استفاده از نان خشک در دامداری‌ها خطری جدی برای سلامت جامعه

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
  • بازدید : ۴۱۷۹
بنا به گفته کارشناسان ، استفاده از نان خشک های بی کیفیت و گاها کپک زده در برخی از دامداری ها میتواند خطری جدی برای سلامت جامعه باشد.
کارشناسان معتقدند که نانهای کپک زده که به علت ارزان بودن به راحتی در دسترس می باشد ، توسط برخی از دادمداری های سنتی و غیر بهداشتی برای تامین خوراک دامها مورد استفاده قرار می گیرد. این نانها که در برخی موارد دارای انواع قارچها و کپک ها می باشند میتوانند تولید کننده سموم خطرناکی موسوم به مایکوتوکسین شوند که خطرناکترین نوع این قارچ ها معروف به آفلاتوکسین بوده که بسیار سمی و زیان اور است که به راحتی جذب بدن دام شده و از طریق شیر میتواند به انسان نیز سرایت نماید.
به گفته کارشناسان این سموم در دستگاههای پاستوریزاتور و استرلیزاتور کارخانه های لبنی از بین نمیرود و در داخل شیر باقی می ماند و با مصرف شیر توسط انسان ، به بدن فرد منتقل میگردد که این سموم منشاء امراضی نظیر سرطان می باشند. در ادامه این مطلب ، گفتگوی سعید سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور را درباره استفاده برخی از دامداری های سنتی و نیمه صنعتی از نان خشک به جای سبوس در خوراک دام میخوانیم:
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور در گفتگو با خبرنگاران گفت این روزها میزان استفاده از نان خشک و با کیفیت بسیار پایین در بین دامداری های سنتی و بیمه صنعتی در کشور به دلیل افزایش قیمت سبوس ، رو به افزایش است و این موضوع می تواند هشداری جدی برای سلامت جامعه باشد.
سعید سلطانی سروستانی درباره مضرات و عواقب استفاده از نان خشک به جای سبوس در خوراک دام گفت : گزارشها حاکی از آن است که به علت افزایش قیمت سبوس و پایین بودن قیمت نان ، برخی از دامداری های نیمه صنعتی و سنتی ، در خوراک دام مورد نیاز واحدهای خود از نان خشک شده استفاده میکنند و این موضوع قطعا بر سلامت جامعه تاثیر گذار بوده و سلامت عمومی جامعه را به خطر خواهد انداخت.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور در ادامه گفت : در چند ماه گذشته قیمت سببوس دو بار با افزایش قیمت روبرو بوده و طبق آمار در دی و بهمن قیمت هر یک کیلو سبوس معادل 530 تومان بوده است که قیمت این محصول در اسفند ماه سال قبل به 860 تومان رسید و سپس مجددا در اوایل سال 98 و با افزایش قیمت شیر خام ، قیمت سبوس نیز به 1250 تومان رسید .
وی در ادامه اظهار داشت ، این موضوع سبب شده که برخی از دامداری ها به جای استفاده از سبوس در خوراک دام مورد نیازشان از نان خشک استفاده نمایند.
سعید سلطانی سروستانی گفت به منظور جلوگیری از این روند پر مخاطره و اشتباه ، دولت باید به این موضوع ورود نماید و به همین منظور ، نامه ای به وزارت جهاد کشاورزی ، کمیسیون کشاورزی مجلس و همچنین وزارت صنعت و معدن و تجارت ارایه گردیده است.

بازار بزرگ کشاورزی - 98/6/31

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.