آشنایی با انواع اتصالات پلی‌اتیلن و کاربردهای آن

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
  • بازدید : ۹۷۰
لوله‌های پلی‌اتیلن از رایج‌ترین و محبوب‌ترین لوله‌هایی است که در حال حاضر در دنیا استفاده می‌شود. این لوله‌ها با توجه به ویژگی‌هایی که دارد در کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود. یکی از موارد مهمی که در استفاده این دسته از لوله‌ها باید به آن دقت کنید نوع اتصالاتی است که استفاده می‌کنید. در حال حاضر بازار بزرگ کشاورزی از بازارهای فعال است که بستری برای شما فراهم کرده است که به‌راحتی بتوانید بهترین و مناسب‌ترین اتصالات پلی‌اتیلن را با توجه به نیاز خود انتخاب نمایید. همراه ما باشید تا بیشتر با این اتصالات و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید.
لوله‌ها و اتصالات پلی‌اتیلن
اگر به دنبال لوله‌کشی آسان هستید و قصد دارید در کنار استحکام و مقاومت بالا حداقل زمان و هزینه را برای اتصالات بپردازید باید بگوییم بهترین انتخاب برای شما می‌تواند لوله و اتصالات پلی‌اتیلنی باشد. این لوله‌ها در مقایسه با لوله‌های دیگر اتصالات راحت‌تری دارند و برای قسمت‌هایی که نیاز به تغییر زاویه مسیر لوله‌کشی، تغییر قطر لوله و موارد دیگری ازاین‌دست استفاده می‌شود. معمولاً انتخاب نوع اتصالات به نوع کاربرد لوله پلی‌اتیلن بستگی دارد به‌عنوان مثل برای لوله‌هایی که برای گازرسانی استفاده می‌شود از اتصالات الکتروفیوژن و برای پروژه‌های آب‌رسانی از اتصالات پیچی استفاده می‌شود.
ویژگی‌های اتصالات پلی‌اتیلن
در اکثر مواقع بیشتر لوله‌ها به‌ویژه در قسمت اتصالات در معرض فشارهای خارجی دچار شکستگی و ترک‌خوردگی هستند که این مسئله در اتصالات پلی‌اتیلن بسیار کمتر رخ می‌دهد و دلیل آن مقاومت بسیار بالایی است که این اتصالات دارند. یکی دیگر از رایج‌ترین مشکلات در اتصالات دیگر این است که معمولاً به‌مرور زمان دچار رسوب‌گیری می‌شود که این مشکل به دلیل خاصیت صاف و صیقلی بودن جداره‌های داخلی و حتی خارجی برطرف شده است. پس اگر قصد دارید جریان در لوله‌ها بدون افت فشار همراه باشد بهترین راه انتخاب اتصالات پلی‌اتیلنی است. از دیگر ویژگی‌های این اتصالات می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:
• انعطاف‌پذیری بالا
• هزینه نصب کم
• سرعت‌بالا و راحتی در اجرا
• مقاوم در برابر فشار و ضربه
• مقاوم در برابر مواد شیمیایی مختلف
• مقاوم در برابر خوردگی و ساییدگی‌ها احتمالی
• مقاوم در برابر زمین‌لرزه‌ها حتی با ریشتر بالا
• مقاوم در برابر زنگ‌زدگی
انواع اتصالات پلی‌اتیلن
برای اتصال دو لوله پلی‌اتیلن به یکدیگر راهکارهای اتصالات زیادی وجود دارد. از رایج‌ترین اتصالات می‌توان به اتصالات حرارتی لب‌به‌لب ، اتصالات به روش الکتریکی، اتصالات حرارتی بوشن، اتصالات با واشر لاستیکی، جوش اکستروژنی و فلنجی و اتصال به روش پیچی اشاره کرد.هر یک از این اتصالات شامل یک سری ویژگی‌های خاصی هستند که بهتر است قبل از انتخاب سعی شود بهترین و مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کرد. در زیر به‌صورت کامل سه مدل از رایج‌ترین این اتصالات را به‌صورت کامل توضیح داده‌ایم:
• اتصالات الکتروفیوژن
این دسته از اتصالات اغلب برای خطوط لوله انتقال گاز و آب‌رسانی مفید هستند. همان‌طور که میدانید لوله‌کشی‌های گاز و آب بسیار حساس و حتی در برخی از مواقع خطرناک هستند به همین دلیل باید مطمئن‌ترین حالت ممکن را برای این اتصالات انتخاب شود. در حال حاضر اتصالات پلی‌اتیلن به دلیل ضریب اطمینان بالایی که دارند مورد تائید HGS هستند و در شبکه‌های توزیع گاز جزو اولین انتخاب هستند. اتصالات الکتروفیوژن برای اتصالات مختلف ازجمله لوله به لوله، لوله به بوبلین، لوله به زانویی و مواردی ازاین‌دست استفاده می‌شود. بهتر است بدانید در تولید اتصالات الکتروفیوژنی از پلی‌اتیلن مرغوب، بدون هیچ‌گونه مواد پرکننده با رده فشار 16 بار تولید می‌شود. در حال حاضر انواع مختلف این اتصالات را در اندازه‌هایی بین 20 تا 25 در بازار موجود است.
از مزایای جوش الکتروفیوژن می‌توان به سطح جوش صاف، اجرا راحت و تمیز، عدم ایجاد فضای خالی در ناحیه جوش، بدون هیچ‌گونه صدمه حرارتی، ثابت ماندن لوله و استفاده از جوش نقطه‌ای و جلوگیری از هرگونه آلودگی به منطقه جوشکاری اشاره کرد. یکی از ویژگی‌های جذاب این‌روش از اتصالات این است که می‌توانید به‌راحتی دما را در زمان جوشکاری کنترل نمایید. معمولاً برای لوله‌کشی‌های آب از فشار 16 بار و برای گاز از 100 بار استفاده می‌شود.
• اتصالات پیچی پلی‌اتیلن
اگر به دنبال اتصالات پیچی پلی‌اتیلن هستید امکان دارد نام‌های دیگری ازجمله رزوه‌ای پلی‌اتیلن و مکانیکی پلی‌اتیلن به گوش شما بخورد. این اتصالات از 5 قسمت اصلی بدنه، سرپیچ، اسپلیت، بوشینگ و اورینگ تشکیل‌شده‌اند. در برخی از مواقع با بالاجبار در یک راستا ممکن است از لوله‌های با قطرهای مختلف استفاده شود. گاهی برای برقراری این اتصالات نیاز است که از لوله و اتصالات با یکدیگر همخوانی داشته باشند. اتصالات پیچی پلی‌اتیلن از رایج‌ترین روش‌های اتصالات در سیستم‌ها لوله‌کشی است که به‌صورت زانو، سه‌راهی و سایر موارد مشابه است که برای اندازه‌گیری و تنظیم جریانات سیال استفاده می‌شود.
اتصالات پیچی به دو صورت نری و مادگی هستند که از جنس پلی‌اتیلن سخت تولید می‌شوند و می‌توانند در فشار بالا ده اتمسفر کار کنند. معمولاً این اتصالات برای لوله‌های پلی‌اتیلن نرم با قطر 20 تا 125 میلی‌متر در شبکه‌های توزیع آب و کشاورزی استفاده می‌شود. برای اجرای این اتصالات نیاز به هیچ ماشین سنگینی نیست و می‌توان به کمترین هزینه و با سرعت‌بالا اقدامات لازم را انجام داد. همان‌طور که گفتیم اتصالات پیچی پلی‌اتیلن از قسمت‌های مختلفی با مواد مختلفی تشکیل‌شده است. بدنه و سرپیچ از های گرید، اسپیلت از پلی استال، بوشینگ از پلی‌اتیلن، اورینگ از نیتریت رابر، رینگ تقویت از گالوانیزه با سایز 1 تا 4 اینچ و در آخر با پیچ و مهره ها گالوانیزه تولید می‌شود. دق داشته باشید در این‌روش نباید حرارت بیش از حد زیاد باشد.
• اتصالات جوشی فاضلابی
این اتصالات بیشتر برای لوله‌های پلی‌اتیلنی است که در فاضلاب استفاده می‌شود رایج‌ترین روش در اتصالات جوشی، جوش لب‌به‌لب است. این نوع از اتصالات دارای مزایای بسیار زیادی است که در زیر به آن‌ها اشاره‌کرده‌ایم:
o اتصالات جوشی وزن بسیار سبکی دارند به همین دلیل باعث می‌شوند که توان ساختمان و حتی مصالح را تا حد زیادی افزایش دهد.
o در اتصالات جوشی نیازی به هیچ‌گونه ابزار پیچیده و خاصی نیست و تنها می‌توان با یک دستگاه جوش پلی‌اتیلن ساده اتصالات لازم را ایجاد کرد.
o یکی از ویژگی‌های باارزش این اتصالات این است که به‌صورت پیش‌ساخته عرضه می‌شود و تنها در زمان استفاده باید آن‌ها را سرهم و نصب کرد.
o به دلیل مقاومت بالایی که این اتصالات در برابر مواد شیمیایی دارد هیچ‌گونه ماده ایی نمی‌تواند از کیفیت آن کم کند.
o تغییرات دما و حتی تغییرات که به‌مرور زمان در آب و هوا رخ می‌دهد بر روی اتصالات جوشی هیچ‌گونه تأثیری نمی‌گذارد.
o در بیشتر مواقع زلزله و رانش زمین بر روی اتصالات بی‌کیفیت تأثیر می‌گذارد اما جالب است بدانید مقاومت این اتصالات در حدی زیاد است که هیچ‌یک از این تغییرات بر روی عملکرد و کیفیت آن تأثیر نمی‌گذارد.
o با توجه به صاف و صیقلی بودن سطح اتصالات حتی به‌مرور زمان هیچ‌گونه رسوب در آن جمع نمی‌شود.

دیدگاه ها

Rastin
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۱۰:۵۶
من اتفاقا خیلی برام سوال بود که آیا لوله های پلی‌اتیلن در اثر اب جوش و داغ اسیب میبینه یا نه و این که چرا این اتصالات بیشتر در فاضلاب ها استفاده میشه؟ ممنون میشم جواب سوالای منو بدید.

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.