تحمیل هزینه افزایش قیمت نان به جیب دامدار و مرغدار

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
  • بازدید : ۱۲۴۸
مقدسی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران درباره موضوع نان خوردن گاوها گفت : در حال حاضر قیمت آرد 900 تومان و قیمت سبوس نیز به 1250 افزایش یافته است . این موضوع سبب می شود که عده ای به منظور تهیه کنسانتره ، به جای سبوس از آرد استفاده نمایند و از آنجا که هزینه تولید نان ارزان تر است ، به دامهای خود به جای سبوس ، نان بدهند که موضوع استفاده از ارد به جای سبوس در تولید کنسانتره باعث ایجاد بیماری اسیدوز در دام می گردد.
در اواخر مرداد ماه سال جاری ، حسن حنان ، قائم مقام شرکت بازرگانی دولتی نامه ای مبنی بر اصلاح قیمت سبوس در سامانه فروش آرد ، به مدیران شرکت غله و دفترهای نمایندگی بازرگانی در استانها ارسال نمود . در این نامه وی با استناد نامه دیگری که در تیرماه از طرف معاون بازرگانی وزات صنعت و معدن ، در همین خصوص ارایه شده بود ، خواستار تهیه و توزیع سبوس زیر چانه ای و سبوس مشتق شده از گندمهای یارانه ای 6650 ریالی و سبوسهای نیمه یارانه ای 9000 ریالی با میانگین قیمت 12500 ریال به ازای هر یک کیلو ، گردید .
مقدسی در ادامه توضیح داد که شرایط کنونی کاملا به زیان دامداران می باشد . وی همچنین در ادامه گفت کاملا به کارخانه های تولید آرد حق میدهم که به علت افزایش هزینه های تولیدشان ، خواستار افزایش قیمت سبوس باشند اما این انتقاد به ستاد تنظیم بازار وارد است که چرا قیمت شیر را بر اساس قیمت 1100 تومانی سبوس ، مقرر مینمایند اما بعد از گذشت چند ماه ، دوباره این قیمت به 1250 افزایش می یابد ؟
و سوال اصلی اینجاست که چرا دولت چنین کاری انجام میدهد و شاید جواب این باشد که دولت نمیخواهد در موضوع افزایش قیمت آرد و افزایش قیمت نان ، هزینه ای متحمل شود و بنابراین این هزینه را به دامدار و مرغدار تحمیل می نماید.
مقدسی ضمن اشاره به این موضوع که 30 درصد کنسانتره دامی ، سبوس می باشد گفت : دولت در اواخر سال گذشته ، قیمت سبوس را از 520 با 840 تومان افزایش داده و حالا دوباره این قیمت به 1250 تومان افزایش یافته است و این نشاندهنده افزایش صد درصدی قیمت سبوس در طی یکسال بوده است.
مقدسی در ادامه سخنانش افزود : با این اوصاف دیگر نمیتوان به گاودار و دامدار گفت که تو موظفی پایبند به قیمت 2390 تومانی مصوب برای شیر هستی . وی همچنین در مورد موضوع نان خوردن گاوها گفت : افزایش قیمت ارد و سبوس سبب شده است که برخی تولید کنندگان کنسانتره به جای سبوس از ارد استفاده نمایند و یا نان که قیمت پایین تری دارد به دامها بدهند . چطور ممکن است ضایعات گندم یا همان سبوس از آرد گران تر باشد ؟ چطور ممکن است به جای افزایش قیمت آرد ، سبوس گران شده است ؟ وی همچنین درباره عوارض استفاده آرد به جای سبوس در تولید کنسانتره دامی گفت : این موضوع سبب بروز بیماری اسیدوز در دامها می گردد.

 98/6/3

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.