مشخصات کلی بهترین نایلون گلخانه

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
  • بازدید : ۵۷۸
یکی از نکات مهم در هر محیط گلخانه‌ای تأمین نور محیط است تا بتوان از طریق آن نور مورد نیاز گیاهان را تأمین کرد. حال در این محیط به جای دیوارهای آجری و سنگی باید از تجهیزاتی مانند نایلون‌ گلخانه استفاده شود تا بتوان نور مورد نیاز را تأمین کرد. این محصول در ضخامت و عرض‌های مختلفی تولید می‌شود تا افراد بتوانند با توجه به مساحت گلخانه خود مناسب‌ترین را انتخاب نمایند. نایلون‌های گلخانه‌ای جنس متفاوت‌تری از نایلون‌های معمولی دارد و در تولید آن‌ها از مواد افزودنی استفاده شده است تا کیفیت بالایی داشته باشد. در بازار بزرگ کشاورزی انواع مختلفی از نایلون گلخانه وجود دارد تا فرد بتواند به راحتی محصول مورد نیاز خود را انتخاب نماید. همراه ما باشید تا بیشتر با این محصول آشنا شوید.
مواد افزودنی مفید در نایلون‌های گلخانه
نایلون‌های صنعتی و تخصصی تا حد زیادی با یکدیگر متفاوت هستند و مهم‌ترین تفاوت آن‌ها در ادتیوهای بکار رفته در آن‌ها است. به این صورت که در نمونه‌های صنعتی بیشتر از ادتیو آنتی یو وی برای بالا بردن طول عمر و جلوگیری از پوسیدگی محصول استفاده می‌شود. این در حالی است که در نایلون‌های تخصصی مانند نایلون‌های گلخانه‌ای از موارد مختلفی مانند LD استفاده می‌کنند تا بتواند از این طریق بهترین نور را برای محیط گلخانه تأمین کنند. در کل قرار است با این محصول یک سد بزرگی درست کنید تا محیط گلخانه را از شر عوامل بیرونی مانند باد و باران و برف و تگرگ و عوامل دیگر محافظت کنید حال هرچه دقت و میزان استفاده از ادتیوها با حساسیت بیشتری باشد این سد مستحکم‌تر خواهد بود. در زیر به رایج‌ترین افزودنی‌هایی که در نایلون‌های گلخانه استفاده می‌شود اشاره‌کرده‌ایم:
UV
درصد یووی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که فرد می‌تواند در زمان خرید نایلون‌های گلخانه به آن توجه کند. این پارامتر در هر محصول ممکن است متفاوت باشد و کاربرد آن علاوه بر محافظت در برابر اشعه فرابنفش باعث جلوگیری از خرابی نایلون نیز می‌شود و می‌توان گفت تا حد زیادی باعث استحکام و بالا رفتن طول عمر آن می‌شود.
IR
IR یا همان مادون قرمز به قسمت گرم‌کننده نور مرئی گفته می‌شود. حال با استفاده از این نور می‌توان گرمای محیط را تا حد زیادی حفظ کرد.در برخی از تولیدات علاوه بر یو وی ترکیبات دیگری ازجمله مادون قرمز نیز استفاده می‌شود که البته این نوع محصولات بیشتر در مناطقی که سرما زیاد است استفاده می‌شود زیرا باعث می‌شود که محیط گلخانه بیش از حد کاهش پیدا نکند. در اصل روند حفظ گرما با استفاده از این افزودنی به این صورت است که در روز که هوا گرم است گرما را جذب می‌کند و در شب که دما کاهش پیدا می‌کند مانع خروج گرما از محیط می‌شود.این ترکیبات علاوه بر ویژگی‌های ذکر شده شامل موارد دیگری ازجمله موارد زیر می‌شود:
· می‌توان تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه جوی کرد.
· به دلیل معتدل بودن هوا با استفاده از این نایلون‌ها می‌توان کمتر از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی گلخانه استفاده کرد.
· کیفیت بسیار خوبی دارد به همین دلیل به نسبت برخی از نایلون‌ها دارای طول عمر زیادی است.
· طی تحقیقات انجام شده این افزودنی می‌تواند تا حد زیادی از استرس محیط کم کند و این مسئله در محیط پر آرامش گلخانه تأثیر دارد.
· این نایلون‌ها به دلیل کیفیت خوبی که دارند هوای محیط گلخانه را متعادل نگه می‌دارند به همین دلیل راندمان تولید را بالا می‌برند.
EVA
یکی دیگر از مواد افزودنی دیگری که می‌توان همراه با IR و UV استفاده کرد EVA است. این افزودنی باعث می‌شود مناطقی که بیش از حد سرد هستند و باد شدیدی دارند بتوانند به راحتی از این محصول استفاده کنند و گیاهان موردنظر خود را پرورش بدهند. EVA در نایلون‌ها باعث ایجاد خاصیت کشسانی می‌شود به همین دلیل بادهای شدید نمی‌تواند باعث خرابی آن‌ها شود. در زیر به دیگر مزیت‌های این افزودنی اشاره‌کرده‌ایم:
• اولین و مهم‌ترین مزیت این افزودنی این است که باعث می‌شود نایلون تا حد زیادی در برابر آسیب‌های فیزیکی و طبیعی استحکام بالایی داشته باشد.
• در کنار استحکام بالایی که دارد می‌توانید از انعطاف‌پذیری آن نیز استفاده کنید.
• از طریق این نوع نایلون‌ها می‌توانید نور مفید را برای گیاهان خود تأمین نمایید.
• در بیشتر گلخانه‌ها برای استحکام بیشتر از سازه‌های فلزی استفاده می‌شود حال نایلون‌هایی که دارای این افزودنی هستند در تماس با این نوع از سازه‌ها مقاومت بسیار بالایی دارند.
ر مانع بسیار خوبی برای اتلاف انرژی است و می‌توان از این طریق تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد.
در تولید نایلون گلخانه از افزودنی‌های دیگری مانند لیز کننده، آنتی‌اکسیدان، ضد الکتریسیته ساکن، ضد اشتعال، ضد چسبندگی، ضد فرسایش و موارد مشابه دیگر استفاده می‌شود که هر کدام دارای یکی کاربرد خاص هستند.
در فصل تابستان به دلیل گرمای بیش از حد نایلون دچار انبساط می‌شود و در زمستان می‌تواند به راحتی به حالت اولیه بازگردد.
Anti uv
این افزودنی از مهم‌ترین افزودنی‌هایی است که در نایلون‌های گلخانه استفاده می‌شود. با استفاده از آنتی یو وی می‌توانید تا حد زیادی از پوسیدگی نایلون جلوگیری کنید.
افزودنی AB
AB یا آنتی باکتریال از افزودنی‌های مهم در نایلون‌های تخصصی مانند گلخانه است. در محیطی مانند گلخانه که کوچک‌ترین باکتری می‌تواند تمامی محصولات را تحت تأثیر قرار دهد این در حالی است که با استفاده از این افزودنی می‌توان تا حد زیادی از رشد باکتری‌های مضر جلوگیری کرد. اهمیت این موضوع زمانی است که قرار است از سم‌های مخصوص برای سم‌پاشی استفاده شود اگر از نایلونی استفاده کرده باشید که دارای آنتی باکتریال است می‌توانید تا حد زیادی میزان مصرف سموم را تا حد زیادی کاهش دهید.
مهم‌ترین ویژگی‌های نایلون گلخانه
در زیر به مهم‌ترین ویژگی‌هایی که نایلون گلخانه باید داشته باشد اشاره‌کرده‌ایم:
• طول عمر: اولین موضوعی که در زمان خرید نایلون‌های گلخانه به آن توجه کنید این است که نایلونی که خریداری می‌کنید برای چه مکانی با چه شرایط اقلیمی است یا اینکه قرار است گلخانه‌ای که راه‌اندازی می‌کنید قرار است چه مدت پابرجا باشد. اولین نایلون‌های گلخانه در سال 1960 تولید شد که به دلیل بی‌کیفیت بودن خیلی سریع خراب می‌شد اما در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی از مواد افزودنی مختلفی در تولید این محصول استفاده می‌شود که باعث استحکام بیشتر نایلون گلخانه می‌شود. طبیعی است که نایلونی که در برابر ضربه، سوراخ شدگی،خوردگی و اشعه های مضر مقاوم باشد دارای طول عمر بیشتر است.
• ضخامت: ضخامت پارامتر مهم بعدی در نایلون‌های گلخانه است این ضخامت باید در حدی باشد که دیر خراب شود البته ضخامت باید تا حد مجاز باشد زیرا اگر بیش از حد باشد نمی‌تواند نور را به خوبی از خود عبور دهد. حداقل ضخامت نایلون‌ها 6 میلی‌تر است.
• شفافیت: در گذشته بیشتر گلخانه‌های از پوشش سبز استفاده می‌کردند که در حال حاضر کمتر کسی از این روش استفاده می‌کند و بیشتر گلخانه داران به دنبال استفاده از پوشش‌های شفاف هستند. در نمونه‌های شفق گیاهان می‌توانند به راحتی عملیات فتوسنتز را به خوبی انجام دهند این در حالی است که در نمونه‌هایی که ز پوشش سبز استفاده می‌کنند نور به خوبی عبور نمی‌کند. قطعاً شیشه‌ها شفافیت خوبی دارند اما برای محیط گلخانه مناسب نیستند. حال با نایلون‌های گلخانه می‌توان از شفافیت آن‌ها استفاده کرد.
• وزن: نکته مهم بعدی که در مورد نایلون گلخانه وجود دارد وزن آن‌ها است با توجه به ویژگی‌های ذکر شده که نایلون گلخانه باید ضخامت بالایی داشته باشد وزن آن‌ها به همان اندازه بالا می‌رود. پس برای نگهداری از این نایلون‌ها باید از سازه‌های فلزی و مستحکم استفاده کرد تا توانایی نگهداری وزن آن‌ها را داشته باشد.
• خاصیت ضد شبنم: به دلیل اختلاف دمایی که در فصل زمستان بین داخل و خارج گلخانه وجود دارد امکان تعلیق وجود دارد. این قطرات آبی که بر روی نایلون‌ها جمع می‌شوند باعث می‌شود که نور به خوبی وارد گلخانه نشود و به مرور زمان باعث می‌شود که گیاه دچار سوختگی شود.
انواع نایلون‌های گلخانه
در حال حاضر نایلون‌های گلخانه در انواع مختلفی تولید می‌شود که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:
ی نایلون پلی‌اتیلن: اولین نایلون‌هایی که برای گلخانه تولید می‌شد از جنس پلی‌اتیلن بود. نایلون‌های پلی‌اتیلن به دو صوت تجاری و خانگی تولید می‌شود که طبیعتاً نمونه‌های تجاری در طیف بسیار گسترده‌تر از خانگی هستند. این محصول اگر مطابق با شرایط اصولی نگهداری شود به مدت یک تا دو سال دوام دارد و می‌توان بعد از مدتی آن را تعمیر کرد.
• نایلون کوپلیمر: این نایلون‌ها تا حدی مقاومت و بادوام‌تر از پلی‌اتیلن‌ها هستند در حدی که می‌توانید از سه سال عمر مفید آن‌ها استفاده نمایید. مشکلی که این نایلون‌ها دارد این است که بعد از مدتی دچار یخ‌زدگی و ذوب شدن می‌شود که همین موضوع باعث خراب شدن محصول می‌شود. کوپلیمرها مانند شیشه شفاف هستند و برخلاف آن‌ها دوم و مقاومت بالایی دارند.
• نایلون پلی وینیل: این نوع نایلون‌ها به نسبت دو نمونه قبلی بادوام‌تر هستند و به همان اندازه قیمت بیشتری دارند. این محصول را اگر به‌درستی استفاده شود می‌توانید تا 5 سال از آن‌ها استفاده کنید.
• نایلون پلی کربنات: اگر به دنبال یک پوشش قوی و مستحکم هستید نایلون‌های پلی کربنات انتخابی عالی و هوشمندانه هستند. این محصول به نایلون‌های دوتایی نیز مشهور هستند که از دو نایلون پلی کربنات و پلی‌اتیلن در تولید آن‌ها استفاده شده است. طول عمر مفید این نایلون‌ها اگر به‌درستی استفاده شود حدود یک دهه است. برای گیاهانی که نیاز به رطوبت زیادی دارند بهتر است از نایلون‌های پلی کربنات استفاده شود.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.