چرا برنج با وجود واردات با ارز 4200 تومانی همچنان گران است

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
  • بازدید : ۳۷۴
بنا به گفته مسوولین ، محصول برنج از نظر میزان تولید و ذخیره هیچ مشکلی ندارد اما با این وجود و علیرغم واردات ان با ارز 4200 تومانی ، قیمت این کالای اساسی در بازار افزایش داشته است و قیمت هر کیلو برنج ایرانی به بیش از 20 هزار تومان و برخی از انواع آن ، بر حسب کیفیت و نوع آن ، بیشتر از این هم تغییر داشته است .
این افزایش قیمت در حالی اتفاق می افتد که طبق صحبتهای اخیر محمدرضا کلامی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم وزارت صنعت ، برنج همچنان با ارز 4200 تومانی وارد کشور می شود و علاوه بر آن در بخش تولید داخلی نیز هیچ کمبودی وجود ندارد و تولید این محصول در سال قبل بیش از سالهای گذشته بوده است.
همچنین کلامی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع وزارت صنعت و جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج تصریح کردند که بارش باران و وجود سیلهای اخیر هیچ خسارتی به تولید برنج وارد نکرده است و روند تولید مانند سالهای قبل می باشد.
جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج در ادامه گفت هیچ دلیل و توجیه علمی و منطقی برای این افزایش قیمت وجود ندارد و این موضوع به خاطر وجود دلالان و واسطه ها می باشد.
بنا به گفته وی در سال گذشته میزان تولید برنج 2 میلیون و 200 هزار تن و میزان واردات آن یک میلیون و 200 هزار تن بوده است بنابراین سوال اینجاست که اگر یکی از علل افزایش قیمتها و گرانی کمبود آن کالا باشد ، چرا این موضوع در مورد برنج متفاوت است و علیرغم وجد فراوانی این محصول ، همچنان با افزایش قیما آن روبرو هستیم.
کلامی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع وزارت صنعت هم در این باره می گوید می‌گوید: نه تنها میزان ذخایر برنج دو برابر سال قبل است، بلکه آمار نشان دهنده میزان قابل توجهی از واردات آن نیز می باشد.
چندی قبل نیز مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین توزیع بازار ذخایر اعلام کرد به منظور تنظیم بازار ماه رمضان 30 هزار تن برنج 1123 هندی به قیمت هر کیلو 7 هزار 400 تومان برای توزیع در استان‌ها رد نظر گرفته شده است .
بنابراین طبق گفته مسئولان درباره واردات برنج، وضعیت ذخایر برنج کشور و واردات این کالا با ارز 4200 تومانی برای جلوگیری از هر گونه افزایش کاذب قیمت‌ها لزوم رسیدگی و نظارت بیشتر سازمان‌ها و نهادهای نظارتی از جمله تعزیزات و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان احساس می‌شود تا در شرایط سخت اقتصادی از هر گونه احتکار، گران‌فروشی جلوگیری شود.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.