با انواع هیتر های گلخانه آشنا شوید

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
  • بازدید : ۹۵۰
سیستم های گرمایش گلخانه یا هیتر گلخانه تجهیزات تولید گرما در گلخانه هستند که از آنها جهت افزایش دمای سالن های گلخانه، مرغداری ، سالن های پرورش قارچ و دامداری های استفاده می گردد. از مهم ترین مسائل در تولید محصولات کشاورزی، تولید خارج از فصل محسوب می شود که از دلایل اصلی گسترش گلخانه ها در سراسر جهان، کنترل شرایط اقلیمی مناسب در تمام فصول سال در محیط گلخانه می باشد. سیستم های گرمایشی دارای مهم ترین تاثیرات در کنترل شرایط گلخانه هستند. در فصول مختلف سال و همچنین در24 ساعت روز، دمای هوا دچار تغییراتی می شود. زمانی که آفتاب غروب می کند ویا در فصل پاییز و زمستان، دمای هوا به سمت سرد شدن می رود که این موضوع می تواند تاثیر منفی بر روی رشد گیاهان داشته باشد. یکی از بهترین راه حل ها برای جلوگیری از این مسائل و کنترل شرایط اقلیمی گلخانه ها، استفاده از وسایل گرمایشی مانند هیترها می باشد. برای انتخاب مناسب ترین هیتر، لازم است که شناخت کافی از آن ها داشته باشید. مطالب زیر به شما کمک می کند تا وسیله گرمایشی مورد نظرتان را با شناخت بهتری انتخاب کنید.
مهم ترین دلیل رواج گلخانه ها، توانایی کاشت و پرورش محصول در خارج از فصل آن است. در گلخانه می توان رطوبت، دما، مقادیر اکسیژن و دی اکسید کربن را به راحتی کنترل کرد. از لوازم کنترل دما، سیستم های گرمایشی هستند.
سیستم های گرمایشی در گلخانه به 4 نوع زیر تقسیم می شوند:
1. گرمایش از طریق هیتر گلخانه
2. گرمایش از طریق انتقال گرما از عمق زمین (جئوترمال)
3. گرمایش از کف گلخانه (از طریق نصب لوله در کف زمین)
4. گرمایش تابشی گلخانه
هیتر
دستگاهی است که از گیاه در برابر سرما محافظت می کند و مانع از پژمردگی یا یخ زدگی محصولات گلخانه ای می شود. هیترها در واقع همان بخاری های خانگی هستند با یان تفاوت که قابلیت گرم کردن فضای بیشتری را دارند. دلیل مزیت هیتر بر سایر روش های گرمایش گلخانه، داشتن قیمت مناسب و تنوع بیشتر است.
روش کار هیتر های گلخانه
هیتر گلخانه وسیله ای گرمایشی است که با توجه به مدل آن از سوخت های گازوئیلی، برقی و گازی استفاده می شود که مصرف کنندگان با توجه به امکانات تامین هر کدام از سوخت ها، هیتر مورد نظر را انتخاب می نمایند. استفاده از هرکدام از هیتر ها با توجه به نوع سوخت مورد نیاز و امکانات به کار رفته در آنها فرایند به خصوصی دارند اما تمامی هیتر ها به طور مشترک فضایی خالی از آلاینده ها و مطلوب را ایجاد می کنند. اساس کار هیتر های گلخانه ای مشابه یکدیگر است و از طریق سوزاندن سوخت مصرفی، گرمای مورد نظر را ایجاد می کنند و از طریق فن های موجود در دستگاه گرما را به محیط انتقال می دهند. معمولا لوله هایی در اطراف این دستگاه ها قرار دارد که آلاینده های ناشی از سوخت را به خاج از گلخانه هدایت می کند و تنها گرما را به محیط داخل انتقال می دهد.
انواع هیتر
جت هیتر گازی و گازوییلی : این دسته از هیتر ها بدون داشتن دودکش گرما تولید می کنند و این موضوع در مرغداری ها مشکلی ایجاد نمی کند اما در گلخانه به دلیل تولید آلاینده های مضرر مانند فسفات و گوگرد، به گیاهان آسیب می زنند. برخی گلخانه داران تصور میکنند که گیاه می تواند آلاینده ها را تصفیه کند این درحالی ست که گیاهان فقط دی اکسید کربن را مصرف می کنند و سایر آلاینده ها باعث خرابی گیاهان خواهد شد.
مدل گازی جت هیتر ها، آلاینده کمتری تولید می کند اما در صورت استفاده در گلخانه، دقت شود که اکسیژن کافی وجود داشته باشد.
جت هیتر برقی : با استفاده از برق در این نوع هیتر ها گرما تولید می شود و برخلاف جت هیتر های گازی و گازوییلی، هیچ آلاینده ای تولید نمی کنند. داشتن ترموستات محیطی دما، استاندارد های بین المللی و برچسب انرژی در این نوع بسیار مهم است و برای انتخاب آن باید مصرف برق و هزینه های آن را هم در نظر گرفت.
از جت هیتر های برقی می توان در گلخانه های کوچک (کمتر از 50 متر مکعب) استفاده کرد و در گلخانه های بیشتر از این مساحت، از نظر اقتصادی توجیهی نخواهد داشت.
هیتر های گلخانه ای : هیتر هایی که با آتش درون گرمازایی می کنند و هیچگونه تولید آلاینده ندارند زیرا گاز های سمی از طریق اگزوز هیتر به خارج منتقل می شوند. در واقع ترکیبی از دو حالت قبل هستند با این مزیت که دارای ترموستات دمایی بوده و در صورتی که دمای گلخانه به میزان دلخواه برسد، به صورت خودکار خاموش می شود.
از این نوع هیتر ها برای گلخانه های انواع گیاهان میتوان استفاده نمود زیرا قابلیت تنظیم میزان گرمای تولیدی دارد و با گازوییل، گاز و دوگانه می تواند کار کند.
10 ویژگی مهم هیترها که در زمان خرید باید به آن ها دقت کنید :
• راندمان هیتر در بهترین حالت بین 80 تا 85 درصد است. با توجه به اینکه تنها امکان هدر رفتن گرما در گلخانه از طریق اگزوز هیتر هاست، پس باید در هنگام خرید به دمای اگزوز دقت شود. اگر دمای آن بین 100 تا 120 درجه سانتی گراد باشد، استاندارد است در غیر این صورت راندمان پایین خواهد آمد.
• جنس مشعل هیتر باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد زیرا مشعل باعث تبدیل سوخت به گرما می شود و در صورتی که کیفیت نامرغوبی داشته باشد باعث پوسیدگی یا خرابی های مکرر می شود.

• جنس کوره هیتر گلخانه بهتر است از نوع استیل نسوز با درجه 310 باشد زیرا حتی فولاد که ترکیبی از آهن و کربن است در دمای بالا با هوا اکسید می شود. همچنین بهترین ضخامت برای کوره حداقل 1/5 میلی متر است زیرا در شرایط نازک تر احتمال آتش سوزی دارد.
• مهم است که تابلو برق هیتر گلخانه ای، دارای ایمنی بالا باشد زیرا طراحی درست و ایمن تابلو باعث کاهش مصرف سوخت می شود.
• به دلیل وجود شرایط رطوبتی در گلخانه، لازم است که از ورق گالوانیزه یا آلومینیوم در بدنه خارجی هیتر استفاده شود که هرچه این ورق در برابر ضربه مقاوم تر باشد، بهتر است.
• هوادهی مناسب هیتر در گلخانه از فاکتور های مهم یک گرماساز است. هوادهی بیش از اندازه باعث مصرف زیاد سوخت و تولید گرمای بیشتر از حد نیاز شده و امکان خرابی محصولات را در پی دارد. همچنین هوادهی پایین باعث آتش سوزی داخلی دستگاه و نرسیدن گرما به تمام قسمت های گلخانه می شود.
• وجود سوپاپ اطمینان برای جلوگیری از آتش سوزی بسیار موثر است زیرا در مواقع ضروری باز شده و گرما را خارج می کند.
• همچنین از مهمترین نکات در هنگام خرید هیتر، قابل حمل و جابجایی آن است.
• برای مساحت های خیلی کوچک، از بخاری های خانگی هم می توان استفاده کرد اما باید دقت شود جایگاه مناسب برای دودکش آن موجود باشد. درصورتی که گلخانه دار می تواند هزینه بیشتری متقبل شود، هیتر های برقی ارجح هستند.
• در مساحت های بین 200 تا 1000 متر مربع هم هیتر های گازی و گازوییلی برای تامین گرمای مورد نیاز گلخانه استفاده می شوند.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.