در تداوم افزایش قیمت لبنیات ، جرایم تعزیراتی هم بازدارنده نیست

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
  • بازدید : ۵۷۴
با اینکه ستاد تنظیم بازار در آخرین جلسه خود قیمت شیر و سایر لبنیات را بیست درصد افزایش داد اما یکی از برندهای لبنی به این افزایش قیمت بسنده نکرده و اخیرا به صورت خودسرانه قیمتهای جدیدی بر روی بسته بندی های شیرهای خود درج کرده که این قیمت ، هفتصد تومان بیشتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار می باشد.
در تاریخ 22 خرداد ماه سال جاری بر طبق اعلام ستاد تنظیم بازار ، قیمت هر بطری شیر سه درصد چربی 5300 تومان اعلام شده بود اما برند مطرح " ک " در حال حاضر این محصول را با قیمت شش هزار تومان به بازار اعلام نموده است.
این افزایش خودسرانه به مبلغ 700 تومان ، در یک بطری شیر نشان دهنده بی توجهی برخی تولید کنندگان لبنیات به قوانین و مقررات می باشد و البته این موضوع طی سالهای اخیر بارها تکرار شده و این موضوع ترفندی برای افزایش قیمت محصولات لبنی از سوی تولید کنندگان شده است.
پرونده های این تولید کنندگان در سازمان تعزیرات طی سالهای گذشته و قوانین و مصوبات ظاهرا عوامل بازدارنده ای برای این تولید کنندگان نبوده و این پرونده ها در حدی نبوده است که بتواند مانع از این گونه تخلفات گردد و طی چند سال گذشته تولید کنندگان صنایع لبنی با شگرد افزایش ناگهانی قیمت محصولات و سپس توجیه مسوولان مربوطه و راضی نمودن آنها به افزایش دوباره قیمتها ، اوضاع را تحت کنترل داشته اند .
سوال اینجاست که آیا افزایش بیست درصدی و نرخ مصوب سازمان تنظیم قیمتها برای این تولید کنندگان کافی نبوده است که در یک بازه زمانی بیست روزه مجددا قیمتها را افزایش داده اند ؟
این افزایش قیمتهای مکرر لبنیات صدای قشر متوسط جامعه را در آورده است. بسیاری از اقشار جامعه توان خرید لبنیات با این قیمتهای بالا را ندارند و این در حالیست که شیر و لبنیات محصولی ضروری و کالایی اساسی برای همه و به خصوص برای کودکان و نوجوانان می باشد.
در بسیاری از کشورهای پیشرفته در اروپا و امریکا ، دولت ها در تلاشند که با کاهش قیمت این محصولات ضروری و پرداخخت یارانه برای لبنیات ، سرانه مصرف آن را بالا ببرند و این در حالیست که سرانه مصرف لبنیات در کشور ما نصف میانگین جهانی میباشد . لازم به توضیح است سرانه مصرف شیر در ایران هشتاد کیلوگرم است که این رقم در سطح دنیا بیش از 160 کیلو و میانگین مصرف در اروپا و امریکا بین 300 تا 400 لیتر می باشد.

خبرگزاری فارس – 98/4/15

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.