در مورد هیتر های مرغداری بیشتر بدانید

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
  • بازدید : ۱۱۰۴
از آنجا که تهویه سالنها بخصوص سالنهای پرورش جوجه گوشتی و پرورش پلت رابطه حساسی با تنظیم حرارت داخل سالن دارند لذا حرارت و سیستم های گرمایشی یکی از مهم ترین تجهیزات در سالن های مرغداری به حساب می آیند. هوای گرم و مطلوب نقش اساسی در سلامت جوجه ها و میزان رشد آنها دارد چرا که کاهش میزان تهویه در سالنهای پرورش بواسطه حفظ درجه حرارت مطلوب باعث بروز بیماریهای تنفسی در جوجه ها شده و بدنبال آن سایر بیماریها نیز به سراغ جوجهئ ها خواهند آمد برای داشتن تهویه خوب باید ازسیستم گرمایشی خوبی برخوردار باشیم بذین شکل که با ورود جریان هوا و اکسیژن مورد نیاز سالن با کاهش دمای سالن مواجه نشویم و از طرف دیگر گردش هوا و گرما باید در تمام سطوح سالنهای پرورش یکنواخت بوده و از همه مهمتر دمای مورد نیاز ما دقیقا بالای سطح بستر سالن باشد درست جائی که جوجه ها قرار دارند .
به همین منظور از هیتر های مرغداری با انواع مختلف در سالن های پرورش استفاده می شود. یکی از مهم ترین دلایل دیگر جهت استفاده از هیتر های مرغداری به این منظور است که گاز های متصاعد شد از فضولات جوجه ها باید از سالن خارج شود و هوای سالم وارد گردد که در غیر اینصورت جوجه ها با انواع بیماری ها مواجه می شوند.
روش های زیادی برای تامین گرمای سالن ها وجود دارد از جمله استفاده از بخاری ها و انواع مختلف هیتر های مرغداری، هیتر مرغداری گازی، دو گانه سوز و گازوئیلی از این موارد هستند. تمامی این موارد از وسایل گرماساز سالن های پرورش طیور بسته به اینکه چه پرنده ای پرورش داده میشود و در کجای کشور قرار دارد آیا منطقه سرد سیر است یا گرمسیری و حداقل درجه حرارت در زمستان چند میباشد و اینکه چه مقدار تهویه لازم داریم و نوع فنهای خروج هوا چه هستند و در کجای سالن نصب شده اند و مساحت سالن متفاوت میباشد 
جت هیتر مرغداری
استفاده از هیتر های مرغداری امروزه بسیار مرسوم تر از بخاری ها است و در سالن های طیور بزرگ روشی اقتصادی برای گرمایش سالن ها در نظر گرفته می شود. جت های هیتر مرغداری در دو نوع بدون دود کش و دود کش دار ساخته و به بازار عرضه می شوند.
نکته حائز اهمیت این است که راندمان در جت های هیتر بدون دودکش بسیار بالاتر است. راندمان جت هیتر بدون دودکش حدود 95 درصد است.
در حالیکه راندمان جت هیتر دودکش دارحدود 55 تا 60 درصد می باشد. به همین دلیل است که جت های هیتر بدون دودکش بیشتر در سالن های پرورش طیور مورد استقبال قرار گرفته اند.
نکته : هیتر های بدون دود کش گزینه ای بسیار اقتصادی نسبت به سایر دستگاد های گرماساز برای استفاده در سالن های مرغداری است اما توجه به این نکته ضروری است که این هیتر ها علاوه بر اینکه تمام انرژی و گرمای تولیدی را به سالن انتقال می دهند، دی اکسید و منو اکسید کربن را نیز به دلیل نبود دودکش خروجی به داخل انتقال می دهند.که خود این مورد گرفتاریهای زیادی برای تامین اکسیژن مورد نیاز پرورش ایجاد مینماید که درمان بیماریهای ایجاد شده خیلی بیشتر از صرفه جوئی در سوخت خواهد بود .
مهم ترین نکات در نصب جت هیتر مرغداری چیست ؟
• در هنگام انتخاب محل نصب جت به این نکته توجه شود که هیتر در فاصله مناسبی از سایر تجهیزات مرغداری قرار گیرد.
• محل نصب هیتر مرغداری به گونه ای باشد که امکان وارد شدن هوای تازه از سمت فن ها به هیتر وجود داشته باشد.
• دقت کنید که هیتر را در محل های نگهداری مواد قابل اشتعال نصب نکنید.
هیترهای گازی
جت های هیتر گازی با هدف کاهش مصرف برق تولید شدند. در این هیتر ها گرما از طریق شعله مستقیم تولید می شود و می توانند دمای سالن ها را تا 40 الی 50 درجه سانتی گراد افزایش دهند و محیطی مناسب جهت رشد و سلامت طیور ایجاد کنند.
روش ایجاد گرما چنین است که جت هیتر با توجه به گاز مصرفی موتور دستگاه را به حرارت مورد نیاز می رساند و سپس این گرما از طریق فن های دمنده به محیط انتقال می یابند. جهت های هیتر بدون دودکش بازده گرمایی بالایی دارند و در محیط هایی که دارای سیستم تهویه مناسب هستند استفاده می شوند.
مزایای جت هیتر مرغداری
 به دلیل مجهز بودن به فن های قوی دارای قدرت گرمایشی و گرمادهی بالا هستند و می توانند سالن هایی با مساحت زیاد را گرم نگه دارند.
 در صورت نصب جت هیتر به سقف فضای کمی را اشغال می کنند و با دیگر تجهیزات اشکال ایجاد نمی کنند.
 دارای مدل های متنوع و انواع سوخت مصرفی هستند.
 نوع دودکش دار آنها راندمان گرمایی کمتری دار ولی گرمای مطلوبی ایجاد میکند
 نوع بدون دودکش جت ها بسیار اقتصادی بوده و گرمایش بالایی دارند.

اجزای داخلی جت هیتر
جت های هیتر دارای بدنه، کلاهک ، فن ، کوره، دودکش، موتور، و دیگر اجزای داخلی هستند. جنس بدنه و کلاهک جت ها را معمولا از استنلس استیل نگیر می سازند و جنس کوره جت ها استیل نسوز است.
استنلس استیل که در بدنه هیتر ها به کار می رود، دارای دوام و مقاومت بالا در برابر رطوبت و عوامل مخرب محیطی هستند که سبب افزایش طول عمر دستگاه و کاهش هزینه های نگهداری می شوند.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.