ماجرای افزودن سنگریزه به گندم چه بود ؟

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
  • بازدید : ۴۵۹۴۸
بنا به گزارش خبرگزاری ها محمدرضا مرتضوی رئیس انجمن آردسازان کشور ادعا کرد که سالانه میزان 700 هزار تن انواع ضایعات نظیر شن ، سنگ ، خاک و ... در گندمها به چشم می خورد که این میزان نسبت به سالهای گذشته بسیار گسترده تر شده است و این نگرانی بوجود می آید که آیا ارد مصرفی و موجود در بازار استانداردهای لازم را داراست یا نه؟
البته لازم به ذکر است که بعد از طرح این ادعا توسط رئیس انجمن آردسازان ، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران این موضوع را رد نمود.
در ادامه طرح این موضوع نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد کشور نیز گفت که وجود ناخالصی در گندم با موضوع آلوده بودن آن متفاوت است و وجود این سنگریزه ها دلیلی بر آلوده بودم گندم و آرد نیست و در ادامه اظهار داشت که مردم به هیچ وجه نگران این ضایعات نباشند چرا که با سیستمهای پیشرفته ، این ضایعات در کارخانجات آرد سازی به صورت کامل جدا شده و مشکلی از نظر سلامتی برای مردم به وجود نخواهد آمد. وی تنها موضوع مطرح شده در این باب را قیمت گندم به علت وجود این ناخالصی ها دانست.
رئیس سازمان استاندارد: در ادامه گفت : وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت کیفیت گندم ، سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت مسوول کیفیت آرد و وزارت بهداشت نیز مسوولیت کیفیت نان را به عهده دارد.
پس از طرح این موضوع و نگرانی های بوجود آمده در سطح کشور ، این امکان برای اصحاب رسانه فراهم شد تا بازدیدی از یکی از کارخانه های ارد داشته باشند که طی این بازدید محمدمرتضوی رئیس کانون انجمن صنایع غذایی کشور تاکید کرد که با وجود دستگاههای پیشرفته در کارخانجات ، امکان باقی ماندن کوچکترین ناخالصی در گندم وجود ندارد به طوریکه با این تجهیزات حتی امکان شناسایی جای یک نیش پشه بر روی گندم هم وجود دارد و کلیه ناخالصی ها از سطح گندم پاکسازی می‌شود.
وی در ادامه گفت: به منظور اینکه به تجهیزات این کارخانه ها اسیبی وارد نشود باید هر نوع ناخالصی از جمله سنگ و سنگریزه و یا دیگر ناخالصی‌ها از گندم جدا شده و پس از ان گندم خالص برای تهیه آرد وارد دستگاه‌ها شود.
وی همچنین با اشاره به حجم زیاد ضایعات در گندم گفت این میزان ناخالصی اصلا طبیعی نیست و ناشی از خریدهای غیر استاندارد می باشد.
مرتضوی همچنین در ادامه بیان داشت: سازمان استاندارد و وزارت بهداشت و درمان در مورد موضوع وجود ناخالصی در گندم با ما هم عقیده هستند اما به دلایل نامعلومی وزارت جهاد کشاورزی درباره این موضوع با ما مخالفت می‌کند.
مرتضوی در ادامه گفت: گندم با افت 9 تا 10 و نیم درصد وارد کارخانه می‌شود در حالی که این افت باید حداکثر 3 تا 3 و نیم درصد باشد.
ناخالصی به گندم توسط مباشرین خرید گندم از کشاورزان افزوده می شود
وی در ادامه افزود یازده میلیون تن گندم وارد کارخانجات می‌شود که از این حجم ، 700 هزار تن آن ناخالصی از جمله سنگریزه و شن می باشد. به عقیده وی این ناخالصی‌ها احتمالا توسط برخی از مباشرین خرید گندم از کشاورزان وارد گندم می شود.
مرتضوی با تاکید بر اینکه اجرای قوانینی که توسط سازمان‌های نظارتی تصویب می‌شود برای همه الزامی است گفت: رعایت استاندارد اندازه‌گیری ناخالصی های گندم برای سازمان‌های دولتی ضروری می باشد ولی گاهی اوقات سازمان‌های دولتی در این باره کاملا سلیقه‌ای عمل می‌کنند.
وی در ادامه از دولت خواست که همانگونه که رعایت استاندارد گندم برای کارخانه آرد سازی الزامی است برای دولت هم الزامی باشد و افزود : متاسفانه در موضوع خرید گندم از ابزاری استفاده می‌شود که در استاندارد ایران تعریف نشده است.
وی همچنین با تاکید بر اینکه کارخانه‌ های آرد، گندم مصرفی خود را یا از شرکت بازرگانی دولتی و یا کشاورزان انجام می‌دهند، گفت: گندمی که از کشاورزاخریداری می‌شود ناخالصی و سنگریزه ندارد اما گندمی که از شرکت بازرگانی دولتی خریداری می‌شود دارای ناخالصی است.
وی در ادامه گفت : ما معتقدیم که شبکه بسیار پیچیده و بی رحمی اعم از مامور دولت، سیلودار و کارخانه‌دار بوجود آمده که این سنگریزه ها و ناخالصی ها را در گندم می‌ریزند و به دولت تحویل می‌دهند و دولت هم آن گندم همراه با اشغال را خریداری می‌کند.
وی اظهار داشت: اگر دولت تمایل دارد گندم مخلوط با آشغال خریداری کند ما کاری نداریم اما از دولت می خواهیم که آن اشغال را به همراه گندم به کارخانجات آرد نفروشد.


98/7/17

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.