بررسی ماشین آلات تولید خوراک دام و طیور و آبزیان

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
  • بازدید : ۵۰۷۶
در تولید و پرورش دام می‌توان گفت مسائل مربوط به غذا خود هشتاد درصد مخارج را به وجود میاورند. در زمینه تولید نیز سازنده‌ ماشین آلات کارخانجات خوراک دام و طیور در ابتدای کار هزینه زیادی را بر دوش شما می‌گذارند. طیف این تجهیزات بسیار گسترده هستند و معمولاً به نوعی می‌باشند که دستگاه مورد نظر به صورت تخصصی فقط یک کار را انجام می‌دهد و یا به صورت هم زمان توانایی انجام چند کار را دارد و علاوه بر اشغال کردن فضای کم‌تر برای تهیه آن نسبت به تهیه چند دستگاه مختلف مقداری ارزانتر تمام می‌شود.
یک کارخانه تولید خوراک دام و طیور معمولاً شامل پنج بخش: دریافت مواد اولیه، آسیاب، مخلوط کردن، پلتینگ و در نهایت بسته بندی می‌باشد؛ ماشین آلات کارخانه خوراک دام مورد نیاز نیز شامل: تسمه نقاله U شکل، تسمه نقاله عادی، نقاله پلاستیکی، نقاله پیچی، بالابر قاشقی، فیدر پیچی، دستگاه تمیز کننده، دستگاه مقسم دوار، فیلتر ضربه‌ای، آهن ربا استوآن‌های، سیستم کنتر لکتریکی و … می‌باشد. در ادامه سایت بازار بزرگ کشاورزی ایران شما را با تجهیزات اصلی و نحوه کارکردشان آشنا می‌کنیم.
ماشین آلات تولید خوراک دام و طیور ماشین آلاتی هستند که با انجام یک سری فرآیند.غالبا نه چندان پیچیده به ساخت خوراک دام و طیور با فرمول های متفاوت میکنند.در کشور ما نیز در سال های اخیر توجه ویژه ای به پرورش دام و طیور شده است . یکی از مهم ترین مسائلی که باید در هنگام پرورش به آن توجه داشت تامین خوراک دام است . استفاده از غذای با کیفیت و مناسب تاثیر بسیار زیادی بر روی رشد دام و طیور دارد و باعث می شود هزینه های مراکز پرورش نیز پایین آید.
دستگاه های مختلفی برای تولید خوراک دام و طیور وجود دارد. از جمله مهم ترین آن ها می توان به ماشین آلات خوراک دام اشاره کرد.
ماشین آلات خوراک دام
ماشین آلات خوراک دام و طیور به دستگاه هایی گفته می شود که با استفاده از فرآیند های نه چندان پیچیده خوراکی مناسب برای دام و طیور تولید می کنند. این ماشینها دارای انواع بسیار گوناگونی هستند که هر یک کاربرد خاص خود را دارند از جمله می توان به دستگاه های کاندیشنر ، سیلوی فلزی ، میکسر ، آسیاب چکشی ، بالابر کاسه ای و پلت اشاره کرد.
کاندیشنر
این دستگاه برای پخت مواد اولیه مورد استفاده قرار می گیرد . استفاده از این دستگاه باعث می شود تا خوراک دام و طیور فاقد هر گونه میکروب باشد و به صورت استریل آماده شود.
مخلوط سازی (میکس)
تقریباً در تمامی کارگاه‌ها دستگاه‌ها کار مشابهی انجام می‌دهند (دستگاه این کارگاه با آن کارگاه فرق نمی‌کند) و به غیر از ماده اولیه تفاوت چندانی ندارند، اما تفاوت و میزان علاقمندی‌های مختلف نسبت به شرکت‌های متفاوت در این مرحله ایجاد می‌شود زیرا با ثابت بودن مواد اولیه اما ترکیب کردن مواد در مقادیر متفاوت می‌توان نتایج مختلفی بدست آورد و معمولاً در شرکت‌های بزرگ و معروف دستور ساخت و ترکیب یک رمز سری است که فقط چند نفر از آن مطلع هستند.با استفاده از دستگاه‌های میکس در این مرحله تمامی ترکیبات اولیه و آسیاب شده با یکدیگر مخلوط می‌شوند و یک غذای یکدست و همگن ایجاد می‌شود. تجربه و علم در این مرحله از اهمیت زیادی برخوردار هستند و صرفاً شامل این نمی‌شوند که شما یک سری مواد را در داخل یک دستگاه بریزید تا مخلوط شوند یا اینکه کیفیت بالای ماشین آلات کارخانه خوراک دام تاثیر زیادی داشته باشد.در بعضی از گروه‌های تولیدی برای افزایش کیفیت و خاص شدن آن به جزئی‌ترین چیزها نظیر دمای مخلوط و حتی بار الکتریکی آن نیز توجه می‌شود. به عنوان مثال اگر دو نوع مختلف ذرات ریز روی هم ریخته شوند به خوبی با هم یک بافت همگن ایجاد نمی‌کنند اما اگر یک نوع دارای بار منفی و نوعی دیگر شامل بار مثبت باشد، پس از مخلوط کردنشان به خوبی به هم می‌چسبند و نسبت مورد نظر را ایجاد می‌کنند.
سیلوی فلزی
سیلوی فلزی برای ذخیره و انبار غلات مورد استفاده قرار می گیرد. این سیلوها دارای ظرفیت های مختلف می باشد و از ورق های گالوانیزه بسیار عالی تهیه میشوند و چندین سال ضمانت دارند. دو سیستم تهویه در این دستگاه تعبیه شده است و دارای نردبانی داخلی و خارجی هستند.
آسیاب میکسر
آسیاب میکسر کمک می کند تا مواد خوراکی با یکدیگر مخلوط شوند . میکسر دارای کاربری آسان است . مدت زمانی که طول می کشد تا مواد مختلف با یکدیگر مخلوط شوند 60 تا 90 ثانیه می باشد .
آسیاب چکشی
از این دستگاه برای آسیاب انواع غلات و مواد گرانوله استفاده می شود. چکش هایی که در این آسیاب به کار رفته از نوع تقویت شده می باشد.
آسیاب‌ها
یکی از مهمترین تجهیزات ماشین آلات کارخانه خوراک دام که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد آسیاب‌ها هستند. در یک کارگاه تولیدی حتماً باید آسیاب وجود داشته باشد، استفاده از آسیاب دلایل زیادی دارد که به چند عدد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.در ابتدا این گونه صنایع به این دلیل رشد کردند که قادر بودند غذایی رادر اختیار مصرف کننندگان قرار بدهند که در حالت عادی در طبیعت به صورت به هم پیوسته وجود نداشتند و آن‌ها با ترکیب مواد مختلف به نسبت‌های استاندارد و مورد نیاز قادر بودند احتیاجات غذایی ماهی را با استفاده از آن تقریباً به صورت کامل فراهم آورند.
دانه و ترکیبات مختلف شیمیایی و طبیعی به راحتی با غذایی مثل ذرت ترکیب نمی‌شوند و از این رو شما نیاز دارید تا با آسیاب کردن ذرت و ترکیب آن با دیگر محصولات آسیاب شده و حتی گاهی اضافه کردن پروبیوتیک و آنتی اکسیدآن‌ها به آن غذایی کامل و مفید را فراهم اورید.
آسیاب کردن به شما اجازه می‌دهد تا غذا را با آن اندازه‌هایی که می‌خواهید تولید کنید و به راحتی بتوانید طعم، رنگ، مزه و بو آن را تغییر دهید. هنگامی که مواد آسیاب می‌شوند خیلی راحت‌تر رطوبت داخلی خود را تخلیه می‌کنند و در بردارنده هزینه اضافه نمی‌شوند و ناگفته نماند که به دلیل کاهش حجم هزینه حمل و نقل کاهش و سهولت حمل و نقل آن نیز افزایش پیدا می‌کند.آسیاب‌های ماشین آلات کارخانه خوراک دام انواع مختلفی دارند که به سه روش برشی، سایشی و فشاری این عمل را انجام می‌دهند.
بالابر کاسه ای
از بالابر کاسه ای برای انتقال انواع غلات ، دانه های روغنی و دیگر موارد خوراکی استفاده می شود. این دستگاه دارای ویژگی های منحصر به فرد زیادی می باشد از جمله می توان به ساختار فشرده ، فضای کاملا بسته برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل ظرف ، سیستم گرد و غبار گیر ، سیستم قفل تسمه اشاره کرد.
پرس پلت
پرس پلت دارای سر و صدای کم می باشد و کارایی بسیار زیادی دارد . طول عمر قطعات در این دستگاه بسیار زیاد است. این دستگاه دارای انواع مختلف می باشد که توانایی تولید پلت 1.2 تا 12 میلی متری را دارد. در صورت خرابی هر قطعه می توان به راحتی هر کدام را تعویض کرد.
خط تولید پلت
در این روش پس از دریافت مواد اولیه خام، مواد بوجاری شده و با استفاده از دستگاه های مخصوصی گرد و غبار و ناخالصی های مواد اویه جداسازی می شود. در گام بعد علوفه ها به کمک انتقال دهنده ها به ورودی دستگاه آسیاب منتقل می شود. دستگاه آسیاب از اساسی ترین ماشین آلات تولید خوراک دام می باشد. معمولا در خط تولید پرس پلت از دو نوع آسیاب چکشی و غلطکی استفاده می شود. پس از اینکه مواد اولیه مانند علوفه ها که نیازمند خرد شدن می باشند، اماده شدند باید با سایر مواد خوراکی میکس شوند.
برای این منظور مواد آسیاب شده را به همراه مواد خوراکی دیگر که در جیره نویسی خوراک تعیین شده است را وارد مخزن میکسر میکنند. توجه داشته باشید که ظرفیت تولید ماشین الات تولید خوراک دام باید متناسب با هم باشند. دستگاه میکسر انواع گوناگونی دارد که برای این خط تولید اغلب از دو نوع میکسر عمودی و افقی استفاده می شود. دستگاه میکسر نیز همانند دستگاه آسیاب در مجموعه ی دستگاه تولید خوراک گاو و انواع دام می باشد. پس از اماده شدن مخلوطی از مواد خوراکی که چیدمان کاملی از مواد مغذی موردنیاز حیوان می باشد می بایست ان را به پلت تبدیل کرد.
دمای 80 درجه
برای این منظور ابتدا مواد را وارد کاندیشینر میکنند. کاندیشینر مخزنی است استوانه ای شکل که شرایط دمایی ۸۰ درجه و رطوبت ۱۱ درصد را ایجاد می کند. بدین ترتیب مواد کمی پخته شده و اماده تبدیل به پلت می شوند. دستگاه مهم ماشین الات تولید خوراک دام محسوب می شود. پس از وارد شدن مواد به واحد متراکم کننده، با وارد امدن فشار های مکانیکی و عبور خوراک از دای ها، پلت حاصل می شود. واحد متراکم کننده شامل دای و رولرها می شود و کیفیت این بخش بسیار تاثیر گذار بر کیفیت پلت می باشد.
میتینگ
در این مرحله مواد مخلوط شده در یکی از ماشین آلات کارخانه خوراک دام تحت فشار، گرما و بخار فشرده می‌شوند و در نهایت با خروج از بخش به صورت حبه‌ای و یا استوآن‌های خنک می‌شوند تا آماده بسته بندی بشوند.
بسته بندی
می‌توان گفت این مرحله نیز مهم هست چون در صورتی که محلول شما پس از تولید مدت زیادی در انبار و مسیر حمل و نقل باشد طمع و بوی آن تغییر می‌کند و ممکن است خوشایند واحدهای تولیدی نباشد و بر روی دام و طیور آن‌ها نیز تأثیر بدی داشته باشد که برای بلند شما خوب نیست؛ از این رو باید سعی کنید از بسته‌بندی‌های با کیفیت استفاده کنید که در شرایط محیطی مختلف مشکلی برای محصول شما به وجود نیایید.


دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.