چهار روش اصلی برای تصفیه آب در منازل

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
  • بازدید : ۹۲۵
تصفیه آب جهت مصرف خانگی و آشامیدن به معنای حذف ضایعات و میکرو ارگانیسمهای مضر برای سلامتی است . عواملی همچون باکتری ها ، انگل ها ، قارچ ها ، ویروس ها و سایر ناخالصی ها به عنوان فاکتورهای مضر شناخته میشود.
روشهای گوناگونی برای تصفیه آب وجود دارد که برخی از آنها را می توان در خانه استفاده کرد. این کار نه تنها صرفه اقتصادی دارد بلکه کمک به حفظ محیط زیست میکند چون مصرف بطریهای پلاستیکی را پایین می آورد.
در این مقاله ما به برخی روشها نگاه ویژه ای داریم تا بتوانیم فرآیند تصفیه آب را در منزل اجرا کنیم.

ضدعفونی آب آشامیدنی با دستگاه تصفیه آب و فیلتراسیون
تصفیه آب با جوشاندن
تصفیه آب شیر با نور خورشید
تصفیه آب با مواد شیمیایی طبیعی

ضدعفونی آب قابل شرب با دستگاه تصفیه آب خانگی
استفاده از انواع فیلترها برای تصفیه آب امری مرسوم و همگانی است . با قرار دادن یک فیلتر می توان جلوی میکروارگانیسم ها که در آب هستند را گرفت . این فیلترها بادوام ، ساده و موثر هستند البته بعد از مدت زمان مشخصی باید تعویض گردند.
جنس این فیلترها می تواند از سرامیک، کربن، الیاف پارچه ای و یا ماسه باشد.
سیستم های فیلتردار جهت تصفیه آب در منازل
فیلترکارتریجی
اولین نوع از فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی در منازل ، فیلتر کارتریجی می باشد که به راحتی بر روی ورودی آب نصب می شوند و تصفیه و نگهداری آسانی دارند. این سیستم را می توان هم مستقیم به شیر آب وصل کرد و هم می توان زیر سینک دستشویی قرار داد، لازم به ذکر است مدت زمان تعویض آن بسته به حجم آب مصرفی بین 3 تا 6 ماه می باشد.
از نظر فنی توصیه می شود دستگاه تصفیه آب، زیر سینک نصب شود چون دارای محاسنی همچون پیوستگی و یکنواختی کار ، کاهش صدا و عدم قعط ارتباط با لوله اصلی ساختمان است. فیلترهای کارتریجی به راحتی در مخزن فیلتر قرار می گیرند تا به راحتی نصب یا تعویض شوند. تا در حالتی که به مرحله اشباع رسیده است می تواند فیلتر را تعویض کرد.
فیلترهای پارچی یا کوزه ای
ظرفیت این فیلترها بین 2 تا 5 لیتر است این روش خانگی بسیار آسان و مقرون به صرفه میباشد و ماهیانه به راحتی می توان داخل آن را با آب تمیز شستشو داد.

روش اسموتایزر
این روش موثرترین کارایی را دارد چون بطور متوسط 99درصد باکتری آب را از بین می برد. همچنین سایر آلاینده های مضر و ویروس ها را می کشد. فرآیند به این شکل است که مواد مضر را تحت فشار از قسمت غشای متخلخل نیمه قابل نفوذ عبور می دهند و بدین ترتیب ناخالصی ها در جریان آب جدا می افتند. یکی از معایب این روش جداسازی نمک از آب است و لازم به ذکر است آب خروجی حاوی کمی آهک نیز می باشد. غشاهای سلولی هر 2 سال یکبار و فیلترها هر یکسال یکبار باید تعویض کامل گردند و در انتها روشهای مختلفی جهت نصب فیلترهای اسمزی وجود دارد که بسته به سایز و ابعاد دستگاه می باشد.

چگونه با جوشاندن آب در خانه آب تصفیه بدست آوریم
جوشاندن آب جهت آشامیدن یک روش سنتی و باستانی می باشد. مدت زمان متوسط برای جوشاندن آب 15 تا 30 دقیقه می باشد حتی این امکان وجود دارد که بتوان میکروارگانیسم های موجود در آب را تا حد زیادی تقریبا از بین برد. عیب این روش از دست دادن غلظت بالای نمک معدنی به خاطر تبخیر آب است. بهرحال بخشی از میکروارگانیسم ها که تا دمای 120 درجه سانتیگراد دوام دارد همچنان در این روش باقی می ماند. بهتر است بعد از فرآیند جوش آوردن آب زمانی برای خنک سازی در همان ظرف در نظر گرفته شود و بعد داخل بطری های کوچکتر ریخته شود.

تصفیه آب با استفاده از نور خورشید
اشعه ماورابنفش می تواند میکروارگانیسم ها را از بین ببرد چون بطور مستقیم دی ان ای باکتری را تحت تاثیر می گزارد در نتیجه جهش هایی که منجر به مرگ یا تکثیر آن ها می شود اتفاق می افتد و در نتیجه از آلودگی جلوگیری می کند. این روش یک فرایند طبیعی است مثال آن هم رودخانه هایی که آب آشامیدنی در خود دارند است. استفاده از روش اشعه یو وی برای تصفیه آب در خانه ها هم کاربرد دارد. شما می توانید آب را در داخل مخازن شفاف (پلاستیکی) نگه دارید و یک روز کامل در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید. در انتهای روز شما می توانید این آب را نوش جان کنید.

تصفیه آب با روشهای شیمیایی طبیعی
دو ماده اصلی مهم که برای تصفیه آب بیشترین کاربرد را دارند کلر و ید می باشد. اخیرا دی اکسید کلر و قرص های ید جهت تصفیه آب به راحتی در بازار یافت می شوند.روش کار بسیار ساده است ، متناسب با مخزن آب بین 30 دقیقه تا 4 ساعت مدت زمان تاثیر گذار مواد شیمیایی در آب است، توصیه می شود بعد از انجام فرایند حداقل یک ساعت به آب استراحت داده شود.



دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.