زیان مرغداران از فروش محصول تخم مرغ

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
  • بازدید : ۶۰۵
نایب رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر قیمت تخم مرغ دارای ثبات نسبی در بازار می باشد عنوان کرد که در حال حاضر قیمت هر کیلو تخم مرغ در درب کارخانه چهار هزار و پانصد تا ششصد تومان می باشد و هر شانه تخم مرغ به مبلغ 9 هزار تومان خرید و فروش می شود که این مبلغ ، با قیمت تمام شده برای تولید کننده ، سه هزار تومان اختلاف دارد.
وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز نرخ مصوبی برای قیمت تمام شده این محصول اعلام نشده است گفت : قیمت تمام شده تولید از منظر تشکل ها هشت هزار و پانصد و از دیدگاه جهارد کشاورزی هفت هزار و پانصد تومان می باشد .
نبی پور نایب رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران اظهار داشت که روزانه دو هزار و هشتصد تن تخم مرغ در سطح کشور تولید می شود و افزود : با توجه به اینکه مرغداران در هر کیلو حدود سه هزار تومان ضرر می کنند ، میتوان تخمین زد تا به اکنون مرغداران سطح کشور چه زیان هنگفتی متحمل شذه اند که ادامه این روند ، صنعت مرغداری را با چالشی جدی روبرو خواهد نمود .
نبی پور در ادامه گفت : پس از ماه رمضان میزان تقاضای این محصول نسبتا افزایش داشته و با این وجود انتظار نمی رود بدون کمک و حمایت دولت ضرر مرغداران جبران شود زیرا در فصل گرما میزان تقاضای این محصول خوراکی کمتر خواهد شد.
وی ضمن بیان اینکه در حال حاضر روزانه دویست و پنجاه تن تولید مازاد تخم مرغ در سطح کشور داریم اظهار داشت : با این تفاسیر میزان مازاد ماهانه این محصول ، هفت تا هشت هزار تن خواهد بود و بنابراین به منظور کاهش زیان مرغدارن از طریق صادرات و یا راهکارهای دیگر باید چاره و تمهیدی اندیشیده شود زیرا در غیر این صورت ، تولید کنندگان به علت افزایش هزینه ها و عدم توانایی در پرداخت بدهی با بانکها قادر به ادامه تولید نخواهند بود .
نبی پور همچنین با بیانی دیگر اظهار داشت به عنوان مثال اگر یک واحد تولیدی تخم مرغ روزانه یک تن تخم مرغ تولیدکند ، این واحد روزانه سه میلیون تومان متضرر خواهد بود و طبیعی است که ادامه این روند به ضرر مرغداران بوده و به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
به گفته نایب رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار بر طبق دستور وزیر جهاد، حمایت‌های لازم برای خرید تضمینی تخم مرغ از طریق پشتیبانی امور دام باید توسط اتحادیه میهن انجام شود تا مشکلی در تولید و جوجه ریزی برای ماه‌های آینده به وجود نیاید.
نبی‌پور همچنین با انتقاد به موضوع افزایش مبلغ و دریافت مبلغ مازاد در پشت بارنامه های حمل و نقل گفت : افزایش قیمت های حمل و نقل شرایط را برای مرغداران و تولید کنندگان بغرنج تر کرده و انها برای حمل هر یک کیلو تخم مرغ باید رقمی بین ششصد تا هفتصد تومان پرداخت نمایند.
نبی زاده با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی نیز تعریفی ندارد،افزود : در حال حاضر هر یک کیلو کنجاله سویا با مبلغ سه هزار و هفتصد تا چهار هزار تومان و قیمت ذرت بین هزار و ششصد تا هزار و هفتصد تومان بازار آزاد می باشد که به علت وجود این اختلاف زیاد با نرخهای مصوب ، این موضوع نیز سبب افزایش هزینه های تولید تخم مرغ شده است.
نبی زاده همچنین در مورد آخرین اخبار صادرات تخم مرغ گفت:در حال حاضر مقدار محدودی تخم مرغ به افغانستان صادر می‌شود که با پاک شدن کشور از آنفولانزای حاد پرندگان در لیست جهانی بهداشت محدودیتی در صادرات تخم مرغ نداریم.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.