اختلاط برنج با کیفیت ایرانی با برنج هندی و فروش با نام و قیمت برنج ایرانی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
  • بازدید : ۱۶۶۳
جمیل علیزاده‌ شایق رییس انجمن برنج کشور در گفتگو با خبرنگاران گفت : تفاوت قیمت برنج از شهرهای تولیدی و مبدا ، تا شهرهای مقصد و عرضه کننده ، بسیار زیاد است و یکی از بزرگترین مشکلات این عرصه ، مخلوط کردن برنج با کیفیت ایرانی با برنجهای هندی و پرمحصول در زمان پر کردن کیسه ها و فروش آن بنام برنج ایرانی و با قیمتهای بسیار بالا می باشد.
علیزاده‌ شایق ضمن بیان این که در مقوله برنج و فروش آن ، بازار درگیر تخلفات بسیاری شده است افزود : با کیفیت ترین برنج ایرانی در استانهای گیلان و مازندران تولید می شود که به طور معمول و بدون هیچ ناخالصی و با حداکثر دو تا سه درصد ناخالصی در همین شهرهای مبدا کیلویی بیست هزار تومان در بازار به فروش می رسد و این در حالی است که برنجهای ناخالص با همین قیمت در شهرهای بزرگ به فروش می رسد.
یکی از شایع ترین تخلفات صورت گرفته در فروش برنج ، اختلاط برنج ایرانی و افزودن برنج هندی به آن و افزایش خرده برنج به ان می باشد که با قیمت برنج با کیفیت ایرانی نیز به فروش می رسد.
وی در ادامه گفت عمده این تخلفات در هنگام کیسه گیری برنج و در شهرهای بزرگ و مقصد صورت می گیرد . وی همچنین گفت در شهرهای بزرگ برنج را فقط یک بار بوجاری می کنندکه این موضوع سبب بالا بودن میزان خرده برنج می باشد.
به گفته وی؛ در بسیاری از موارد برنج‌های پرطرفدار و محبوب ایرانی با برنج‌های پرمحصول خارجی نظیر برنج هندی مخلوط و به فروضش می رسد.
علیزاده‌ شایق در ادامه گفت: اگرچه کیفیت برنج‌های پرمحصول از برنجهای هندی بهتر است، اما با این وجود بین برنج‌های پرطرفدار مانند هاشمی و پرمحصول از نظر قیمتی ‌تفاوت زیادی وجود دارد.
علیزاده شایق در ادامه توضیحاتش گفت تشخیص موضوع اختلاط برنج ها برای مردم کار راحتی نیست و تنها راه مقابله با این تخلفات نظارت بیشتر و سخت‌گیرانه در مکانهای عرضه برنج در شهرهای بزرگ است.
وی همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگاران ، در مورد قیمت برنج با کیفیت ایرانی عرضه شده در شهرهای بزرگ گفت :نمیتوان به طور دقیق قیمت یکسانی برای قیمت برنج در شهرهای مختلف اعلام کرد زیرا اعلام قیمت میتواند بر بازار تاثیر بگذارد ولی چیزی که مسلم است ، گران فروشی در عرضه برنج ایرانی در شهرهای بزرگ می باشد.
رئیس انجمن برنج ایران در پایان پیشنهاد داد مسافران و هموطنانی که قصد سفر به شهرهای شمالی را دارند بهتر است ببرنج مورد نیاز سالانه خود را بدون واسطه ااز شهرهای شمالی تهیه نمایند و افزود: تامین برنج از شهرهای مبدا و تولید کننده ضمن صرفه جویی اقتصادی، اطمینان خریدار از کیفیت محصول را نیز افزایش می دهد.

بازار بزرگ کشاورزی ایران – 98/6/23

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.