشمگیر نبوده بنابراین بازار هدف مشخصی برای این محصول قابل پیش بینی نمیباد و دقیقا نمیتوان گفت چه کشورهایی میتوانند بازار هدف صادرات تخم مرغ ایران باشند ولی به طور کلی عراق و افغانستان ، جزو بازارهای اصلی این محصول و همچنین قطر و عمان نیز میتوانند مورد ارزیابی قرار بگیرند تا در صورت مثبت بودن ، تولید کنندگان و تجار به سمت این بازارهای هدف حرکت نمایند.
وی در رابطه با خسارات ناشی از سیل به واحدهای مرغ تخمگذار و کاهش امکان صادرات گفت ، خوشبختانه سیل های اخیر هیچ خسارتی به تولید تخم مرغ و واحدهای پرورش این محصول وارد نکرده و بنابراین میتوان با هوشمندی و مدیریت ، به سمت صادرات این محصول پیش برویم و علاوه بر آن بازار داخلی را به عنوان اولویت اصلی تولید خود در نظر داشته باشیم.
به گفته ترکاشوند صادرات تخم مرغ زمانی می‌تواند متضمن بازار داخلی باشد که مدیریت صادرات و بازار داخلی در اختیار بخش خصوصی باشد و اصولا مبنای آزاد شدن صادرات تخم مرغ بر اساس قول تنظیم بازا داخلی بوده است و باید مدیریت را به بخش خصوصی واگذار کنند.
خبرگزاری ایسنا – 98/2/4

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.