بذر گل چیست؟

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
  • بازدید : ۱۲۰۴
بذر گل معمولا با نام تخم گیاه نیز شناخته می شود. بذر گیاه، قسمتی از آن است که می تواند گیاهی مانند گیاه اصلی تولید کند که ممکن است بر اساس نوع گیاه مادر، به شکل میوه، دانه، ساقه، برگ یا قسمتی از بافت گیاه باشد و به دو دسته زایشی (همان دانه درون میوه ها) و رویشی (قسمتی از بافت گیاه) تقسیم بندی می شود. در بخش کشاورزی بذر از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا انتخاب و خرید اشتباه آن باعث از بین رفتن و یا غیر قابل استفاده بودن کل محصول می شود. کاشت بذر گل ها یک روش اقتصادی و تفریحی برای زیبایی بخشیدن به محیط می باشد و با ساده ترین وسایل در منزل ، باغچه و یا در باغ ها و گلخانه ها کاشته می شوند. کاشت و نگهداری گیاهان به خصوص از طریق کاشت بذر آنها سبب کاهش استرس و افسردگی شده و شادابی را به محیط یر می گرداند.
بذر گل به عنوان زیر شاخه ای از بذر گیاهان، از طریق باد یا حشرات گرده افشانی و باعث تکثیر گل، با روش جوانه زنی می شود زیرا با گسترش فضای شهری، ساخت آپارتمان ها و از بین رفتن حیاط های خانگی، کاشت گل های زینتی در منزل مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است که می توان با شناحت انواع بذر و گیاهان زینتی و کاشت آن ها، باعث شادی و آرامش افراد خانواده شد چراکه بر اساس تحقیقات انجام شده، مشاهده شکوفه و جوانه زنی و نگهداری از گل ها باعث کاهش افسردگی و استرس شده که حس سرزندگی را به دنبال خواهد داشت.
در بخش کشاورزی باید دقت شود که بذر با ویژگی های مناسب خریداری و مورد استفاده قرار گیرد تا بهترین حاصل را داشته باشد اما مهم است بدانید که خصوصیات بذر خوب چیست؟
در این قسمت سلامت اولیه بذر نیز بسیار مهم است زیرا در صورتی که بذر دارای آلودگی هایی نظیر قارچ و باکتری شود، باعث تکثیر این بیماری ها و مریضی گیاه می شود که مقدار رطوبت در این زمینه بسیار تعیین کننده است؛ چرا که رطوبت زیاد باعث پوسیدگی و تغییر رنگ بذر می شود و برخی گیاهان مانند جو به بارندگی و رطوبت حساس ترند. بذر های نارس هم که رنگ سبز دارند مناسب کاشت نیستند زیرا میزان سلامتشان کم و پایین است ازین رو برای خرید بذر به رنگ آن باید دقد ویژه ای شود.
طول عمر بذر بستگی به نوع گیاه و قوه نامیه آن دارد که برخی گیاهان دارای بذر با طول عمر کوتاه، نهایتا یک سال(مانند بذر سپیدار و افرا)، برخی دارای طول عمر متوسط، بین دو تا پانزده سال(بذر بازدانگان و گیاهان زراعی و باغی) و بعضی از آن ها دارای عمر بیشتر از پانزده سال (مانند علف های هرز) هستند که اگر هر کدام در شرایط مناسب رطوبتی و درجه حرارتی خود باشند، طول عمر بیشتری خواهند داشت زیرا به هر میزان که فاصله بین زمان برداشت و افشاندن بذر بیشتر شود قوه نامیه بذرکمتر خواهد شد که ایجاب می کند تا شرایط محیطی بهتری برای بذر تامین کرد تا بتواند طول عمری بیشتری داشته باشد.
گل ها هم با توجه به نوع آن ها، دارای ارقام گل های یکساله، چند ساله، زینتی، فصلی و وحشی هستند که هر کدام باید در شرایط محیطی مناسب خود کشت شوند.
ریزی و درشتی بذر (اندازه بذر)، از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا بذر های کوچک مواد مغذی کمتری در خود دارند که باعث رویش گیاه کوچک تری می شود اما اندازه بزرگ آن باعث رشد گیاهی با مقاومت بیشتر و عمیق تر خواهد شد که اندازه ان بستگی به نوع گیاه و شرایط محیطی نگهداری آن و همچنین محل قرار گرفتن دانه دارد.
بذر باید از هر لحاظ دارای خلوص باشد؛ خلوص فیزیکی به این معناست که محیط بیرونی بذر عاری از علف های هرز ویا سنگریزه و شن باشد و خلوص ژنتیکی به معنای خالص بودن بذر از درون (مانند رنگ) است و درجه اهمیت آن به قدری زیاد است که در صورت خلوص کمتر از 98 درصد، ارزشی برای کاشت آن وجود نخواهد داشت.
کاشت بذر گل
پس از خرید بذر گل با در نظر گرفتن ویژگی های گفته شده، برای کاشت آن هم باید به نکاتی توجه کرد که نوع خاک، وضعیت نور و آب از جمله آن هستند. مناسب ترین خاک برای گاشت بذر گل، خاک نیمه سبک و غنی از مواد مغذی بوده که بتواند رطوبت را به مقدار مناسب در خود نگه دارد چرا که خاک سنگین مانع از بیرون آمدن جوانه بذر می شود و همچنین رطوبت را به مقدار زیادی نگه میدارد که میتواند باعث گندیدگی بذر شود؛ پس ترکیبی از 30 درصد کوکوپیت، 50 درصد ورمی کمپوست و 20 درصد پرلیت دانه ریز، خاک نیمه سبک بسیار مناسبی برای بذر گل خواهد بود که می تواند در گلدان یا باغچه باشد. میزان نور برای بذر گل باید با توجه به نوع گل و فصل کشت آن در نظر گرفته شود که برای اکثر بذر ها، نور باید به مقدار زیادی موجود باشد تا نتیجه بهتری حاصل شود. مقدار آبی که به بذر می دهیم باید به اندازه ای باشد که طوبت حدود 80 درصد را در خاک ایجاد کند که برای ارتقا شرایط رطوبتی، می توان با پوشاندن محیط با پلاستیک، شرایطی مانند گلخانه ایجاد نمود.

بذر گل گلدان : همانطور که گفته شد، کاشت گل در آپارتمان بسیار مورد استقبال است اما باید در نظر گرفت که گل های آپارتمانی نسبت به نور مستقیم، دما و رطوبت پایین بسیار حساسند و از این رو باید تمام شرایط محیطی مکانی که قرار است گلدان در آن جا باشد، بررسی شود تا بهترین رشد برای بذر اتفاق بیوفتد. برای این نوع بذر ها، کاشت مستقیم بهتر است زیرا در این نوع کاشت، پس از انتخاب گلدان مناسب (باید مطمئن شویم که ته گلدان هم برای زهکشی آب سوراخ باشد)، ترکیبی از خاک به شرح بالا، در آن ریخته و آبیاری می کنیم تا چسبندگی مناسبی بین ذرات خاک به وجود آید؛ سپس بذر ها را در عمق 2 برابر طول هر بذر و با فاصله 5 تا 10 سانتی متری می کاریم و روی آن را مقداری از خاک آماده شده میریزیم و تا زمان جوانه زنی دائما با اسپری سطح خاک را خیس نگه میداریم که باید توجه داشت روزانه بین 7 تا 8 ساعت نور مورد نیاز بذر جوانه زده شده است و باید به دور از باد مستقیم یا باد کولر قرار گیرد.
بذر گل باغچه : بذر باغچه در برابر تغییرات دمایی و نور مقاومت بیشتری نسبت به بذر گل گلدان دارد اما به شرایط اقلیمی شهر مورد نظر هم بستگی خواهد داشت زیرا بذر گل باغچه بهتر است به طور مستقیم کاشته نشود و ابتدا بذر ها را در آب ولرم ریخته تا ته نشین شوند(پس از حدود 3 تا 8 ساعت) و پس از آماده کردن خاک باغچه با ترکیبات گفته شده، بذر ها را در خاک بکارید ولی راه حل دیگری نیز وجود دارد که می توانید بذر باغچه را تا زمان جوانه زنی در گلدان نگهداری کنید و پس از ان وارد باغچه کرده و پرورش دهید. برای کاشت مستقیم لازم است سطح خاک تا عمق 20 سانتی متری شخم زده شود و پس از آبیاری آن، بذر ها در عمق 3 سانتی متری و فاصله 10 تا 20 سانتی متری کاشته شوند و باید توجه داشت که خاک تا زمان جوانه زنی خشک نشود و دائما مرطوب بماند.
چه نکاتی در بذر گل مهم هستند؟
برای خرید بذر گل حتما از مرغوبیت آن مطمئن شوید اما این را هم بدانید که در خاک مرغوب و شرایط محیطی مناسب، هر بذری رشد خواهد کرد و برای تلف نشدن بذر های گل بهتر است از نظر دمایی و رطوبتی محیط دائما بررسی شود زیرا دمای بیشتر از 35 درجه و رطوبت خیلی بالای خاک باعث پوسیدگی بذر و از بین رفتن گیاه می شود.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.