هر آنچه باید در مورد ورق پلی کربنات تخت باید بدانید

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
  • بازدید : ۸۴۴
پلی کربنات( Polycarbonate) از خانواده پلیمرهای ترموپلاستیک است؛ و به گستردگی در زمینه های قالب سازی و تغییرات حرارتی کاربرد دارد. این نوع پلاستیک‌ها به گستردگی در صنایع شیمیایی نوین کاربرد دارند.
تولید ورق پلی کربنات گام بزرگی در صنعت ساختمان‌سازی بوده است در گذشته بیشتر افراد برای بهره‌وری از نور طبیعی از شیشه استفاده می‌کردند اما شیشه‌ها به دلیل معایب که داشتند دارای عمر بسیار کمی بودند. اما امروزه با تولید ورق‌های پلی کربنات آن مشکلات از میان برداشته شده است. تصور کنید یک ساختمان پرنور را که می‌توانید از نور طبیعی آن در کمال آرامش استفاده کنید و در کنار آن هزینه‌های جانبی تأمین انرژی را تا حد زیادی کاهش دهید. حال با توجه به این مزایای متعددی که ورق‌های پلی کربنات دارند تولیدکنندگان سعی کرده‌اند این محصول را در با تنوع مختلف تولید کنند که یکی از رایج‌ترین آن‌ها ورق پلی کربنات تخت است. با ما در بازار بزرگ کشاورزی همراه شوید تا بیشتر با این محصول آشنا شوید.
ورق‌های پلی کربنات
رزین پلی کربنات در سال ۱۹۵۳ میلادی توسط دکتر دانیال فاکس در کمپانی جنرال الکتریک پلاستیک ساخته و در سال ۱۹۵۸ به طور انبوه برای اولین بار به بازار عرضه گردید.همان‌طور که میدانید پلی کربنات‌ها انواع مختلفی از جمله ورق‌های پلی کربنات تک جداره، دو جداره، لانه زنبوری و تخت دارد. در این بین ورق‌ پلی کربنات تخت به دلیل مقاومت بالایی که دارد به نسبت ورق‌های دیگر جایگاه ویژه‌ای در بین مصرف کنندگان پیدا کرده است . این محصول بیشترین شباهت را به شیشه دارد و می‌توان گفت از سخت‌ترین و شفاف‌ترین محصولات از گروه‌های ترموپلاستی است. در برخی از منابع از ورق‌های پلی کربنات تخت از واژه آهن شفاف یاد می‌شود زیرا این محصول از منظر شفافیت مانند شیشه و مقاومت مانند آهن مستحکم است.
شفافیت ورق‌های پلی کربنات تخت در حدی است که می‌تواند حدود 86 درصد از نور را ز خود عبور دهد. یکی از امکاناتی که در این محصول وجود دارد شما می‌توانید با توجه به نیاز و کاربرد مدنظر خود ضخامت آن را از بین 2 میلی‌متر تا 12 میلی‌متر انتخاب نمایید. مورد بعدی که از دید معماران و طراحان دکوراسیون بسیار اهمیت دارد رنگ‌بندی این ورق‌ها است زیرا با توجه به تنوع زیاد رنگ‌بندی می‌توانند به‌راحتی رنگ متناسب با محیط را انتخاب نمایند. در استفاده از ورق‌های پلی کربنات تخت محدودیت وجود ندارد و می‌توان از حیاط و ایوان‌های نقلی تا ساختمان و برج‌ها سر به فلک کشیده از این محصول استفاده کرد. یکی از امکانات ویژه این محصول خاصیت ضد انفجار بودن آن است که در مکان‌های امنیتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کاربرد ورق‌های پلی کربنات تخت
ورق‌های پلی کربنات را می‌توان در دسته محصولات جدید دنیا دانست که به دلیل مزیت‌های مختلفی که دارد روزبه‌روز به کاربردهای آن افزوده می‌شود. در زیر به کاربردهای ورق پلی کربنات تخت اشاره‌کرده‌ایم:
• به دلیل ویژگی‌هایی که دارد در محیط‌های امنیتی مانند سالن‌های کنفرانس، اجلاس سیاسی، موزه‌های و طلافروشی استفاده می‌شود.
• نورگیر بسیار خوبی برای سقف است.
• در محیط‌های مختلف مانند راهروها، برج‌ها، سقف‌های پل هوایی و عابر بانک‌ها کاربرد دارد زیرا در این محیط‌ها رفت‌وآمد بسیار زیاد است و باید از محصول استفاده شود که مقاومت نسبتاً بالایی دارد.
• گلخانه از محیط‌های بسیار حساسی است که باید از ورقی استفاده شود که نور و دما را به‌خوبی تنظیم کرد لذا استفاده از ورق‌های پلی کربنات تخت در این محیط‌ها بسیار کاربرد دارد.
• در برخی از مواقع برای زیباتر شدن دکوراسیون داخلی ساختمان باید از مصالحی استفاده شود که علاوه بر زیبایی بتواند کاربردهای دیگر مانند تامین نور و عایق بودن در برابر صدا و حرارت نیز داشته باشد. از این‌ رو در حال حاضر بیشتر طراحان دکوراسیون داخلی از این محصول استفاده می کنند.ورق پلی کربنات مسطح، ظاهر مشابه شیشه به ابعاد 3/05*2/05متر تولید می‌گردد. این ورق دارای یک لایه ضد uvبرای محافظت در برابر نورآفتاب می‌باشد. می‌توان ورق با دوطرف ضد uv نیز سفارش داد،

مزیت‌های ورق پلی کربنات تخت
در زیر به مزایای مختلف ورق‌ پلی کربنات اشاره‌کرده‌ایم:
• ورق‌های پلی کربنات تخت دارای شفافیت بسیار بالایی است.
• نصب بسیار آسانی دارد و می‌توان در کمترین زمان آن را نصب کرد.
• برخلاف تصورات به دلیل اینکه ازنظر ظاهری تا حد زیادی مشابه شیشه میباشد در برابر ضربه‌های فیزیکی بسیار مقاوم است.
• به دلیل ضخامت خوبی که دارد در برابر سرما و گرم بسیار مقاوم است.
• قابلیت اره کاری،فرزکاری، سوراخ‌کاری و جوشکاری دارد به همین دلیل می‌توان در کاربردهای مختلف از آن استفاده کرد.
• می‌توان با استفاده از وکیوم فرمینگ به‌راحتی آن را حالت دهید.

مشخصات کلی ورق‌های پلی کربنات
تاریخچه پلی کربنات‌ها به آخرین دهه قرن 19 بر می‌گیرد در اولین آزمایش‌های هیدروکینون و رزورسینول را با گاز فسژن ترکیب کردند و از ترکیب آن‌ها محصولی مشابه شیشه تولید شد که بسیار شکننده بود. بعد از مدتی با آزمایش‌های جدید توانستند به پلی کربنات‌های شفاف و مستحکم برسند. این آزمایش‌ها و تولیدات در حدی پیشرفت کرده است که در حال حاضر انواع مختلفی از ورق‌ها تولید می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ورق‌های پلی کربنات است.
خواص فیزیکی مکانیکی
این ورق‌ها دارای خواص فیزیکی و مکانیکی زیر است:
پارامتر استاندارد واحد مقدار
دانسیته ISO 1183 g/cm3 ۱٫۲
مدول کششی ISO 527 MPa ۲۲۰۰
استحکام کششی ISO 527 MPa ۶۰
مقاومت خمشی ISO 178 MPa >95
مدول خمشی ISO 178 MPa ۲۳۵۰
عبور نور ASTM D1003 % >87
دمای نرم‌شدگی حرارتی (Vicat) ISO 306 oC ۱۴۵
دمای تغییر شکل حرارتی (HDT) ISO R75
(۰٫۴۵ MPa) oC ۱۳۷
مقاومت ضربه (چارپی) ISO 179 Kj/m2 >40
ضریب هدایت حرارتی DIN 52612 W/moC ۰٫۲۱

همان‌طور که در مشخصات بالا مشاهده می‌کنید این ورق‌ها پرداخت سطحی و خواص نوری بسیار خوبی برخوردار هستند.همچنین می‌توانید در محدوده دمایی حداقل 40- تا 120+ درجه سانتی‌گراد از آن‌ها استفاده و یا حتی بر روی آن‌ها کار کنید. طی فرآیندهایی که برای تولید ورق‌های پلی کربنات تخت انجام می‌شود می‌توان از خواص مکانیکی، الکتریکی و گرمایی آن‌ها استفاده کرد. جالب است بدانید مقاومت ضربه‌ای این محصول به حدی زیادی است که می‌توان گفت ورق پلی کربنات تخت یک محصول شفاف و غیرقابل شکست است. همچنین در دماهای مشخص امکان نرم شدگی و تغییر شکل دارند به همین دلیل می‌توان آن‌ها را به‌راحتی شکل داد و بازیافت کرد.

مقاومت شیمیایی در برابر انواع حلال‌ها
این محصول در برابر انواع مواد شیمیایی و حلال‌ها مقاومت‌های مختلفی دارد. به‌عنوان مثال در برابر اسیدهای ضعیف، گلیکول گلیسیرین، هگزان، روغن های معدنی، پارافین و سدیم کلراید مقاومت شیمیایی 20 درجه دارد. همچنین در برابر موادی از جمله استن، آمونیاک ضعیف شده، بنزن، تتراکلرید کربن، کلروفرم، اتیل استات، متیلن کلراید، متیل کتون،تولوئن و سدیم هیدروکسید مقاومت ندارد.
وزن ورق پلی کربنات تخت
این محصول در هر ضخامتی دارد ای وزن مخصوصی است. در جدول زیر با توجه به ضخامت که برحسب میلی‌متر است به وزن آن اشاره‌کرده‌ایم:
وزن واحد مربع(Kg/ m2) ضخامت(میلی‌متر)
۲٫۴ ۲
۳٫۶ ۳
۴٫۸ ۴
۷٫۲ ۶
۱۲ ۱۰
۱۴٫۴ ۱۲

مشخصات ظاهری ورق‌ها پلی کربنات
استانداردترین مشخصات ظاهری آن به این صورت است که ضخامت آن بین 2 تا 12 میلی‌متر، حداکثر عرض 2050 و سایز استاندارد 3050 در 2050 دارد. که هر فردی می‌تواند با توجه به نیاز خود محصول موردنظر را خریداری نماید. جالب است بدانید در مورد انتخاب رنگ این محصول نیز محدودیتی وجود ندارد و فرد می‌تواند به‌راحتی رنگ موردنظر خود را از میان رنگ‌های موجود که شامل شفاف بی‌رنگ، آبی شفاف، سفید شیری، سبز شفاف، قرمز شفاف و برنز شفاف انتخاب کرد.
نحوه نگهداری ورق‌های پلی کربنات تخت
با توجه به مقاومت بالای که این محصول دارد اما بازهم باید از این محصول در برابر عوامل مختلف مانند باد، باران نور زننده خورشید و موارد مشابه دیگر محافظ کرد. از این‌رو این ورق‌هایی که هم طول هستند را به‌صورت افقی در کنار یکدیگر نگهداری کرد. و در صورت که ورق‌ها طول‌های متفاوتی دارند باید ورق‌های بلندتر را در زیر قرار دهید تا بر اثر فشار ورق‌های کوتاه تغییر شکل ندهند. حتماً ورق‌های تخت را بر روی یک تکیه‌گاه قرار دهید و سعی کنید در محلی نگهداری کنید که تردد ماشین و انسان کم باشد.
حتماً بعد از مدتی استفاده محصول را تمیز نمایید زیرا با این روش می‌توانید طول عمر ورق را زیاد کنید. برای تمیز کردن نمی‌توانید از هر ورقی استفاده کنید و بهتر است از حلال‌های مخصوص مانند هپتان و هگزان استفاده نمایید. بعد از تمیز کردن ورق‌ها با کمک این حلال‌ها باید آن‌ها را با استفاده از آب بشویید تا هیچ اثری از آها بر روی ورق‌ها باقی نماند. در کل برای سطوح کوچک می‌توانید ابتدا با آب گرم ورق را بشویی سپس با کمک یک صابون یا هر شوینده خانگی کثیفی‌ها را برطرف کرده و درنهایت با آب سرد آبکش و با یک پارچه نرم آن را خشک نمایید.دقت کنید این محصول تا حد زیادی حساس است به همین دلیل در زمان شستشو از برس و یا دستمال‌های زبر که احتمال ایجاد خش بر روی محصول را دارد استفاده نکنید.همچنین حلال‌هایی که دارای مواد قلیایی هستند باعث تحریک برخی از ویژگی‌های این محصول می‌شود.
صرفه اقتصادی پلی کربنات
از جمله مزیتهای پوشش پلی کربنات به جای شیشه هزینه کمتر ونیز وزن سبک‌تر آن می‌باشد. همچنین مقاومت بالای آن نسبت به پلاستیک باعث تقاضای روزافزون آن به عنوان پوشش در صنعت گلخانه گردیده است.
پوشش پلی کربنات اغلب جهت پوشش قسمت‌های جلو، عقب و نیم دایره‌های مربوطه و یا کناره‌ها و سقف گلخانه درصورت تقاضای مشتری درنظرگرفته می‌شود. ورقهای پلی کربنات جایگزین مناسبی برای شیشه بوده و باعث صرفه جویی در انرژی می‌شوند.
نحوه عملکرد این ورقها به گونه‌ای است که در تابستان خصوصاً در مرداد ماه که خورشید بصورت کاملاً عمود می‌تابد، این ورقها با بازگرداندن مقدار قابل توجهی از نور خورشید از گرمایش بیش از حد محیط زیرین جلوگیری می‌کند و در سایر فصول نسبت به تغییر زاویه تابش خورشید، میزان گذر نور و گرما نیز تغییر می‌کند، به طوری که در فصل زمستان که خورشید کاملاً مایل می‌تابد، بیشترین گذر نور از سطح فوقانی به فضای داخل را ممکن می‌سازد

عایق حرارتی و صرفه جویی در مصرف انرژی
ورقهای پلی کربنات نور خورشید را جذب و در نتیجه هزینه تهویه مطبوع را در فصل گرما کاهش می دهنداین ویژگی در زمستان نیز باعث صرفه جویی در مصرف سوخت شده و به دلیل خاصیت عایقی بهتر نسبت به شیشه، سالیانه می‌توان به میزان ۳۰ لیتر سوخت مایع به ازاءهر متر مربع صرفه جویی نمود.
معایب
ورق پلی کربنات نیز مانند هر ساخته دست بشر دارای معایبی می‌باشد. علیرغم تمامی محاسن ذکر شده از ورقهای پلی کربنات، یکی از بارزترین معایب آن را می‌توان به گرمایش بیش از حد فضای زیرین این ورقها خصوصاً در ماه‌های گرم سال اشاره کرد. در هنگام آتش‌سوزی اگرچه شعله‌ور نمی‌شود ولی دودزا می‌باشد.
در کنار شفافیت مشابه شیشه، از مسئله خش پذیری سطح ورق نیز نمی‌توان دوری کرد که خود باعث کدر شدن سطح ورق و خدشه دار شدن دید می‌گردد. با خصوصیات بسیاری که در این محصول وجود دارد، بهای گران آن اجتناب ناپذیر است، چون بهای ماده اولیه و بخصوص پوشش ضد اشعه ماوراء بنفش خود از ارقام قابل توجه در این امر می‌باشد.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.