اهمیت کود نیترات کلسیم بر کیفیت محصولات کشاورزی

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
  • بازدید : ۲۵۰۸
استفاده از کودهای شیمیایی به عنوان یکی از عوامل مهم در افزایش تولید محصولات کشاورزی و باغی بیش از 50 سال در کشور قدمت دارد .کم هزینه بودن ، در دسترس بودن ، بازدهی و کیفیت بالای محصولات ،قیمت ارزان و جبران کمبود املاح خاک از عوامل محبوبیت و استفاده روز افزون کودها ی شیمیایی در صنعت کشاورزی و باغداری است .
کود نیترات کلسیم :
کود نیترات کلسیم از کودهای شیمیایی محلول در آب است که نیتروژن و کلسیم را بصورت همزمان برای افزایش کیفیت میوه و جلوگیری از پوسیدگی انتهای شکوفه مهیا میکند .
دراین کود مقادیر کافی کلسیم و نیتروژن موجود است که نیاز گیاه برای زنده ماندن را تامین میکند. کلسیم برای برخی از گیاهان بسیار حیاتی است و همچنین به گیاه کمک می کند تا میوه مطلوب تر با ماندگاری بالاتری داشته باشد. علاوه بر این کلسیم یک ماده مغذی مهم در شکل گیری دیواره سلول های گیاهی است و گیاه را در برابر بیماری ها و استرس محافظت می کند .
کود نیترات کلسیم برای ساخت دیواره های سلولی گیاه ضرورت دارد. عدم تأمین کلسیم در کیاه ،باعث اختلال رشد و تغییر شکل انتهای ریشه ، برگ های جوان و انتهای ساقه میگردد. علاوه بر این کمبود کلسیم سلول های ضعیف تررا در معرض حملات بیوتیک قرار میدهد . کلسیم همچنین دربرخی واکنش های آنزیمی و هماهنگی فرآیندهای بین سلولی گیاه نقش مهمی دارد.
کمبود کلسیم در گیاهان به صورت پوسیدگی موضعی بافت ها و هم چنین مهار رشد بروز می کند. از متداول ترین علائم کمبود کلسیم در گیاهان میتوان تغییر شکل برگها ، سوختگی نوک برگها و نوک ریشه گیاهان را نام برد. که این امر موجب کاهش کیفیت محصول شده و ماندگاری آن را نیز کوتاهتر می کند .
از کود نیترات کلسیم جهت پرورش گوجه فرنگی ، کلم بروکلی ، کلم بروکسل ، فلفل و بسیاری از محصولات دیگراستفاده میکنند ، که گزینه ای بسیار ایده ال برای رشد گیاهان و افزایش بازدهی محصولات است .
علل کمبود کلسیم چیست ؟
علائم کمبود کلسیم به مقدار دسترسی گیاه به این عنصر بستگی دارد و کمتر مربوط به ذخایر خاک است. کلسیم در داخل گیاه حرکت نمی کند وفقط به وسیله بافت چوبی گیاه منتقل می شود و جذب آن کاملا به جذب و انتقال آب بستگی دارد. کمبود این عنصر به نوع و کیفیت خاک نیز بستگی دارد به این صورت که خاک های سنگین و خاک هایی که قبلا در آن ها آبیاری صورت گرفته است به خوبی کلسیم را در خود حل می کنند و در اختیار گیاه قرار می دهند . برعکس ان ، خاک های شنی که اب را به خوبی در خود نگه نمیدارند وظرفیت اندکی در نگهداری آب دارند سریع خشک شده و جذب کلسیم در این نوع خاک ها بسیار پایین است.چنانچه فاصله بین دو آبیاری بسیار زیاد باشد و خاک خیلی خشک شود ،علائم کمبود کلسیم بیشتر نمود پیدا میکند . برای رفع این مشکل میتوان با محلول پاشی کلسیم نیترات ، جذب کلسیم از طریق خاک را بهبود بخشید .
فواید کود نیترات کلسیم :
کود نیترات کلسیم کودی چند منظوره است که راهکاری مناسب برای کشاورزان و باغداران در جهت تغذیه گیاهان و همچنین در درمان یا جلوگیری ازبرخی بیماری ها به خصوص در میان درختان میوه است. عملکرد کود نیترات کلسیم به این گونه است که یک منبع نیتروژن سریع را به همراه کلسیم جهت بهبود کیفیت میوه و سبزیجات فراهم می کند. این کود حاوی مقادیر کافی نیتروژن آمونیاکی و نیترات است که باعث جذب سریع و واکنش سریع در رشد گیاهان می شود. نیترات موجود در این کود همچنین جذب پتاسیم ، کلسیم و منیزیم توسط گیاه را بهبود می بخشد.
کلسیم عنصری است که فواید بسیار زیادی برای گیاهان دارد این عنصر عامل افزایش مقاومت دیواره سلولی گیاهان است که منجر به تولید میوه هایی با کیفیت بالاتر و ماندگاری بیشتر می شود. هم چنین ، مقاومت دیواره سلولی باعث می شود که گیاهان توانایی و مقاومت بیشتری در برابر بیماریها و افات داشته باشند . کلسیم همچنین تحمل گیاهان نسبت به گرما را افزایش می دهد و به کاهش میزان استرس گرمایی گیاهان در آب و هوای گرم کمک می کند.
تاثیر کود نیترات کلسیم بر گیاهان :
از تاثیرات بسیار مفیدی که نیترات کلسیم بر روی گیاهان دارد، کمک به شکل گیری سلولهای گیاهان و خنثی سازی اسیدهای مضر و اثر سم زدایی در گیاهان است. نیتروژن موجود در گیاهان وظیفه سوخت و ساز گیاه و کمک به تولید پروتئین را دارد و جز اصلی در رشد گیاهان محسوب می شود. گرمای زیاد و تنش های گرمایی زیاد باعث کمبود کلسیم در گیاهانی مانند گوجه فرنگی می شود. که دراین موارد استفاده به موقع از نیترات کلسیم بسیار کمک کننده خواهد بود. چرا که مواد مغذی نیتروژن و کلسیم تامین کننده ریزمغذی های مهم و مورد نیاز گیاهان هستند.
کود نیترات کلسیم در کشت گیاهانی مانند گوجه فرنگی و فلفل عالی عمل می کند. این کود پوسیدگی انتهای شکوفه را کاهش می دهد. و باعث جلوگیری از سوختگی نوک برگهای کاهو و لکه زنگ در سیب میگردد، که هر دو ناشی از کمبود کلسیم هستند .تامین میزان کافی کلسیم در گیاهی مانند کلم بروکلی باعث کاهش پوسیدگی در ساقه کلم بروکلی و ایجاد سرهای بزرگتردر این گیاه می شود. یکی از تاثیرات مفید این کود بر روی جوانه های بروکسل است .که باعث ایجاد جوانه های یکنواخت در این گیاه می شود .
کود نیترات کلسیم از ایجاد لکه های تلخی که در میوه ها ایجاد میشود جلوگیری می کند، مانع از سیاه شدن و لکه سیاه در گل می شود، باعث جلوگیری از ایجاد حالت چوب پنبه ای در میوه ها می شود. همچنین استفاده ازاین کود ، مانع سرمازدگی و گرمازدگی محصولات کشاورزی می گردد و عمر گل ها و گیاهان زینتی را افزایش می دهد. از دیگرمزایای استفاده از کود نیترات کلسیم در محصولات کشاورزی، مخصوصا میوه ها، افزایش قدرت نگهداری آب دراین محصولات می باشد.
استفاده از کود نیترات کلسیم، باعث ماندگاری بیشتر محصولات میوه شده و مانع از کاهش وزن و چروکیدگی میوه ها می شود. این میوه ها تازگی و کیفیت خود را در مدت طولانی تر حفظ می کنند و از وزن بالاتری برخوردارند .
کاربرد کود نیترات کلسیم در درمان گیاهان :
کود نیترات کلسیم را میتوان طبق نیازبه روشهای مختلف استفاده کرد . برای میوه هایی که به بیماری پوسیدگی انتهای شکوفه مبتلا هستند ، اسپری شاخ و برگ بهترین روش درمان گیاه خواهد بود. در این روش کلسیم در سریع ترین زمان ممکن توسط گیاه جذب می شود. برای نتیجه گیری بهتر ، این عمل را دو یا سه بار در هفته در طول فصل رشد باید تکرارکرد . برای درمان کمبود کلسیم یا کمبود نیتروژن در گیاهان نیز میتوان از اسپری شاخ و برگ کود نیترات کلسیم استفاده کرد. پاشیدن کود بر روی شاخ و برگ گیاهانی که از قبل نشانه هایی از کمبود مواد مغذی را نشان می دهند مفید است، زیرا این سریع ترین روش برای ورود مواد مغذی به ساختار گیاه است.
اهمیت تامین کلسیم مورد نیاز گیاهان :
علی رغم اینکه کلسیم از عناصری است که به میزان زیادی در خاک وجود دارد ، اما بسیاری از گیاهان زراعی و باغی از کمبود این عنصر رنج می برند زیرا درون گیاه به کندی حرکت کرده و مشکلات عمده ای از جمله کاهش خاصیت انبارداری و کیفیت میوه ها و هم چنین محصولات زراعی نظیر: گوجه فرنگی، توت فرنگی، هندوانه و …را موجب می گردد.جهت رفع این نقیصه و
انتقال عنصر کلسیم به میزان کافی به گیاهان، پرورش دهندگان محصولات باید بر تغذیه خاک و گیاه توجه ویژه ای کنند تا کمبود کلسیم باعث ایجاد اثرات منفی حاصل از آن نگردد. اگر تعادل عناصر برقرار نشود، جذب کلسیم دچار اختلال می گردد زیرا وجود مقادیر بیش از حد آب، پتاسیم و نیتروژن جذب این عنصر را دچار مشکل می کند.
بنابراین در چنین شرایطی میتوان به اهمیت کود کلسیم در تامین نیاز گیاهان پی برد .و برای بازدهی مناسب محصول کوددهی بوسیله کود کلسیم را برای گیاه در نظر گرفت .
در حال حاضر اکثرکشاورزان به زمین های زراعی و کشاورزی خود، کودهای نیترات کلسیم اضافه می کنند. چرا که کیفیت گیاهان با میزان کلسیم موجود در ساختار انها ارتباط مستقیم دارد .اما علیرغم این موضوع جهت استفاده از کود نیترات کلسیم برای تقویت خاک و زمین های زراعی،بهتر است ابتدا آزمایشات خاک انجام شود و املاح خاک اندازه گیری گردد . زیرا در صورتی که میزان کلسیم خاک بیش از حد مجازباشد مشکلاتی را برای محصول بوجود می اورد .کشاورزان باید از محصولات کشاورزی و ریزمغذی هایی که برای رشد آنها لازم است،اگاهی داشته باشند.به عنوان مثال محصولاتی مانند: گوجه فرنگی، سیب زمینی و فلفل از جمله محصولاتی هستند که نیاز فراوانی به نیترات کلسیم دارند.بنابراین باید در جهت رشد مناسب این محصولات از کود نیترات کلسیم استفاده شود. بهترین زمان استفاده از کود نیترات کلسیم برای این گیاهان در اوایل رشد آنها می باشد. کلسیم در این مرحله باعث تثبیت سلول های رشد گیاه شده و از پوسیدگی شکوفه های میوه و همچنین از تجزیه و فساد محصولات جلوگیری می کند. علاوه بر کلسیم، عنصر نیتروژن باعث افزایش رشد محصولات می شود .
کود نیترات کلسیم چنانچه از طریق آبپاش ها یا سیستم های آبیاری مانند باران استفاده می شود باید به تنهایی استفاده شود ، ونباید با کودهای دیگر حاوی گوگرد یا فسفر و یا سموم دفع آفات مخلوط شود. نیترات کلسیم باید از رطوبت و هوا دور نگهداری شود.
تاثیر کود نیترات کلسیم بر روی کیفیت سبزیجات :
سبزیجات از جمله محصولاتی هستند که با توجه به بافت سلولی که دارند، مستعد پوسیدگی و فسادهای میکروبی هستند که این امر می تواند موجب ضرر و زیان سبزیکاران شود . استفاده از کودهای مناسب جهت تامین ریزمغذی های سبزیجات می تواند از به وجود آمدن این معضلات تا حد زیادی جلوگیری کند و فروش محصولات را افزایش دهد. کمبود کلسیم در محصولاتی مثل کاهو، باعث سوختگی نوک این محصول می شود و ظاهر کاهو را ناخوشایند می کند. با توجه با اینکه عنصر کلسیم یک جز اساسی برای حفظ استحکام دیواره سلولی گیاهان است، استفاده از کود نیترات کلسیم به تولید سبزیجات با کیفیت کمک می کند و همچنین از پوسیدگی و فساد میکروبی سبزیجات جلوگیری می نماید. علاوه بر این استفاده از کود نیترات کلسیم در سبزیجات، این محصولات را در برابر تنش های آب و هوایی از جمله خشکسالی محافظت می کند.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.