دستور توقف واردات ذرت‌های آلوده به کشور صادر شد

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
  • بازدید : ۲۰۰۵
بعد از گذشت سه سال ، ممانعت و فشار وارد شده از سوی برخی سودجویان ، رییس جمهور دستور داد تا واردات ذرت های آلوده به کشور متوقف گردد و با متخلفین این پرونده برخورد قضایی صورت گیرد.
نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد با توجه به موضوع ممنوعیت واردات و عدم ترخیص ذرتهای آلوده از گمرک بندر امام ، گفت در سال 95 حدود 120 هزار تن ذرت به بندر امام وارد شد که کارشناسان وقت ، پس از آزمایشهای متعدد ، وجود مقادیر بسیار زیادی سم افلاتوکسین را در این محموله به اثبات رساندند و گواهی انطباق برای این محموله در آن زمان صادر نگردید .
نیره پیروزبخت ادامه داد زمانی که محموله ای گواهی انطباق نداشته باشد یعنی محموله انطباق با استانداردها ندارد و این محموله ناگزیر است به کشور مبدا مرجوع شود ولی در همان زمان صاحبان این محموله سعی داشتند با روشهای مختلف ، این کالا را از گمرک ترخیص نموده و وارد کشور کنند.
وی با اشاره به ورود دستگاه های مختلف سیستم نظارتی کشور و برگزاری جلسه های مختلف ، ادامه داد : بالغ بر دو هزار آزمایش بر روی این محصولات انجام شد و همه آزمایشات نشان دهنده غیر استاندارد بودن این ذرت ها و مضر بودن آنها برای سلامت مردم کشور بود .
نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد گفت با گذشت سه سال از این موضوع ، و ماندگاری این ذرتها در گمرک بندرعباس و با توجه به شرایط جوی ، یقینا میزان سموم موجود در آنها بیشتر از قبل نیز شده است.
وی درادامه توضیحاتش گفت اینمحموله کهحاوی ذرت دامی بوده ، اگر به کشور وارد و مورد استفاده در خوراک دام قرار گیرد ، از آنجا که حاوی سم خطرناک آفلاتوکسین است ، از طریق شیر و گوشت دام ، این آلودگی به انسانها نیز سرایت می کند.
نیره پیروزبخت گفت: با ارایه گزارشی به رییس جمهور از وضعیت این محموله در گمرک بندرعباس ، خواستار تعیین تکلیف وظایف دستگاه ها درخصوص این محموله شده ایم.
وی همچنین اظهار داشت: رییس جمهور دستور داده است که این محموله در صورت عدم مرجوع شدن باید امحا گردد.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: دستور رییس جمهور برای اجرا به همه دستگاه ها از جمله سازمان ملی استاندارد ایران ابلاغ شد.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.