اطلاعاتی جامع درباره انواع ادوات کشاورزی و عملکرد آنها - بخش دوم

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
  • بازدید : ۹۸۶
همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد، کشاورزی از مهمترین بخش های تولید و تامین مواد غذایی ست. با افزایش جمعیت و نیاز بیشتر به مواد خوراکی، لازم است که مساحت زیر کشت و سرعت تولید افزایش یابد. برای این منظور، یا باید تعداد بیشماری از افراد اعم از متخصص، کشاورز و کارگر وارد کار شود و یا با تعداد محدود تری از افراد با استفاده از تکنولوژی و ماشین آلات این عمل با سرعت بیشتری انجام شود. برای استفاده از ماشین آلات و ادوات کشاورزی، بهترین راه شناخت اولیه آن هاست.
در بخش قبلی به توضیح تعدادی از ادوات کشاورزی در مرحله ی خاکورزی زمین کشاورزی پرداخته شده و در این بخش در مورد ادوات قابل استفاده در مرحله کاشت، داشت، برداشت و عملیات پس از برداشت توضیحاتی ارائه شده است.
مرحله دوم – کاشت بذر
قرار دادن بذر گیاه در خاک با هدف جوانه زنی و رشد آن را کاشت می گویند. این مرحله پس از انجام کامل خاکورزی با روش های ذکر شده، انجام می شود که نوع انجام آن بستگی به کیفیت خاک مزرعه، نوع گیاه، ماشین های کاشت و اقلیم منطقه دارد.
بذر را می توان به روش های دستی ویا با استفاده از ادوات مخصوص، در خاک کاشت. در زیر به معرفی ماشین های کاشت می پردازیم:
انواع ماشین های کاشت
بذر کارها
الف - بذر افشان های درهم : به صورت پاششی با دستگاه بذر پاش سانتریفیوژ انجام می شود. با اینکه مقدار بذر استفاده شده در واحد سطح زیاد است اما از لحاظ سرعت عمل، سرعت خوبی دارد.
بیشتر برای گیاهانی نظیر یونجه، شبدر، گندم و جو قابل استفاده می باشد.
ب – بذر کار های خطی یا ردیفی : در این روش، بذر ها به صورت خطی، روی ردیف های موازی با فواصل مساوی ریخته می شوند. به این طریق که بذر را به داخل شیار هایی که خود ماشین ها ایجاد می کنند، میریزند و سپس روی بذرها را می پوشانند.
این نوع کشت ردیفی برای گیاهانی مانند سویا، چغندرقند، آفتابگردان و ذرت که نیاز به عملیات داشت دارندف مناسب تر است.
بعضی از ماشین های این نوع قادرند فواصل بین ردیف ها و عمق کاشت را تغییر دهند.
در برخی موارد می توان مقدار بذر در واحد سطح را هم تنظیم نمود.
مرحله سوم – داشت
1. کلتیواتور ها : با این که کلتیواتورها جزو ادوات کشاورزی مخصوص نرم کردن خاک می باشند، در مرحله داشت هم برای کندن علف های هرزو زیر و رو کردن لایه رویی خاک استفاده می شوند.
2. سم پاش ها : برای از بین بردن آفات و بیماری های گیاهی، استفاده از سم لازم و ضروری است. سم پاش ها به دو نوع ساده و موتوری تقسیم بندی می شوند.
در مدل ساده ی آن، کارگر سم پاش را به پشت خود می بندد و به صورت دستی و فشاری آن را تزریق می کند و برای مساحت های کم قابل استفاده است. در این مدل، سم پاش می تواند دارای همزن یا بدون همزن باشد که در نوع بدون همزن آن نمیتوان از سم هایی که ته نشین می شوند استفاده کرد.
در مدل موتوری، سم پاش یا بر روی چرخ و یا به پشت تراکتور نصب می شود. در هر دو نوع، مخزن سم پاش بزرگ و برای باغات و زمین های بزرگ قابل استفاده است. در نوعی از سمپاش موتوری، پنکه ای روی آن وصل می شود که می تواند در باغات میوه روی درختان ذرات ریز سم را پخش کند.
3. ماشین های هرس : این ماشین ها از نظر کاربرد و اندازه انواع مختلفی دارند.
نوع کوچک و دستی آن ها، همان اره های برقی کوچک برای مرتب کردن گیاهانی مانند شمشادها به کار برده می شوند.
نوع دیگر آن که اره های هیدرولیکی هستند، طول ریل بیشتر از یک متر دارند و ارتفاع ریل آن ها قابل تنظیم است و برای درختانی مثل هلو و مرکبات کاربرد دارد.
نوعی از اره ها هم وجود دارد که ریل مستطیلی با زاویه محدب دارد و برای درختان قطور و جنگلداری استفاده می شود.
مرحله چهارم - برداشت
برداشت برخی میوه ها به صورت دستی انجام می شود ولی سایر محصولات به صورت نیمه ماشینی و یا ماشینی برداشت میشوند. برداشت نیمه ماشینی به این معناست که محصول به صورت دستی از بوته یا درخت کنده می شود ولی جمع آوری آن به صورت ماشینی ست. محصولاتی مانند طالبی از این دسته هستند.
برای برداشت ماشینی محصولاتی مانند بادام، گردو و زیتون از دستگاه ارتعاش دهنده استفاده می کنند به این صورت که دستگاه درخت را با دور مورد نظر می لرزاند و محصول درخت بر روی پارچه یا پلاستیکی که زیر آن روی چهارچوبی نصب است می ریزد.

برای گیاهانی مانند انگور، باید بوته ی آن ها روی خط هایی با فاصله حدود 3 متر کاشته شود سپس در زمان برداشت تراکتور با سرعت مشخص حرکت می کند و میوه ها را با همراه مقداری از برگ آن ها می کند.
نوعی از ماشین های برداشت هم کمباین ها هستند که برای برداشت محصولات دانه دار کشاورزی استفاده می شوند. به این صورت که ابتدا آن ها را درو، سپس خرمن کوب و در نهایت ساقه را از دانه جدا می کنند.
مرحله پنجم – عملیات پس از برداشت
جارو ها از ماشین هایی هستند که در علوفه سازی کاربرد دارند و از مهم ترین اعمال برداشت علوفه را انجام می دهند.
وظایف جاروها
• ردیف کردن محصول ها
• یکجا جمع کردن محصول برای عملیات بعدی
• طناب پیچ کردن ساقه ها
• بهتر و سریع ترخشک شدن محصولات
• جلوگیری از گندیدگی محصول

جارو ها، قادر به انجام کارهای زیر نیز می باشند:
  • ردیف کردن به صورت 1- یک ردیف-چند ردیف 2- چند ردیف-یک ردیف
  •  جابجا کردن، پخش کردن و هوا دادن

انواع جارو ها
1) کپه ای
2) خورشیدی
3) نیرویی
4) پخش کن

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.