تاکید بر ضرورت اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات ماشین آلات کشاورزی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
  • بازدید : ۵۸۴
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت با توجه به سهم ده درصدی کشاورزی کشور بر واردات قطعات و ماشین آلات کشاورزی ، تخصیص ارز 4200 تومانی برای واردات ابزار و قطعات و ماشین آلات ضروری به نظر می رسد.
وی در ادامه اظهار داشت که بر اساس امار و براوردها مبلغی کمتر از 200 میلیون دلار ارز دولتی برای تهیه و تامین قطعات و ادوات کشاورزی که امکان تولید داخلی ندارد ، هزینه می شود و این موضوع با مدیریت نیاز کشور به ارز دولتی می تواند مبلغ کمتری نیز باشد.
وی با اشاره به این موضوع که در سال قبل۱۵۴۰ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون جذب شد، اضافه کرد: امسال این مبلغ به ۱۸۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت .
وی همچنین اضافه کرد که تأمین کنندگان داخلی برای تولید برخی قطعات نیازمند ارز دولتی هستند زیرا محوریت اصلی ما در کشاورزی کشور ، تولید و ساخت در داخل کشور می باشد.
وی با اشاره به برخی از ادوات مانند نشاکار‌های برنج و برخی محصولات دیگر که امکان تولید در داخل را ندارد گفت باید این لوازم و قطعات پس از تأمین ارز از طریق واردات تهیه گردند و همچنین در ماشین آلاتی همچون کمباین پنبه و چغندر و قطعاتی مانند گیربکس برای تامین از طریق واردات به ارز دولتی نیاز می باشد .
عباسی با اشاره به سهم ناچیز مکانیزاسیون کشاورزی نسبت به سایر بخشها در ارز دولتی گفت علیرغم اینکه توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در افزایش بهره وری تولید محصولات کشاورزی، امنیت غذایی و رونق تولید سهم بسیار زیادی دارد ، تخصیص این میزان ارز دولتی برای واردات نیازهای این بخش بسیار ناچیز می باشد.
وی همچنین با اشاره به افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی ادامه داد از تولید کنندگان داخلی توقع داریم که توان بیشتری بر روی کیفیت و قیمت محصولات و تولیدات خود بگذارند و با این روند پیش بینی افزایش ضریب مکانیزاسیون را خواهیم کرد.
عباسی با بیان اینکه سال قبل نزدیک ۱۶ تا ۱۷ هزار دستگاه تراکتور به بخش کشاورزی ورود کرده است ، گفت واردات این ماشین آلات به صورت غیر مستقیم سهم ماشین‌ آلات فرسوده و کهنه را در کشور کاهش داد.
به گفته عباسی، در سالهای قبل و در دولت یازدهم و دوازدهم نزدیک ۱۲۰ هزار دستگاه تراکتور به بخش مکانیزاسیون کشاورزی تزریق و سبب شد سهم ماشین آلات فرسوده کاهش یابد.
وی ادامه داد : طبق برنامه امسال در نظر داریم ۱۵ تا ۱۶ هزار دستگاه تراکتور و حدود ۳۰ تا ۳۲ هزار دستگاه ادوات اساسی و عمده کشاورزی را در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان – 98/3/18

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.