امتناع تولید کنندگان خارجی از فروش سموم کشاورزی به ایران

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
  • بازدید : ۱۸۱۵
محمد رضا درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات گفت در این تحریمها ، تولیدکنندگان خارجی سموم کشاورزی از فروش تولیداتشان به ایران خودداری می نمایند و این در حالیست که هزار و صد ملخ ، روزانه به میزان یک انسان ، غذا مصرف می کنند.
وی با اشاره به روند تحریمهای غیر انسانی برخی دولت ها گفت : حتی برخی از کشورها و شرکتهایی که پیش از این در زمینه واردات سموم شیمیایی با انها همکاری داشتیم ، در حال حاضر با بهانه های واهی از فروش محصول خود به ما سر باز می زنند و در پاسخ به نامه نگاریهای ما ، به صورت مستقیم به تحریمها اشاره نمی کنند اما در زمان مقتضی این مسایل از طریق سازمانهای مربوطه و ذی صلاح بین المللی قابل پیگیری می باشد .
رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه مصرذف سموم شیمیایی و کشاورزی درکشور ما سالانه حدود 25 تا 30 هزار تن می باشد گفت درحال حاضر در کشور حدود 50 هزار تن انواع سموم شیمیایی وجود دارد و با هماهنگی های بخش خصوصی به خصوص انجمن وارد کنندگان سموم کشاورزی و انجمن تولید کنندگان ، این مشکل تا حدود زیادی بر طرف گردیده و در حال حاضر حدود هشتاد درصد از نیازمان در داخل کشور تولید می گردد.
محمد رضا درگاهی در بخشی از سخنان خود به فرایند ثبت سموم کشاورزی وارداتی اشاره نمود و بیان کرد که سموم شیمیایی به سه دسته کلی شمامل سموم کم خطر ، پر خطر و متوسط خطر تقسیم می شوند که تلاش و برنامه ریزی ما بر افزایش تولید سموم کم خطر می باشد .
وی همچنین ادامه داد که در حال حاضر در کشور ما حدود 350 نوع از انواع سموم شیمیایی مجاز و مورد تایید می باشد و تلاش ما بر افزایش این مقدار و رساندن آن به سطح 500 نوع تا پایان دولت حاضر می باشد.
وی همچنین با اشاره به افزایش پنج برابری بارندگی های در بعضی از استانها ، این موضوع را پیش زمینه ای برای رشد و افزایش برخی از افات بر شمرد و ادامه داد ستادهایی در سطح کشور در حال بررسی و تشکیل هستند تا هر چه زودتر با برنامه ریزیهای صحیح ، تدبیرهای لازم برای این موضوع را بیندیشند .
وی همچنین با اشاره به طرح مبارزه با آفت ملخ صحرایی ادامه داد که در ایران حدود 50 سال است که شاهد هجوم و افزایش این نوع ملخ هستیم و در حال حاضر نیز در 10 استان کشور در سطح 750 هزار هکتار با این ملخ مبارزه شد و حدود 12 میلیون هکتار از اراضی نیز مورد پایش قرار گرفت.
وی همچنین ادامه داد که حدود 20 درصد از خشکیهای سطح زمین در سیطره این نوع آفت می باشد و این ملخ قادر است که روزانه بیشتر از 200 کیلومتر پرواز نماید و هر 1100 ملخ در طول روز معادل یک انسان غذا مصرف می کند و این میزان معادل دو کیلوگرم محصولات غذایی و کشاورزی می باشد .

خبرگزاری فودنا – 98/4/31

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.