کاربردهای ورق کارتن پلاست در صنایع مختلف

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
  • بازدید : ۵۶۷
کارتن پلاست ها ورقه های پلاستیکی از جنس پلی پرو پیلین هستند که استفاده های زیادی در صنایع مختلف دارند .تا حدودی شبیه کارتن بوده اما میزان انعطاف پذیری و مقاومت آنها نسبت به ورقهای معمولی کارتن بسیار بالاتر است. این متریال از دو ورق مسطح خارجی تشکیل شده که توسط ورقه های شیاردار عمودی به هم متصل می شود. برای اندازه گیری ، ابعاد ورقهای کارتن پلاست به صورت طول *عرض * ضخامت در نظر گرفته می شود . روشی که از ان در تولید کارتن پلاست استفاده می شود ، اکستروژن نامیده میشود.کارتن پلاست از جمله مواد دوستدارمحیط زیست است که قابل باز یافت می باشد .
کارتن پلاست را با اصطلاحات دیگری مانند : شیت پلاست ، پلاست شیت ، پلاست پک ، هالوپرفیل شیت و کروگیت پلاستیک شیت نیز معرفی می کنند .
مهمترین ویژگی های کارتن پلاست:
ازمهمترین ویژگی های این محصول که انرا منحصر بفرد نموده به موارد زیرمی توان اشاره کرد :
1 . کارتن پلاست در برابر ضربه بسیار مقاوم می باشد .
2 . از این ورق ها به عنوان عایق صوتی ، حرارتی می توان استفاده کرد .
3. میزان تحمل تغییرات دمایی ان بین منفی ۳۰ تا ۸۰ درجه سانتی گراد است .
4 . قابلیت چاپ بر روی ان وجود دارد . (به روش سیلک اسکرین میتوان بر روی ورق های کارتن پلاست تبلیغات مربوط به کالا را درج کرد. این روش ماندگاری بالایی دارد. به هین جهت ازاین محصول در ساخت تابلوهای تبلیغاتی و استندها نیزاستفاده می گردد .
5 . این ورق ها قابلیت انعطاف پذیری بسیاربالایی دارد .
6 . ورق ها ی کارتن پلاست قابل شستشو می باشند .
7 . ویژگی منحصر بفرد دیگراین گونه ورق ها بهداشتی و غیر سمی بودن آن ها ست از همین رو این روزها استفاده از این ورقها در صنعت بسته بندی به ویژه بسته بندی میوه و صیفی جات بسیار متدوال شده است.
8 . این ورق ها بسیار سبک هستند و همین امر استفاده از آن ها را آسان می کند .
9 . ورق های کارتن پلاست بدون بو می باشند .
10 . ضد آب و رطوبت هستند .
11 . ورق های کارتن پلاست ضد اشتعال هستند و آتش نمی گیرند، بلکه ذوب می شوند. همین امر می تواند از گسترش آتش سوزی جلوگیری کند .
12 . در بعضی از نمونه های این ورق ها از مواد مخصوصی جهت مقاومت در برابر اشعه UV استفاده شده است که مانع از عبور اشعه ماوراء بنفش شده و مقاومت آن را در برابر تابش نور خورشید افزایش می دهد .

کاربرد کارتن پلاست در صنایع گوناگون :

موارد استفاده از کارتن پلاست در صنایع مختلف بیشمار است. من جمله در صنایعی هم چون ساختمان سازی، کشاورزی، بسته بندی، چاپ و تبلیغات، خودروسازی و مواد غذایی که به اختصار به برخی از انها اشاره میکنیم .
صنعت کشاورزی یکی از بیشمار صنایعی است که کارتن پلاست در ان نقش موثری دارد . نمونه ای از مصارف استفاده از این محصول در صنعت کشاورزی، محافظت از نهال، ساخت گلخانه و ساخت کانال های آبی می باشد که از مزایای استفاده از این محصول در صنعت کشاورزی می توان به سهولت و سرعت بالا در اجرا، عمر مفید طولانی، حفظ دما و رطوبت خاک و به واسطه آن بالا رفتن عمر درختان، صرفه اقتصادی، مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی، امکان نگه داشتن نور گلخانه در حالت مطلوب، امکان سفارش ساخت نمونه های مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش، دارا بودن خاصیت نانو و ضد قارچ بودن، امکان استفاده مجدد از این محصول و ... اشاره کرد.
صنعت بسته بندی، از دیگر صنایعی است که استفاده از کارتن پلاست در آن به وفور به چشم می خورد. ضد آب و رطوبت بودن ورق های کارتن پلاست، مقاومت بالا در برابر ضربه، قابلیت چاپ، وزن سبک، مقاومت بالا در برابر مواد شوینده و مواد اسیدی، قابلیت بازیافت، عدم اشتعال پذیری و مطابقت آن ها با استانداردهای جهانی جهت بسته بندی محصولات از دلایل استفاده از این محصول در صنایع بسته بندی به شمار می رود .
کارتن پلاست در صنعت باغداری :
جعبه هایی که از جنس کارتن پلاست به منظور بسته بندی میوه طراحی و ساخته می شود که با توجه به وزن و ابعاد و نحوه ی انبار محصولات تولید میگردد .
مقاومت بسیار بالای جعبه میوه کارتن پلاست در مقابل رطوبت ، دما ، ضربه و عوامل شیمیایی ،هم چنین زیبایی ظاهری و بهداشتی بودن ،آن را به یکی از بهترین گزینه ها برای بسته بندی انواع میوه و صیفی جات تبدیل کرده است.
این نوع جعبه میوه مورد توجه تجار کشورهای وارد کننده میوه و صیفی جات ایران از جمله روسیه ، ارمنستان ، اذربایجان ، امارات ، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس قرار گرفته است و طبق امار ارائه شده توسط صادر کنندگان میوه ومحصولات کشاورزی ، محصولات صادر شده با بسته بندی کارتن پلاست از فروش و محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است .
استفاده از این نوع جعبه در صنعت بسته بندی بدلیل وزن پایین، استحکام و ماندگاری بالا به همراه چاپ و برش پذیری ایده آل ، زیبایی ، تنوع رنگ بندی ،مقاومت و ایمنی این جعبه ها را به گزینه ای محبوب و مناسب جهت صادرات میوه و صیفی جات تبدیل نموده است .
کاربرد کارتن پلاست درصنعت مرغداری و دامداری :
با توجه به قیمت و کیفیت مناسب ورق های کارتن پلاست ، استفاده از این محصول جهت پوشش سقف های کاذب و دیوارهای داخلی سالنهای مرغداری و دامداری استفاده روزافزونی یافته است . با توجه به ایجاد بیماریهای گوناگون در مرغداریها و دامداریها به علت استفاده از پشم شیشه ،اکسیدشدن سیم توری و هزینه گزاف مصرف ورق آلومینیوم در سقف ، خوردگی یونولیت و فوم،هدر رفتن انرژی گرمایی ، وجود درز و شکاف وماندگاری میکروب پس از ضد عفونی ، ورق کارتن پلاست را محصولی ایده آل جهت پوشش سقف مرغداری و دامداری ساخته است.
از مهمترین مزایا و ویژ گیهای استفاده از کارتن پلاست در سالنهای مرغداری و دامداری به موارد زیر میتوان اشاره کرد:
.1 کارتن پلاست نصب بسیار سریع و آسانی دارد.
2 . کارتن پلاست دو جداره است به همین دلیل مکمل پشم شیشه برای عایق گرما و سرما میباشد.
3 . قابلیت شستشو با مواد شوینده را دارد که موجب حفظ تمیزی محیط میشود.
4 . باعث انعکاس نور میگردد که باعث روشنایی بیشترمیشود.
5 . از لانه سازی پرندگان درزیر سقف و آلوده کردن محیط جلوگیری می کند.
6 . ازریزش پشم شیشه ازسقف جلوگیری می کند.
7 . کارتن پلاست مورد تایید سازمان های بهداشتی و بهینه سازی مصرف سوخت میباشد.
8 . کارتن پلاست آنتی باکتری سهم مهمی در جلوگیری از بیماری دارد.
9 . کارتن پلاست دارای استحکام و عمر طولانی میباشد.
10 . قابل رول شدن میباشد که موجب کاهش حجم ان و راحتی حمل و نقل میباشد.

بطور کلی از مزایای استفاده ی کارتن پلاست در مرغداری ها میتوان به نصب اسان ، خدمات پس از فروش ،انتی باکتریال بودن،روشنایی ایده ال محیط، وجود عایق حرارتی و صوتی ، و مقرون به صرفه بودن اشاره کرد .
موارد مصرف و کاربرد کارتن های پلاستیکی :
در تولید کارتن های پلاستیکی برای بسته بندی مواد مختلف ، چه برای مصرف در داخل کشور و چه برای صادرات انواع کالاها اعم از خرما ، چای ، گلاب ، آب آشامیدنی ، ذغال ، انواع کنسرو، لوازم خانگی مانند یخچال ، اجاق گاز، پنکه ، انواع ظروف چینی وغیره و قطعات خودرو مانند فیلتر هوا ، فیلتر روغن و انواع سرویس بهداشتی در ساختمان نظیر توالت فرنگی ، دستشویی و انواع شیرآلات ساختمان و همچنین برای نگهداری فرآورده های دامی و طیور نظیرمرغ ، ماهی ، میگو در سردخانه و نیز حمل و نقل محصولات باغی و نگهداری آن در سردخانه و حمل و نقل شیر، نوشابه وغیره بسته به نوع مصرف ، پلاستیک هاو ساختار متفاوتی بکار برده می شود. کاربرد رول و ورق های پلاستیکی برای سوله ها و کارخانجات جهت پوشش داخلی سقف مرغداری ها و برای استفاده در گلخانه های صنعتی و خانگی به عنوان بسترگلخانه به صورت کانال های پلاستیکی در ابعاد مختلف و به صورت پانل تولید می گردد .
ویژگیهای فنی کارتن پلاست :
وزن: وزن کارتن پلاست برمبنای گرم بر متر مربع محاسبه میگردد. هر چه گرماژ ان برحسب مترمربع بیشتر باشد، استحکام و مقاومت آن نیز بیشتر خواهد بود. بطور معمول وزن این محصول بین ۸۰۰ تا ۳۰۰۰ گرم بر متر مربع می باشد.
ضخامت: محصولات کارتن پلاست معمولا با ضخامت های بین ۲ تا ۱۳ میلی متر و براساس نیاز مشتری تولید می گردد .
رنگ: کارتن پلاست محدودیت رنگ ندارد و تولیدکنندگان با توجه به سفارش مشتریان ، رنگ مورد علاقه و ایده آل آن ها را تهیه می کنند.
اندازه: رول های این محصول در اندازه های مختلف و بنا به سفارش مشتریان طراحی و تولید میگردد. عرض این محصول حداکثر ۲۱۰ سانتی متر است اما طول آن هیچ محدودیتی ندارد.
آنتی UV: کارتن پلاست ها با یک لایه محافظ در برابر پرتوهای یو وی یا ( اشعه فرابنفش ) تولید میشوند که این لایه طول عمر ورق ها و طرح های چاپ شده را افزایش می دهد .
انعطاف پذیری: انعطاف پذیری از فاکتورهای مهم در تولید این محصول بشمار می آید. بار الکتریکی ورق ها را تخلیه می کنند و پس از چربی گیری، آن را برای چاپ طرح آماده می سازند.
آنتی استاتیک: آنتی استاتیک کردن کارتن پلاست باعث میشود بار الکتریکی ساکن در کارتن پلاست تخلیه گردد.در غیر این صورت ممکن است در برخی موارد منجر به بروز خسارت در کالاهای الکتریکی گردد .

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.