ورق های ژئوممبران و کاربردهای آن را بیشتر بشناسیم

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
  • بازدید : ۷۲۳
ورق ژئوممبران  این ورقها عایقهای غیر قابل نفوذی هستند که از مواد پلی اتیلن خاصی ساخته شده اند که میتوان از آنها به عنوان لایه محافظ و عایق در ساخت استخرهای کشاورزی و دریاچه ها و بخصوص استخرهای ذخیره آب بزرگ و چند هزار متر مکعبی استفاده کرد. ورق ژئوممبرانهائی که به رنگ مشکی تولید میشوند و در انواع ژئوممبران های رنگی برای تغییر رنگ از رزینهای رنگی استفاده می شود چون عده ای رنگهای غیر مشکی را ترجیح میدهند کلا با توجه به مسائل فنی ورقها را با ضخامت های متفاوت و مقاومت مکانیکی متغیر بسته به کاربرد مورد استفاده تولید کرده و رانه بازار مینمایند 
مشخصات فیزیکی ژئو ممبران :
  1. ورقهای پلیمری از جنس پلی اتیلن سنگین با چگالی بالا شامل ۹۷% پلی اتیلن سنگین ، ۲٫۵% کربن سیاه و ۰٫۵% آنتی اکسیدان می باشد.
  2. تولید این ورق در ضخامت های ۰٫۵% – ۰٫۷۵ % – ۱٫۵% – ۲ میلیمتر انجام می شود.
  3. محصول ژئوممبران در دو نوع مختلف ( ژئوممبران صاف و ژئوممبران مضرس ) و در رنگ های متفاوت تولید می شود.


این ورق ها دارای کاربرد های فروان ازجمله استفاده در عایق بندی سازه های زیرزمینی ،لاگونهای فاضلاب و لوله‌های انتقال آب و فاضلاب و... می باشند. از ورق های ژئوممبران مخصوص میتوان برای عایق کاری انواع سطوح حتی خاکی و بدون نیاز به زیرساخت های خاص بهره گرفت. و بهترین گزینه برای ایزولاسیون هستند.
برای نصب ورق های ژئوممبران جهت ساخت استخر های دخیره آب ابتدا زیر سازی لازم را انجام داده و سپس این لایه ها که با عرضهای مختلف روانه بازار میشود را کنار هم پهن کرده و بعد هر لایه را توسط دستگاه جوش حرارتی به لایه کناری متصل می نمایند. همانطور که گفته شد جنس این لایه ها از پلی اتیلن است اما در انواع مختلف آنها از ماده ای به نام پلی وینیل کلراید نیز در تواید آنها استفاده می شود.
اگرچه ورق های ژئوممبران از طول عمر بسیار بالایی برخوردار می باشند اما بسته به شرایط محیطی مانند قرار گرفتن در مقابل اشعه خورشید ، تجزیه های بیولوژیک مانند تجزیه در اثر رشد قارچ ها و باکتری ها و عواملی از این قبیل می تواند در کاهش طول عمر لایه ها اثرگذار باشد.
در حال حاظر  ورق ژئوممبران با مواد و روش خاصی تولید میشود که میتوانند باعث نفوذناپذیری سطح نسبت به انواع سیالات چون آب و حتی مواد شیمیایی، مواد نفتی و غیره گردند . این ورق ها دارای عملکرد بهتری نسبت به سازه های بتنی به لحاظ انعطاف پذیری در برابر نیرو های دینامیکی هستند. یکی از شناخته شده ترین کاربرد این ورق ها استفاده در ساخت استخر ها است که در چند دهه اخیر رواج پیدا کرده است.

ساخت استخر با ورق های ژئوممبران در مقایسه با استخرهای با مصالح ساختمانی مشکلات و هزینه کمتری داشته و زمان ساخت آن بسیار کمتر بوده و ترک خوردگی بر اثر یخ زدگی زمستانی و یا ترکهای ناشی از مصالح با کیفیت کم و خطای اجرا و نیجتا هدر رفت آب را برطرف نموده است.
مزیت های قابل توجه ساخت استخرها با استفاده از ورق های ژئوممبران
یکی از مهم ترین مزایای ورق های ژئوممبران در ساخت استخر های ذخیره آب، کاهش چشمگیر هزینه ها و راحتی نصب این ورق ها است که سبب تمایل بسیار کشاورزان و سایرین برای به کارگیری آنها نسبت به سایر روش های استخر های سنگی، سیمانی، بتنی و.. شده است. نفوذ ناپذیری و عایق بندی بسیار بالای ورق ها از دیگر خصوصیات فیزیکی منحصر به فرد آنها می باشد. استخرهای ژئومببران بسته به شرایط محیطی بین 20 تا 40 سال دوام دارند.
این ورقها اگر توسط تکنسینهای مجرب نصب شوند دارای انعطاف پذیری بسیار بالا جهت پوشش زاویه، کنج ها، قوس ها و سطوح ناهموار طبیعی در محل های اجرا می باشند. ورق های ژئوممبران مخصوص نسبت به محیط های اسیدی و بازی کاملا مقاوم هستند.
از دیگر مزیت های شاخص در این ورق ها میتوان به مقاومت بالای آنها در برابر کلیه شرایط محیطی اعم از حرارت ، فشار آب، نور خورشید و همچنین مقاومت در برابر مواد خورنده اشاره کرد. باید توجه کنید که ورق های ژئوممبران با کیفیت تا سرمای 40- درجه سانتی گراد و گرمای 80+ درجه سانتی گراد را دوام می آورند. امکان تخریب توسط جوندگان و حیوانات وجود ندارد و در برابر رشد جلبک و خزه ها مقاوم می باشند همین امر سبب شده است که از این ورق ها برای استخر های ذخایر آب شرب البته سرپوشیده نیز استفاده شود.
نکته : هنگام انتخاب ورق های ژئومببران ضخامت مورد نیاز با توجه به عمق استخر در نظر گرفته شود. این ورق های در صورت خرابی و ترک خوردگی قابل ترمیم هستند. ولی باید بهترین ورقها را انتخاب کنید چون با نفوذ آب به لایه های زیرین در موقع ترمیم و اصلاح وقت گیر میباشد 
مهم ترین خصوصیات فیزیکی و کاربردی ورق های ژئوممبران چیست؟
با توجه به مواد شیمیایی به کار رفته در تولید ورق های ژئوممبران خصوصیات فیزیکی و موارد کاربرد آنها متفاوت است. کلیدی ترین فاکتور ها جهت ارزیابی کیفیت ورق های ژئوممبران با تعیین مقاوت شیمیایی آنها، میزان سازگاری با محیط زیست و یا هنگام نصب و راه اندازی و جوشکاری مشخص می شوند.
از دیگر خصوصیاتی که به هنگام خرید ورق های ژئوممبران باید دقت شود، کنترل فرآیند های فیزیکی و شیمیایی است که از طریق آزمایشهای فیزیکی و شیمایی مشخص می شوند از جمله این1 فرایند ها میتوان به اثرات انرژی خورشیدی و مواد رادیواکتیو بر سطح پوشش های ژئوممبران اشاره کرد. میزان نشت از لایه ها و آنالیز وضعیت رسوبات نیز از جمله موارد ضروری هستند. توصیه می شود به هنگام خرید ورق های ژئوممبران به موارد نیز جهت کنترل کیفیت لایه ها توجه شود و سعی کنید از شرکتهای معتبر خرید نمائید که در خصوص موارد ذیل دارای تائیده معتبر باشند :
1- خصوصیات فیزیکی و مکانیکی لایه ها که شامل ضخامت، خواص کششی، مقاومت پارگی، و مقاومت در برابر سوراخ شدگی است.
2- خواصی که تعیین کننده طول عمر در لایه های پلی اتیلنی می شوند از جمله مقاومت در برابر تنش های محیطی و اکسایشی در بازه های طولانی مدت.
کاربرد های ورق های ژئوممبران دردو بخش صنعت و کشاورزی و دامپروری
بیشترین کاربرد استفاده از ورق های ژئوممبران در استخر های ذخیره آب در انواع باغات، مزارع کشاورزی، گلخانه ها و... می باشد که معمولا برای عایق بندی این استخرها به کار برده می شوند. اما ورق های ژئوممبران کاربردهای بسیار دیگری نیز در صنعت های کشاورزی و دامپروری دارا می باشند که میتوان به استفاده از آنها در پوشش دهی کانال های انتقال آب ، پوشش دهی در تالاب ها، دریاچه های مصنوعی و حوضچه های پرورش ماهی و میگو، پوشش دهی مخازن ذخیره مواد شیمیایی، استفاده در محل هایی که نیاز به ایزولاسیون دارند، استفاده در مخازن پساب به منظور جلوگیری از آلودگی محیط و آبهای زیر زمینی و.... اشاره کرد.
اما کاربرد ورق های ژئوممبران تنها در موارد بالا خلاصه نمی شود و از آنها در معدن، حمل و نقل ریلی و غیره نیز بهره می برند از دیگرکاربرد های این لایه های پلی اتیلنی در زیر آمده است :
• استفاده در فرایند لیچینگ مواد معدنی
• پوشش دهی کف و دیواره مخزن های سوختی
• پوشش دهی تونل های عبور و مرور و وسایل نقلیه
• پوشش دهی حوضچه های تبخیر
• پوشش دهی استخر های خاکی
• عایق بندی استخر های بتنی و سیمانی جهت کاهش نفوذ پذیری و افزایش راندمان بهره برداری
• استفاده در محل هایی که به ایزولاسیون نیازمند هستند
• قابل استفاده در مخزن های پساب به منظور جلوگیری از آلودگی محیط
انواع ورق های ژئوممبران
ورق های ژئوممبران با توجه به مواد به کار برده شده در تولید آنها به 4 دسته تقسیم می شوند:
1. ژئوممبران های سنگین (high-density polyethylene) که به اختصار HDP نیز گفته می شود. . این نوع ورقها عموما برای استفاده در ساخت استخرهای ذخیره آب مورد استفاده قرار می گیرند و نسبت به سایر انواع ، از انعطاف بیشتری برخوردار هستند .
2. ژئوممبران سبک (linear low density polyethylene)
ورق ژئوممبرین سبک یا LDPE نوع سبک تری از پوشش های پلی اتیلن هستند که بیشتر به عنوان پوشش های ایزولاسیون در روف گاردنها( فضای سبز روی پشتبانها ) یا تونلها کاربرد دارند.
3. ژئوممبران خیلی سبک (very low density polyethylene) کهVLDP گفته می شود. انعطاف پذیری زیاد، عدم ایجاد ترک زایی تنشی، الاستیسیته بالا و نصب سریع و آسان از مهم ترین مزیت های این دسته از ژئوممبران ها می باشد و از آنها برای آب بندی کانال های انتقال آب، سازه های زیرزمینی مانند فونداسیون و پی ساختمان استفاده می شود.
4. ژئوممبران PVC یا (polyvinyl chloride)
ورق ژئوممبرانPVC نرم که پلی وینیل کلراید هم به آنها گفته می شود به علت خواص منحصر به فرد مکانیکی و شیمیایی خود و همچنین انعطاف پذیری و مقاومت کششی بالا کاربرد های فراوانی دارند. از ورق های پی وی سی جهت ایزولاسیون تونل‌های مترو، فونداسیون‌ها، چاله‌های آسانسور ، تونل‌های انتقال و غیره استفاده می کنند. و در دو نوع تک لایه و دولایه دررنگ های سفید و مشکی تولید می‌شوند. یکی از مهم ترین مزیت های عمده ژئوممبرانPVC نسبت به ژئوممبرانHDPE انعطاف‌پذیری بالای آن و قابلیت اجرا در سطوح ناهموار می‌باشد.

دیدگاه ها

سعید
۱۴۰۰/۱۰/۲۵ ۹:۵۱
قیمت هر متر مربع از این ورق ها چند است

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.