لابی‌ کارخانه‌های آرد باعث افزایش قیمت سبوس شد

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
  • بازدید : ۳۳۷
حسین نعمتی رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران کشور در گفتگو با خبرنگاران گفت ، به علت لابی های کارخانه های تولید آرد ، قیمت سبوس گندم افزایش یافت وی با بیان این مطلب گفت : نباید ، با چنین کارهایی باعث افزایش مجدد قیمت لبنیات شویم.
بنا به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گزارش انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران قیمت جدید سبوس گندم امروز اعلام شد که این قیمت نسبت به قبل دارای رشد دو برابری بوده است و این موضوع نگرانی برای نرخهای جدید و افزایش قیمت تمام شده شیر خام را ایجادنموده است و ممکن است این موضوع سبب افزایش قیمت مجدد لبنیات گردد.
ستاد تنظیم بازار در اواخر خرداد ماه قیمت های جدید لبنیات و شیر خام را با بیست درصد افزایش اعلام نمود این موضوع سبب انتقادات فراوانی شد مبنی بر اینکه این افزایش قیمت با سطح درامد قشر ضعیف جامعه هماهنگی ندارد و سبب حذف شیر از سبد کالای بیشتر خانواده ها خواهد شد .
در حال حاضر سرانه مصرف شیر در کشور ما نصف میانگین جهانی و در حدود یک پنجم میزان مصرف اروپا و آمریکا می باشد. این میزان معادل 80 کیلوگرم در سال می باشد در حالیکه این رقم در سطح جهانی معادل 160 کیلوگرم می باشد و در کشورهای اروپایی و امریکایی بین 500 تا 600 لیتر در سال می باشد و کاهش سطح مصرف این ماده غذایی و دارویی در کشو ، میتواند سبب خسارتهای جبران ناپذیر زیادی در سطح سلامت جامعه گردد.
امروز کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران اعلام نمود : از ابتدای تیرماه قیمت هر کیلوگرم سبوس گندم ۱۲۵۰ تومان در سامانه عرضه و توزیع اعلام گردید و این در حالی است که قیمت سبوس یارانه‌ای تا چندی پیش ۶۶۵ تومان و قیمت سبوس نیمه یارانه‌ای ۹۰۰ تومان بوده است.
رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران کشور در ادامه گفت: قیمت سبوس نیز تا پیش از این کیلویی ۵۲۰ تومان و در شب عید این رقم به ۸۴۰ تومان رسید و حالا با گذشت دو ماه قیمت این محصول به ۱۲۵۰ تومان رسیده است و افزایش این نرخ‌ها سبب افزایش قیمت تمام‌شده تولید شیر می گردد.
لازم به ذکر است که هزینه خوراک دام و طیور ۷۰ درصد در قیمت تمام شده محصولات پروتئینی و لبنی نقش دارد.
در هفته گذشته نیز در قیمت محصولات لبنی شاهد افزایش قیمت بودیم و قیمت جدید سبوس که می‌تواند سبب افزایش قیمت تمام‌شده شیر شود این نگرانی را ایجاد نموده که در بحث لبنیات شاهد افزایش مجدد قیمت باشیم .
نعمتی با اشاره به این موضوع که متاسفانه کارخانه‌های آرد و صنایع لبنی راه و روشهای لابی را یاد گرفته‌اند،‌ ادامه داد: دولت گندم یارانه‌ای به کارخانه‌ها می‌دهد و آنها قیمت سبوس گندم را در طول چند ماه دو بار افزایش دادند که این به هیچ وجه منطقی نیست چون سبب افزایش مجدد لبنیات خواهد شد.
نعمتی همچنین گفت سهم علوفه و خوراک دام یارانه‌ای که دامداران به صورت دولتی دریافت می‌کنند بسیار کمتر است و دامداران ناگزیرند که نیاز خوراک دام و طیور خود را از بازار سیاه تامین کنند که اینموضوع سبب افزایش چند برابری هزینه های انها می گردد. همچنین وی به هزینه های حمل و نقل اشاره نمود که طی چند ماه گذشته دو برابر شده است.
در ادامه نعمتی افزود که موضوع سبوس باعث افزایش هزینه های تولید دامداری ها می شود و در حالی که نباید هیچ تاثیری بر محصولات لبنی داشته باشد اما سبب افزایش قیمت انها می گردد .
بنا به گزارش ها ، در حال حاضر در کشور ما بیش از 14 میلیون تن گندم تولید می‌شود و سبوس هم محصول جانبی این تولید می باشد و وارداتی نیست بنابراین نوسانات بازار ارز نباید بر روی ان تاثیر داشته باشد. دولت می‌تواند با تنظیم قیمت این محصول که بخشی از خوراک دام و طویر است در تثبیت و پایداری قیمت محصولات پروتئینی و لبنی هم کمک کند.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.