بی رغبتی کشاورزان به فروش گندم با نرخ هزار و 700 تومان به دولت

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
  • بازدید : ۷۹۲۵۴
عطاءالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران در پاسخ به تقاضای دولت مبنی بر خرید گندم با قیمت هزار و ۷۰۰ تومان از کشاورزان، گفت: چند روز پیش مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی گفت به منظور ذخایر استراتژیک، دولت حاضر است گندم موجود در کشور را با نرخ هزار و ۷۰۰ تومان از کشاورزان خریداری نماید و این در حالیست که این مبلغ به هیچ عنوان از جانب کشاورزان قابل قبول نیست.
وی در ادامه گفت : اگر کشاورزان به قیمت هزار و ۷۰۰ تومانی گندم رضایت داشتند، در ماه‌های اخیر اقدام به تحویل گندم خود به دولت می‌نمودند، به همین دلیل از مسوولین مربوطه انتظار داریم که علاوه بر پرداخت نقدی حداقل مبلغ 2 هزار و ۵۰۰ تومان را به ازاء خرید هر کیلو گندم برای کشاورزان در نظر بگیرند تا آن‌ها نیز نسبت به فروش گندم به دولت تمایل داشته باشند.
هاشمی با اشاره به اینکه قیمت هر تن گندم وارداتی ۲۸۰ تا ۲۹۰ دلار است، گفت : بر همین اساس دولت به منظور ذخایر استراتژیک ، برای واردات ۳ میلیون تن گندم ، ۳ هزار میلیارد تومان بیش از نرخ داخلی باید بپردازد زیرا قیمت هر کیلو گندم خارجی با محاسبه هزینه‌های حمل‌ونقل و ... برای دولت بیش از ۳ هزار تومان تمام می‌شود.
وی در ادامه افزود : باتوجه به تولید کافی گندم در داخل ، از مسوولین توقع داریم با شایعه‌هایی نظیر اینکه تولید گندم داخل پایدار نیست ، بهانه دست دیگران ندهند زیرا در حال حاضر ما در تأمین نیاز کشور مشکلی نداریم و امسال برای چندمین سال متوالی در تولید گندم خودکفا شدیم.
وی همچنین در ادامه گفت : امسال حدود ۱۳.۵ میلیون تن گندم در داخل تولید شد که ۷.۸ میلیون تن از این میزان تحویل دولت شده است و الباقی این میزان توسط بخش خصوصی خریداری شده و بخشی برای مصرف خود کشاورزان استفاده شد و حدود ۳ میلیون تن گندم نیز خارج از چرخه خرید تضمینی و در انبار‌های کشاورزان می باشد.وی همچنین ادامه داد که طی دو هفته گذشته طی نامه‌ای به رئیس جمهور اعلام شده است که در حال حاضر کشور نیازی به واردات گندم ندارد.
به گفته هاشمی بعضی از افراد به بهانه واردات به دنبال زیر سوال بردن خودکفایی گندم هستند و با واردات گندم به کشاورزان خارجی پول پرداخت نمایند که این موضوع به ضرر تولید داخل می باشد.
هاشمی در پایان درباره آخرین صحبتها درباره قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید، گفت: ما پیگیر این هستیم تا قیمت پیشنهادی بنیاد ملی گندم‌کاران که ۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای خرید تضمینی گندم است، در سال زراعی آینده تحقق یابد.

بازار بزرگ کشاورزی ایران- 98/10/9

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.