صنایع لبنی با افزایش قیمتها همچنان بر مردم فشار می آورند

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
  • بازدید : ۶۸۷
به گفته دبیر انجمن صنایع لبنی قیمت لبنیات به زودی با افزایش 14 درصدی روبرو خواهد بود . این در حالیست که این صنعت میتواند به جای افزایش قیمتها که نتیجه آن فشار مضاعف بر مردم است ، از راهکارهای دیگری استفاده کند اما همیشه راحت ترین و در دسترس ترین راه یعنی افزایش قیمتها را انتخاب میکند .
بنا به گفته رضا باکری ، سازمان حمایت از مصرف کننده آنالیز قیمت تمام شده شیر و سایر فراورده های لبنی را بر اساس هزینه های جدید تعیین نموده و این قیمت‌ها را به ستاد تنظیم بازار نیز اعلام کرده است تا این ستاد بعد از بررسیهای نهایی قیمت جدید این کالای اساسی را اعلام نماید . طبق گفته این مقام مسوول، قیمت پیشنهادی ۱۴ درصد است و سازمان حمایت نیز در همین محدوده قیمت ، تصمیم گیری خواهد نمود .
قیمت لبنیات در یک سالی که گذشت رشد صد درصدی داشته و قیمت هر بطری شیر که تا چندی قبل به ۲۲۰۰ تومان عرضه می‌شد به ۴۴۵۰ تومان رسید. این در حالیست که از آخرین افزایش قیمت ستاد تنظیم بازار برای لبنیات فقط چند ماه می گذرد اما با این وجود ، صنایع لبنی در تلاس برای افزایش قیمت مجدد ان هستند.
این افزایش قیمت بر روی سرانه مصرف لبنیات تاثیر مستقیمی خواهد داشت و سبب کاهش میزان سرانه مصرف آن خواهد شد . این در حالیست که رانه مصرف مردم ما کمتر از نصف میانگین جهانی و معادل یک پنجم سرانه مصرف اروپاییها و آمریکاییها می باشد .
وی همچنین با ارایه امار اظهار داشت که سرانه مصرف شیر در کشور ما 80 کیلوگرم و میانگین مصرف جهانی 160 کیلوگرم می باشد که این رقم در بین کشورهای ارپایی و آمریکایی به 350 تا 500 کیلوگرم نیز میرسد و این در حالیست که در کشور ما طی سالهای قبل هر زمان صنایع لبنی خواستند ، با استفاده از اهرم فشار بر روی نهادهای تصمیم گیرنده ، قیمت شر را افزایش داده اند و این افزایش مکرر لبنیات سبب کاهش چشمگیر مصرف شیر در کشور شده است .ُ
وی با بیان ینکه هر سال صنایع لبنی با بهانه ای ، افزایش قیمت لبنیات را رقم می زند ، اینبار با بهانه افزایش هزینه‌های سربار تولید در بخش‌های حمل و نقل حقوق و دستمزد و تعرفه های میزان مصرف انرژی را بهانه ای برای افزایش قیمت لبنیات کرده است .
به گفته رضا باکری افزایش نرخ خرید مصوب شیر خام از ۲۰۰۰ تومان ۲ هزار و ۳۵۰ تومان نیز دلیل دیگری برای افزایش قیمت 14 درصدی از سوی صنایع لبنی می باشد.
واضح است که این هزینه ها نباید مبنای افزایش قیمت باشد بلکه باید این موضوع توسط کارشناسان بررسی و تحلیل گردد تا رقم دقیقی مشخص شود و افزایش قیمت باید بر اساس آمارهای دقیق و تعیین شده توسط یک تیم کارشناس باشد.
نکته دیگر در این موضوع این است که آیا تنها راه حل افزایش قیمت و تحمیل فشار بر دوش مردم است؟
بزرگترین معضل بخش تولیدی ما بالا بودن قیمت تمام شده است و این بخش به جای اینکه قیمت تمام شده را کاهش دهد تا حاشیه سود برای دامدار و صنایع ایجاد شود مرتب قیمت مصرف کننده را بالا می‌برند در حالی که هم دامدار و هم صنایع می‌توانند برای افزایش سودشان هزینه‌های خود را پایین بیاورند، تا حالا این دو بخش محاسبه کرده‌اند که با استانداردهای جهانی چقدر فاصله دارند؟عملکرد و بهره وری هردو بخش چقدر با استاندارهای جهانی اختلاف دارد؟
دامداران هم می‌توانند با انتخاب کردن دام های اصلاح شده با توان تولید شیر بالاتر و در سطح استاندارد جهانی قیمت تمام شده را کم نمایند . از انجا که میزان شیردهی دامها بین 3 تا 40 کیلو گرم متغیر است ، ضروری است تا دامداران در انتخاب نژاد دام ، بیشتر دقت نماید.
خبرگزاری فارس – 98/2/20

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.