درباره پهپاد سمپاش در کشاورزی دقیق چه می دانید؟

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
  • بازدید : ۱۰۰۳۳
سالهاست که هواپیمای بدون سرنشین (Unmanned aerial Vehicle) UAV در بخش نظامی و بخصوص عملیات جاسوسی و حملات تخریبی فعال هستند وبودجه های کلانی را در بخش ساخت و توسعه وتحقیق به خود اختصاص میدهند و چند سالیست که در بخش کشاورزی نیز برای موارد مختلف آنها را بکار میبرند مثلا برای بازدیدهای مستقیم و از نزدیک محصولات کشاورزی بخصوص گیاهان پا بلند مثل نیشکر و ذرت و آفتابگردان از پهپادهای نوع ساده و ارزان دوربین دار که فیلم و عکس میگیرد بهره میبرند و از طرف دیگر با پهپادهای مخصوص که مجهز به دوربینهای طیف سنج میباشند به پایش گیاهان کشت شده میپردازند و نهایتا با استفاده از پرنده های محلول پاش برای سمپاشی و کود پاشی مزارع استفاد میکنند و حتی از یک نوع پرنده نیز برای بذر پاشی و کاشت درختان جنگها نیز بهره برداری مینمایند .
از آنجا که تلفظ کلمه ( UAV ) مشکل بوده و کلا بر این باور هستیم که وسایل خارجی را بنام ایرانی بشناسیم و بخوانیم لذا ترجمه پرنده هدایت پذیر از دور را برای این پرنده ها انتخاب نموده و با کنار هم نهادن حروف اول آن کلمه "پهپاد" را تصویب نمودند
پهپادهای موجود در بخش غیر نظامی انواع مختلفی دارد که در بخش کشاورزی همانطوریکه در بالا اشاره کردیم عبارتند از :
1 – پهپاد سمپاش و محلول پاش
2 – پهپادهای بذر پاش
3 – پهپادهای جنگل کار
4 – پهپادهای پایش گر
5- پهپادهای نقشه بردار
اما در این مطلب مختصر میپردازیم به پهپادهای کشاورزی مخصوص محلول پاشی یا انواع پهپاد سمپاش که این نوع پهپادها فقط برای سمپاشی و محلول پاش استفاده میشوند و کاربرد دیگری ندارند .
در زیر مشخصات فنی پهپادهای محلول پاش ساخت DJI را با هم مرور خواهیم کرد.
۱. پرواز با این رباتهای پرنده بصورت دستی و یا نیمه اتوماتیک و یا تمام اتوماتیک قابل تنظیم میباشد .
۲. عملیات پرواز توسط هشت روتور موجود روی پرنده و 16 ملخ انجام میگیرد .
۳. هدایت و تنظیم برنامه پرواز توسط ریموت کنترل پرنده اجرا میگردد.
۴. برد طولی هر پهپاد ۱ کیلومتر و ارتفاع پروازی در بیشترین حالت ممکن 30 متر
۵ . حداکثر زمان پرواز پهپاد دارای محلول ۱۵ دقیقه وهر هکتار محلول پاشی در 10 تا ۱۲ دقیقه صورت میگیرد .
۶. سم پاشی درهر ساعت حدودا بین 3 تا ۴ هکتار و برای یک شیفت کار هشت ساعته ۲۰ تا ۳۰ هکتار میباشد .
۷. عرض پاشش هر پهپاد با چهارنازل پاشنده نصب شده روی دستگاه حدودا بین 3 تا 7 متر تنظیم میگردد .
۸. هر پرنده مجهز به 4 عدد باطری و یک دستگاه شارژ برقی است که همزمان دو عدد باطری را شارژ مینماید .
۹. مخزن پهپاد سمپاش دارای شبکه و فیلترهای مخصوص جهت یک نواخت نگهداشتن محلول میباشد
۱۰ این پرنده علاوه بر وزن خود قدرت پیلوود (توان حمل بار ) ۱۰ کیلوگرم محلول را دارد .
۱۱. میزان مصرف مایع و سرعت و جهت حرکت و اطلاعات بر روی نمایشگر کنترلر مداوم نشان داده میشود .
12 . عرض هر پهپاد در حال کار 482*78*78 سانتی متر و باز شده آن ۲۸۰ سانتی متر است
13 . حمل و نقل آسان به مزرعه توسط ماشین سواری قابل انجام میباشد
14 . در صورت قطعی ارتباط پهپاد سمپاش با دستگاه کنترلر و خلبان قابلیت برگشت به محل پرواز را دارد .
15 . در صورت اتمام باطری و یا محلول داخل مخزن و یا مسدود شدن نازلهای پاشنده پهپاد به خلبان اعلام نموده و برمیگردد .
16 . دستگاه کاملا ضد آب بوده و امکان شستشوی کامل با آب را دارد.
برای استفاده از پهپاد سمپاش در مزرعه ابتدا باید زمین مورد نظر توسط پهپاد شناسایی گردد که مسئول پرواز که همان خلبان پهپاد میباشد مزرعه را توسط دستگاه کنترلر و یا توسط پرواز دادن پرنده در محیط زمین در حافظه پهپاد ثبت مینماید و بعد از توجیه شدن پهپاد ،خلبان نقطه شروع پرواز و جهت حرکتی پرنده را مشخص و طراحی مینماید و بعد از آن مقدار کود و یا سمی که باید در یک هکتار پاشیده شود را در آب حل نموده و داخل مخزن میریزند (10 لیتر محلول آماده = مقدارکود یا سم + X لیتر آب ) بطور مثال اگر مقدار سم و یا کود توصیه شده دو لیتر در هکتار میباشد این دو لیتر به ۸ لیتر آب اضافه نموده و 10 لیتر محلول را کامل هم میزنند و مخزن پهپاد پر میشود ) بعد از قرار دادن باطری دارای شارژ کامل بر روی پهپاد آنرا به پرواز در میاورند که در این حالت پهپاد به محل شروع زمین پرواز نموده و در مسیرتعیین شده توسط خلبان بطور اتوماتیک پرواز و محلول پاشی مینماید و پس از طی سطح یک هکتار با اعلام به خلبان بطور اتوماتیک به محل اولیه پرواز برمیگردد که مجددا پس از تعویض باطری و پر نمودن مخزن پهپاد با دستور خلبان پرواز نموده و تا پایان کار به عملیات خود ادامه میدهد .
الف ) فواید استفاده از پهپادهای سمپاش و محلول پاش :
1 . بواسطه اجرای عملیات در هنگام پرواز از روی زراعت هیچ خسارتی به گیاه و محصول وارد نمیگردد و به همین دلیل مانع بروز ضرر سه درصدی ناشی از عبور هر بار تراکتور در زمین کشاورزی میگردد .
2 . دقت و سرعت بالای محلول پاشی ( 3 تا 4 هکتار در ساعت یا 20 تا 30 هکتار در هر 8 ساعت ) که در مقایسه با سمپاشی دستی بسیار بالامیباشد .
3 . امکان سمپاشی و محلول پاشی در زمان آبیاری و بعد از آبیاری و یا در زمانهایی که بدلیل بارندگی زمین خیس میباشد و تا چند روز امکان ورود تراکتور به داخل زمین امکان پذیر نمیباشد .
عدم برخورد با موانع زمینی مثل جویهای آبیاری و یا لوله های آبیاری بارانی و یا قطره ای داخل زراعت و عدم وارد نمودن خسارت به این وسایل که منافع آن به کشاورز خواهد رسید .
4 . امکان سمپاشی موضعی و کانون کوبی جهت کنترل آفات و بیماریها و همچنین محلول پاشی موضعی فقط برای قسمتهایی که به دلیل بافت خاک و یا سایر مسائل نیاز به محلول پاشی چند باره دارند
5 . امکان سمپاشی و محلول پاشی در محصولاتی مثل کلزا که امکان ورود به مزرعه وجود ندارد و یا محصولاتی مثل ذرت و آفتاب گردان که پس از افزایش ارتفاع اجازه محلول پاشی دقیق و موثر نمیدهند.
6 . استفاده از آب بدون املاح نامطلوب برای جذب بهتر کودها و سموم توسط گیاه که بخصوص در مزارعی که دارای آب شور هستند و مشکل اساسی در بهره وری کود و سم داریم و چون تهیه هزار لیتر آب خوب برای محلول پاشی 100 هکتار زراعت در هر بار در مقایسه با تهیه حداقل بیست هزار لیتر آب هم مقدور بوده و هم اقتصادی میباشد
7 . بدلیل استفاده از مقدار ده لیتر آب در هر بار سمپاشی و محلول پاشی استفاده از پهپادها برای مبارزه با علفهای هرز زراعتهای دیم که ارزش اقتصادی دارند مثل مزارع تولید بذر گندم دیم کاملا عملی و اقتصادی میباشد
8 - در زمان محلول پاشی و سمپاشی بدلیل انجام هوائی این عملیات خاک مزرعه تحت فشار چرخها و وزن تراکتور قرار نگرفته و فشردگی در خاک نخواهیم داشت
9 – در عملیات پهپادهای محلول پاش بدلیل هدر رفت کم سم و کود در هزینه ها صرفه جوئی شده و از همه مهمتر کارگران در معرض خطر مسمومیت و از دست دادن سلامتی قرار نمیگیرند .
تهیه و تنظیم از بازار بزرگ کشاورزی ایران














دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.