پشت پرده قاچاق مرغ در پوشش آجر به عراق

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
  • بازدید : ۵۴۲۵
طی چند روز گذشته ، کلیپی در فضاهای مجازی دست به دست شد که نشان میداد که پلیس عراق ، یک محموله آجر را توقیف نموده که لابلای این آجرها ، گوشت مرغ برای صادرات از ایران به عراق جاسازی شده بود. صرف نظر از اینکه قاچاق مرغ در شرایط کنونی نوعی خیانت به مملکت و اقتصاد کشور محسوب میگردد ، این نوع صادرات از نظر بهداشت و سلامت بسیار ضعیف و غیر استاندارد می باشد.
موضوع از این قرار است که چندی پیش سدی در ترکیه به نام اولسوی به بهره برداری رسید که باعث شد آب ورودی دجله و فرات را به شدت تحت تاثیر قرار دهد اگر چه ترکیه قول داده بود 50 درصد آب دجله و فرات را ددر اختیار عذراق بگذارد اما به این وعده عمل نرکد و این موضوع سبب شدعراقی ها کمپینهایی برای تحریم کالاهای ترک راه بیندازند.
دولت عراق نیز واردات 85 کالا از ترکیه را ممنوع اعلام کرد که در بین انها ممنوعیت مرغ ، تخم مرغ و آرد برای ترکیه بسیار گران تمام شد.
دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق اضمن توضیح این موارد ادامه داد :بازار مرغ عراق یک میلیون و 300 هزار تن می باشد که از این میزان تنها ده درصد ان توسط عراقی ها تامین می شود و مابقی از طریق واردات تامین میگردد که بخش اصلی این واردات تا چندی قبل به عهده ترکیه بود و ممنوعیت های کنونی ، جلوی واردات مرغ از ترکیه را سد کرد.
حسینی در ادامه گفت : موضوع ممنونعیت وارد مرغ از ترکیه به عراق باعث شد قیمت این کالا در عراق به شدت بالا رفته و به طور مثال قیمت یک شانه تخم مرغ از 25 هزار تومان به هفتاد و پنج هزار تومان افزایش یابد .
این افزایش قیمت نیز زمینه ساز قاچاق این اقلام شد و از آنجا که ایران با عراق بیش از 1400 کیلومتر مرز مشترک دارد ، امکان قاچاق از ایران به ترکیه به خوبی فراهم می باشد و کنترل کردن آن بسیار سخت می باشد.
وی در ادامه گفت: دو سال قبل نیز که به علت آنفلوآنزای مرغی، صادرات مرغ و تخم مرغ از ایران به عراق ممنوع شده بود، باز هم تقاضا از سوی عراقی ها برای واردات این اقلام به صورت قاچاق از ایران وجود داشت.
دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق گفت: اخیرا نیز در جریان بسته شدن مرز چذابه به علت تحصن کامیون داران عراقی، هشت کامیون تخم مرغ ایرانی در مرز از بین رفت و این موضوع نشان می دهد با وجود ممنوعیت واردات این اقلام به عراق، باز هم از سوی عراقی ها تقاضا وجود دارد و واردات این اقلام از ایران به عراق ادامه دارد و این سوال مطرح است که چرا بعضی ها اصرار دارند این کالاها را به همراه سایر کالاهای دیگر بارگیری کنند.
حسینی در ادامه افزود: در حال حاضر اگر به بازارهای کشور عراق سر بزنید، می بینید که با وجود ممنوعیت واردات برخی از اقلام به عراق، این کالاها به وفور در بازار عراق وجود دارد. دلیل این موضوع نیز این است که کامیون های عراقی در ترمینال های ایران بارگیری می کنند و گمرک عراق در آنجا حضور ندارد. در زمان بارگیری هم کامیونداران عراقی می توانند کالاها ی قاچاق را لابلای بار اصلی جاسازی نمایند. وقتی کامیون وارد گمرک عراق می شود، با توجه به تعداد بالای کامیون ها و نبودن زیرساخت مناسب برای کنترل آنها ، کامیونها به صورت ظاهری مورد بازرسی قرار میگیرند.
با توجه به اینکه تا چند وقت دیگر مراسم پیاده روی اربعین شروع می شود و کشور عراق میزبان زائران بسیاری خواهد بود و باید نیاز غذایی آن ها را تأمین کند. این ممنوعیتها از ایران و از ترکیه ضمن افزایش قاچاق کالا از این دو کشور به عراق باعث می شود تا این کشور در تأمین نیاز این زائران با چالشی جدی روبرو گردد.

بازار بزرگ کشاورزی ایران – 98/6/17

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.